Upstart av 54l tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paddy
    • April 2011
    • 166

    Upstart av 54l tanganyika

    Precis som rubriken lyder så skulle jag behöva lite tips på tanganyikaciklider som kan gå i ett 50-60l akvarium. Är det snäcklekare för hela slanten som gäller, eller finns det nåt annat väsen från tanganyikasjön som skulle kunna gå i en så pass liten burk?
    Här om dan frågade jag zooaffären vilka t-ciklider som passar ett 54 liters. Dom rekomenderade n.brichardi, snäcklekare, l.caudopunctatus eller julidochromis. Men med hjälp av endast en hjärncell kan man ju räkna ut att julle, caudopunctatus och brichardi inte kan gå i en burk som är 60cm bred då fisken blir 10cm. Synd för zooaffären att dom lyckats hitta personal som inte ens kan tänka lågiskt...
    Jag har funderat lite på standardprylarna till akvariet också, vet tex inte vilken kapacitet pumpen har, men det finns det förhoppningsvis nån annan på forumet som har kolla på. Alla tips på både fisk och akvarieutrustning är jag tacksam för.
    Mvh Matt

    /Ingen regel utan undantag
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    snäcklekare är nig det som gäller ja.

    Kommentar

    • Paddy
      • April 2011
      • 166

      #3
      Ok, om det är så det ligger till är det väl bara att gilla läget då. Har haft brevis förut, och det tyckte jag inte direkt var nån hit om man säger så. Brevis var för färglös och lugn enligt mitt tycke. Tycker att ocellatus och multifasciatus är ganska coola, åtminstone för att vara snäcklekare, men jag antar att dessa arter inte går att ha tillsammans i ett 54 liters... Vilken av dom är det egentligen mest fart och fläkt i och vilken är färgstarkast, samt hur många bör man hålla i ett så litet kar?
      Hmmm... eller skulle man rent av satsa på en större burk. Aja.. mycket tankar är det som snurrar runt runt i kålhuvet... Det vore kul med tex en julidochromisart och en snäcklekare i samma kar för att få lite variation på det hela, vilken akvariestorlek behövs för det?
      Mvh Matt

      /Ingen regel utan undantag

      Kommentar

      • Nasso
        • November 2010
        • 719

        #4
        Lite mindre jullar går att ha i små akvariet, se tex Julidochromis ornatus, Mpulungu


        Jag är själv riktigt sugen på multifasciatus! Kolla lite i denna tråden, finns lite beskrivningar av deras beteende där. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=146589
        En riktig grävmaskin

        Jag tror att du ska kunna ha ett par mindre jullar och några multifasciatus i ett 100L. Kanske tom 80L. Men jag har ingen erfarenhet, jag är bara Tanganyika-drömmare, än så länge. Så lita inte allt för mycket på vad jag säger
        /Emil Andersson
        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Nä, du får endast plats med snäcklekare där. Jullar kan vara rätt tuffa mot varandra och passar inte i ett 54 l kar. De bör minst ha 100 l.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Ocellatus tycker jag inte du ska ha i 54l då de är lite för aggresiva mot artfränder..

            Dessutom så är det mer fart i multisen..

            Skulle jag vara dig så skulle jag köra multisar i 54l och sedan tjäna stålar!!
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Paddy
              • April 2011
              • 166

              #7
              Hehe, jag har inte tänkt att skaffa 54 burken ännu, det blir nog fram mot sommaren, och tills dess finns det mycket tid att tänka om och ändra sig. Jag har hört talas om den så kallade störreakvariesyndromen, som många akvarister drabbas av. Därför är det kanske bättre att jag skaffar ett lite större kar på en gång, istället för att först köpa ett 54l och sedan ett nytt större. Det största problemet med ett större kar är platsbristen här hemma i lyan. Har planer på att slänga ut mitt 125l sällskapskar och ersätta det med ett lika stort tanganyikakar. Men innan allt detta görs skall mitt malawiprojekt slutföras, som inte är mer än halvklart. Det kommer bli överfult med akvarier här hemma, hehe.
              Mvh Matt

              /Ingen regel utan undantag

              Kommentar

              • Nasso
                • November 2010
                • 719

                #8
                Ursprungligen postat av Paddy
                Har planer på att slänga ut mitt 125l sällskapskar och ersätta det med ett lika stort tanganyikakar.
                Kan du inte byta ut inredningen bara? ^_^ Måste du byta ut hela akvariet?
                /Emil Andersson
                120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                Kommentar

                • Paddy
                  • April 2011
                  • 166

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nasso
                  Kan du inte byta ut inredningen bara? ^_^ Måste du byta ut hela akvariet?
                  Nja, det karet är inte direkt i fint skick, det är farsans gamla kar som säkert är 20 - 30 år gammalt, och ingen vacker syn direkt. Dom råstiga stålkanterna är ojämna och så långt ifrån symmetriska man kan komma. Sen är det ju nått magiskt över ett sprillans nytt kar också, och den känslan vill man ju inte heller gå miste om.
                  Mvh Matt

                  /Ingen regel utan undantag

                  Kommentar

                  • Nasso
                    • November 2010
                    • 719

                    #10
                    Ursprungligen postat av Paddy
                    Nja, det karet är inte direkt i fint skick, det är farsans gamla kar som säkert är 20 - 30 år gammalt, och ingen vacker syn direkt. Dom råstiga stålkanterna är ojämna och så långt ifrån symmetriska man kan komma. Sen är det ju nått magiskt över ett sprillans nytt kar också, och den känslan vill man ju inte heller gå miste om.
                    Ah Är det 125L med stålkanter så skymmer det ju lite.... Helglasat ska det vara får mindre kar!
                    /Emil Andersson
                    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      ska alltid vara helglasat! gillar inte ramkar alls! kör bara på helglasade kar ( mer elelr mindre)

                      Kommentar

                      • Paddy
                        • April 2011
                        • 166

                        #12
                        Yes, håller med.
                        Mvh Matt

                        /Ingen regel utan undantag

                        Kommentar

                        • Nasso
                          • November 2010
                          • 719

                          #13
                          Jag är sugen på att skaffa ett 540 L. Känns tryggare med ram när det är stort. Sover kanske lite bättre om nätterna Även om det antagligen är lika säkert med helglasat.
                          Senast redigerad av Nasso; 06 April 2011, 15:05.
                          /Emil Andersson
                          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nasso
                            Jag är sugen på att skaffa ett 540 L. Känns tryggare med helglasat när det är stort. Sover kanske lite bättre om nätterna Även om det antagligen är lika säkert med helglasat.
                            vänta nu? hur menar du? "känns tryggare med helglas när det är stort." " även om det är antagligen lika säkert med helglas" ???

                            Kommentar

                            • Nasso
                              • November 2010
                              • 719

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              vänta nu? hur menar du? "känns tryggare med helglas när det är stort." " även om det är antagligen lika säkert med helglas" ???
                              Jaaa. Jag vet Jag menar att det är obefogad oro. Som att gå tillbaka för att kolla om dörren är låst efter att man lämnat lägenheten. Fast man vet att den är låst. Kanske bara är jag
                              /Emil Andersson
                              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...