Snäcklekare tillsammans med malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #46
    Mm, det är lite trångt för ventralis i små kar. Samma som med Cyatopharynx sp. De går att hålla i mindre burkar (3-400 liter) men ska man ha verkligt utbyte av deras beteende så får man nog gå upp i en hel del kubik... låt nu inte detta hindra dig, det är mest min dröm om att ha ett verkligt fett kar någon gång, typ 20-30 kubik med Tanganyika. Blir nog aldrig verklighet, men drömmar är gratis. *s*

    Projekttrådar är lite lurigt med Tanganyika, men du kan också söka på www.ciklid.org, dvs Nordiska Ciklidsällskapet. Finns en hel del om Tanganyika där. Tropheus rular en hel del, vilket är fint eftersom det är otroliga fiskar de också. Samtidigt, gillar man annat så är det svårt.

    Jag har inga "rena" Tanganyikakar, har en lokal med fisk i. Inga snygga kar alls. Kör en del arter som jag gillar, men just nu på lågvarv, bygger om en del. Får se vart det landar, trist nog kommer förmodligen Tanganyika att fasas ut eller möjligen hamna i min lägenhet. Har däremot genom åren hållt en hel del Tanganyika i olika konstellationer, och det är fisk jag förmodligen aldrig "blir av med" i huvudet iaf. Lurigt att förklara, det finns en del andra saker jag brinner för också. Ibland måste man välja. Jag lockar iaf väldans gärna in folk på Tanganyika, det är mycket fisk därifrån som är värd betydligt mer uppmärksamhet än de får idag.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #47
      Inget ont om tropheus, det är bara inget jag vill ha i detta karet. Som jag uppfattat det så mår de bäst i ett eget kar där de är helt dominerande och gärna fler än 30 st.
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • Nasso
        • November 2010
        • 719

        #48
        Jag klurat lite på hur jag vill lägga upp akvariet.

        Storleken är jag inte riktigt säker över ännu. Det står mellan 540L (150*60*60), 500L (200*50*50) eller 600L (200*60*50, 60 hög).

        Som bakgrund lutar det åt RockZolid komodo. Som den är orienterad på bilden. Blir lite grottor i bakgrunden i underkant om man bygger röse framför. Gillar den skarpt!


        Mycket sten, många gömställen Vill bygga upp med platta stenar/skiffer i sanden under rösena (ala mats brynzell). Mycket sprängsten (tror det heter så) i rösen och stenar från naturen häromkring. Vill även ha en skuggig del i akvariet (ala Visual Darkness), med en överhängande modul, kanske även flytväxter. Riktigt läckert med mystiska altolamprologus i skuggan. Massa snäckor till multisarna.

        Invånare, preliminär lista:

        4-6 st Neolamprologus Brichardi
        4-6 st hästnosciklider
        4-6 Jullar av en art.
        10 st Lamprologus Multifaciatus
        Ett par Altolamprologus calvus/compressiceps
        10st cyprichromis

        Eventuellt har jag även funderat över dessa, men tveksam om det finns plats:
        Neolamprologus tretocephalus (får det plats fler grottruvare?)
        Callochromis (behöver mycket sandyta, multisarna går ju ganska enkelt att hålla bort genom strategisk placering av snäckor och lite stenar som reviravgränsare. vet inte riktigt hur dessa beter sig eller vad de behöver så om någon har erfarenhet så hade det varit uppskattat).

        Lite tveksam över hästnosciklidernas mat. De är inte lika kinkiga på den biten som troffar? Har planerat att använda räkmix. Använder åleds räkmix nu men kanske blir att jag gör egen om det börjar gå åt lite mer mat nu.

        Går dessa ihop? Princessorna och jullarna har väl ganska lika krav men det ska finnas många grottor och de blir ett ganska rejält kar.

