Är det rätt att korsa dessa fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tigern
    • October 2002
    • 34

    Är det rätt att korsa dessa fiskar?

    Läste en annons på akvarieguiden.nu, där utlovas "fina" yngel av
    P. Hindiri (pappan) och L. Trewawase (mamman).
    Trodde att man ska undvika hybrider, blev därför lite illamående när jag såg annonsen och ännu mer illamående när jag tittade på bilden.
    Är det ett skämt eller menar annonsören helt seriöst att han lyckas korsa dessa fiskar och försöker kränga dessa bastarder till mindre vetande köpare?

    länken till annonsen:
    http://www.akvarieguiden.nu/prylmarknad/prylmarknad.php?go=annons&id=6161

    Tigern
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ursprungligen skickat av tigern
    Läste en annons på akvarieguiden.nu, där utlovas "fina" yngel av
    P. Hindiri (pappan) och L. Trewawase (mamman).
    Många malawi går ju bra att korsa med varandra. Grejen är ju bara att gör man det ohämmat försvinner arterna ur hobbyn, och allt vi har kvar är gatukorsningar som man inte vet hur de kommer att se ut som vuxna, eller vilket kynne de har.

    Men så länge man är ärlig och öppen ang. att det faktiskt är hybrider (eller odlingsformer), har jag inga problem med hybrider.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Bjorn
      • March 2003
      • 112

      #3
      Håller helt med Mike, så länge man är ärlig och tydligt deklarerar att det faktiskt är hybrider och i övrigt driver en seriös odling ser jag inte problemet. Jag menar hybridisering är ju inte direkt någon ny företelse vare sig vad gäller fisk eller andra husdjur.

      Vill man dock syssla med detta så bör man dock vara ännu mera noga och vaksam vad gäller gallring av "defekta" individer osv än vid normal avelsodling (där man t.ex. avlar på viss färg el. liknande).

      /Bjorn

      Kommentar

      Arbetssätt...