Identifiering av Malawis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bläckfisken
    • March 2011
    • 17

    Identifiering av Malawis

    Inhandlade ett beg. 310 l akvarium för ett tag sen och fick med ett 20-tal fiskar.

    Nu börjar jag undra vilka arter det är jag har och vilket kön det är på dom. Det känns som att jag har för många hanar men jag är inte säker.

    Så jag behöver lite hjälp med att identifiera fiskarna. Tror det är 4 olika arter.

    Bild: http://img171.imageshack.us/i/fiskar.jpg/

    Uppdaterar med en bild på hela akvariet: http://img191.imageshack.us/i/akvarie.jpg/

    Vallisnerian äts flitigt på, byter nog ut den.
    Men den andra växten, Limnophila Heterophylla, äter mina fiskar inte på.
    Senast redigerad av bläckfisken; 25 March 2011, 20:11.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    är inte hundra på arterna. finns andra som kan svara på det

    men jag skulle vilja säga att du bör ta ut rötterna. de sänker nämligen ph o malawi vill ha högt ph. så gärna ut med dom., o i mer mer sten. gärna kalksten

    Kommentar

    • bläckfisken
      • March 2011
      • 17

      #3
      Rötterna är gamla, legat i akvarium i kanske 2-3 år. Fick med dom när jag köpte burken.

      Kan det vara så att rötter förlorar sin pH sänkande egenskap efter en viss tid?

      Har ett pH på 8.3 efter vattenbyte och max nere på 7.8, oftast strax över 8, innan VB.
      Får jag problem med surt vatten åker dom nog ut.

      Ursprungligen postat av hannesc
      o i mer mer sten. gärna kalksten
      Har letat lite efter detta men utan bra resultat. Ska jag lägga i stora stenbitar eller är det bättre med någon typ av grus.

      Funderat på att byta till sand, men de verkar tycka det är ok med sten. De gräver runt och spottar stenar på glaset. Bättre än vad de hade innan de kom till mig. (Vanligt krossgrus)
      Senast redigerad av bläckfisken; 27 March 2011, 22:18.

      Kommentar

      • >Valkyria<
        • March 2011
        • 8

        #4
        nummer 1 är en rödzebra. och jaa, ta ur rötterna. malawi ciklider trivs bättre om du har ganska finkornig sand så om du har möjlighet till det så vore det bra om du bytte till det. nummer 3 kan kanske vara en Labeotropheus trewavasae.

        Kommentar

        Arbetssätt...