        Åsikter, hissningar och dissningar eftersökes!
        Senast redigerad av Nasso; 17 April 2011, 08:57.
        /Emil Andersson
        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

        Kommentar

        • Paddy
          • April 2011
          • 166

          #49
          Jo då, nog borde du kunna ha fler än fem arter i nåt av dom karen du tänkt dig. bara du har mycket sten går det nog åtminstone gå i en till grottruvare, en grupp på 1:3 n.tretocephalus skulle fungera bra. Callochromis-arterna är tveksamma.. du skullle nog kunna ha en mindre Callochromis-art, men då blir du tvungen att skippa n.tretocephalus. Eftersom både Callochromis-arterna och n.tretocephalus är relativt stora arter, kräver dom mycket utrymme, och när du redan har fem grottruvare blir det alldeles för trångt med två stora grottruvare till.

          Hästnosciklider skrapar loss alger från stenar, och då följer även kräftdjur med titt som tätt, så räkmix med lite vegetabiliskt innehåll skulle vara perfekt. Mata två gånger per dag så växer dom till sig snabbt, och blir riktigt fina. Sen kan du komplettera räkmixen med nån slags frysfoder, lite variation kan vara nyttigt. Tänk på att inte mata med mygglarver, det är för starkt för deras magar.

          Så långt borde dessa arter fungera bra tillsammans, men nu är det ganska fullproppat för att vara ett 500-600 liters kar.
          Flytväxter tycker jag du skall skippa, det hör inte alls hemma i tanganyikakar, inte växter över huvud taget.
          Snygg bakgrund du lyckats hitta! Hoppas du kan få fram lite bilder när projektet drar igång!
          Lycka till
          Mvh Matt

          /Ingen regel utan undantag

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            #50
            Ursprungligen postat av Paddy
            Eftersom både Callochromis-arterna och n.tretocephalus är relativt stora arter, kräver dom mycket utrymme, och när du redan har fem grottruvare blir det alldeles för trångt med två stora grottruvare till.

            Så långt borde dessa arter fungera bra tillsammans, men nu är det ganska fullproppat för att vara ett 500-600 liters kar.
            Flytväxter tycker jag du skall skippa, det hör inte alls hemma i tanganyikakar, inte växter över huvud taget.
            Snygg bakgrund du lyckats hitta! Hoppas du kan få fram lite bilder när projektet drar igång!
            Lycka till
            Är inte callochromis sandlekare?

            Det låter bra. detta var tänkt som alla fiskar som ska ner i karet. Sen får man väl börja med att stoppa i några i tag et och se vad som händer med revir mm. I en bok jah läste stod det att man skulle stoppa i alla på en gång men det är jag lite tveksam till?!
            Jo. Känns inte riktigt rätt med flytväxter. Hoppas att jag får till skuggan med modul bara. Kan ju köra lysramp som inte är lika lång som karet också, kanske ser lite konstigt ut dock.
            Bilder kommer men det dröjer nog lite innan det här blir verklighet. Det är skönt att vara ute i god tid med planeringen så man hinner bli rejält påläst!
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            • Paddy
              • April 2011
              • 166

              #51
              Ursprungligen postat av Nasso
              Är inte callochromis sandlekare?

              Det låter bra. detta var tänkt som alla fiskar som ska ner i karet. Sen får man väl börja med att stoppa i några i tag et och se vad som händer med revir mm. I en bok jah läste stod det att man skulle stoppa i alla på en gång men det är jag lite tveksam till?!
              Jo. Känns inte riktigt rätt med flytväxter. Hoppas att jag får till skuggan med modul bara. Kan ju köra lysramp som inte är lika lång som karet också, kanske ser lite konstigt ut dock.
              Bilder kommer men det dröjer nog lite innan det här blir verklighet. Det är skönt att vara ute i god tid med planeringen så man hinner bli rejält påläst!
              yes, callochromis är sandlekare, men fortfarande ganska stor, så att blanda den med n.tretocephalus är tveksamt när du redan har ganska många arter redan.
              Mvh Matt

              /Ingen regel utan undantag

              Kommentar

              • Paddy
                • April 2011
                • 166

                #52
                oops.. såg nu i efterhand att jag hade skrivit "två grottruvare" om callochromis och n.tretocephalus, sorry.
                morgontröttheten som sätter sina spår...
                Mvh Matt

