Golden hane eller hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simondaman
    • October 2007
    • 236

    Golden hane eller hona?

    Hej!

    Hur vet man om golden malawi är en hona eller hane? Fisken jag undrar över har inte så stark svart ryggfena men har en äggfläck på under-bakfenan. Men den är ganska liten ännu ca 5-7 cm lång.
    180L
    75L
    20L
  • Elfström
    • May 2010
    • 12

    #2
    Tjena!

    Längden på fisken har ju inte bara med kön att göra utan ålder. Även honor får äggfläckar men de är inte alltid lika markanta.
    När jag började med Golden trodde jag att honorna va de som var svagast gul färgade, men fick lära mig att en icke dominant
    hane tonar ner sin färg för att inte stöta sig för mycket med Alpha =)

    Försök om möjligt med ett förstorningsglas att titta på könsöppningarna honans är något större och rundare.
    En väldigt svart och markant ryggfena kan vara ett gott tecken på en hane och din fisk verkar ju sakna detta.

    Men som sagt väldigt svårt lycka till!

    Kommentar

    • TB75
      • November 2010
      • 25

      #3
      Själv har jag aldrig kunnat se skillnad på hane och honor på Golden. Men när jag köpte min grupp på 1+4 på Herkules Zoo i Göteborg så sa de att de kunde se skillnad, och jag litade gott på dom. Väl hemma i mitt kar kan jag ju förstå vem som är hanen. Men det främst av beteendet, inte så mycket av utseendet. Alla är starkt gula och med markant svarta ryggfenor.

      Golden är lurig.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Andra tecken på hanar är att de har ögonstreck, dvs en teckning över och igenom ögat som gör att strecket plus "pupillen" ser ut som ett steck, plus att de ofta har svarta teckningar på överläppen - liknar faktiskt en mustasch lite.

        Men inte heller dessa är bombsäkra tecken på en hane...jag har haft honor med båda sakerna.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        Arbetssätt...