                /Ingen regel utan undantag

                Kommentar

                • Nasso
                  • November 2010
                  • 719

                  #53
                  Ursprungligen postat av Paddy
                  yes, callochromis är sandlekare, men fortfarande ganska stor, så att blanda den med n.tretocephalus är tveksamt när du redan har ganska många arter redan.
                  Ah. Callochromis och tretocephaulus är jokrarna i leken ändå då får vara med i mån av plats. Det märker man väl när de andra arterna etablerat sig i karet...
                  /Emil Andersson
                  120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                  Kommentar

                  • Paddy
                    • April 2011
                    • 166

                    #54

                    Egentligen spelar det ingen större roll vilka arter du släpper i först, förmodligen skulle det fungera att släppa ner alla på en gång också, men det kanske blir lite väl mycket plastpåsar att släpa hem i ditt fall
                    Men av egen erfarenhet tycker jag det är bättre att hälla i fisken med så kort mellanrum som möjligt, så dom hinner "vänja" sig med varandra, skulle tro att dom har lättare att hålla sams ju längre dom har känt varan också. Men det varierar säkert från art till art.

                    En jobbarkompis skulle starta upp ett tanganyikakar för ett tag sedan, han hällde i alla sina fiskar samma dag och det vart aldrig några problem. I mitt första t-kar hade jag julle ornatus, n.leleupi och multisar. Släppte i en art varje vecka, och dom höll inte sams alls.. jag tror jobbarkompisenes variant var bättre. nu har jag ju ingen personlig erfarenhet av dom flesta arter du tänkt dig, men om jag skulle gissa antar jag att min jobbarkompis metod skulle fungera bäst för dig, dvs släppa i alla arterna samma dag. Mycket plastpåsar får man stå ut med
                    Mvh Matt

                    /Ingen regel utan undantag

                    Kommentar

                    • Nasso
                      • November 2010
                      • 719

                      #55
                      Hur e det med nitrir och så då? Det blir ju en jäkla massa fisk på en gång. Kanske låta några fiskar från mitt andra kar gå i karet en månad först... 5 black mollys i ett 600L

                      Kanske är bra att introducera dem i grupper. Tex först cyprichromis, snäcklekare och hästnosar och sen alla grottruvarna. Så inte någon grottruvare får gå ensam i karet och ta gigantiskt revir
                      /Emil Andersson
                      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                      Kommentar

                      • Auratusen
                        • March 2010
                        • 874

                        #56
                        Jag tycker du ska köra med N. tretoc. Mycket roliga fiskar. Dock agressiva.

                        Jag har testat Callochromisar, Tretocephaulus, Jullar och Hästnosar i ett 240 l kar. Funkade kanon. Callochromisarna var Callochromis Callochromis pleurospilus "Raspberry head"

                        Kommentar

                        • Nasso
                          • November 2010
                          • 719

                          #57
                          Ursprungligen postat av Auratusen
                          Jag tycker du ska köra med N. tretoc. Mycket roliga fiskar. Dock agressiva.

                          Jag har testat Callochromisar, Tretocephaulus, Jullar och Hästnosar i ett 240 l kar. Funkade kanon. Callochromisarna var Callochromis Callochromis pleurospilus "Raspberry head"
                          Jo. Det finns så många arter jag vill prova men allt får inte plats samtidigt
                          Jag får nog ta lite i taget. Flera av dessa arterna har jag aldrig sett live. Ska bli zoorace snart. Då kanske jag ändrar mig helt.
                          /Emil Andersson
                          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                          Kommentar

                          • Nasso
                            • November 2010
                            • 719

                            #58
                            Ingen annan som har något att säga om kombinationen av fiskar?

                            Vilket är bäst för denna kombination av fiskar, 60 djup och 150 lång eller 50 djup och 200 lång?
                            /Emil Andersson
                            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                            Kommentar

                            • Paddy
                              • April 2011
                              • 166

                              #59
                              50cm längre är alltid bättre än 10cm bredare
                              Mvh Matt

                              /Ingen regel utan undantag

                              Kommentar

                              • Nasso
                                • November 2010
                                • 719

                                #60
                                Mjo. I detta fallet blir det ju 540L vs 600L... Om det hade varit exakt samma volym så beror det väl helt enkelt på hur man inreder, antar jag :P
                                /Emil Andersson
                                120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...