Hur mata Malawiciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

    Hur mata Malawiciklider?

    Hej

    Jag har precis inhandlat 16 st Malawiciklider (Trewavasae, Perlmutt, Hongi och Maingano), dom är ca 6-7 cm. Jag funderar nu med vad jag ska mata och hur.
    Jag har satt in ett ganska kraftigt filter, 1200 l p/h, i mitt 300 liter stora akvarium, så det är bra fart på vattnet. Det gör att en del mat, tex fryst artemia hinner sugas in i filtret innan allt är uppätet. Så jag stängde av filtret igår när jag matade och glömde förstås slå på det igen. Gör väl inget nu i början men om någon vecka är filtret säkert rätt skitigt och då är det inget bra att starta det igen om det stått avstängt i ett dygn, tror jag.
    Funderar på något slags tidrelä som stänger av strömmen en kvart eller så.

    Jag har köpt fryst räkmix, den ena grön och så har jag fryst artemia.
    Funderar på om jag ska köpa torrfoder och i så fall vad?

    Räcker det att mata en gång per dag?

    En grej som jag redan observerat är att dom fiskar som är lite större gärna snor åt sig en hel bit med fryst mat som dom slukar och då får dom mindre nästan ingenting.

    Tacksam för alla tips.

    Mvh UB
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    mata i flera bitar så alla kan få möjlighet att käka. tycker inte du har så kraftigt flås faktiskt. jag har 1300+2500 L/h i mitt 250L. fiskarna ska få jobba lite för maten. jag matar med räkmix o granulat.

    tycker inte du ska stänga av filtret när du matar. onödigt.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Du behöver inte stänga av pumpen. Det går bra att mata en gång om dagen. Själv kör jag nästan enbart med flingor (Tropicals Malawifoder). Ibland får de dock nykläckt artemia eller räkrom som godis...jag antar att det är som att äta popcorn för oss.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        fast myclet mer proteinrikt än popcorn

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Artemia, hur stora är dom?

          Räkmix funkar bra som enda foder också. 1 gång varje/varannan dag räcker. Gör inget att hoppa över någon dag ibland.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            de är rätt små

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              Du behöver inte stänga av pumpen. Det går bra att mata en gång om dagen. Själv kör jag nästan enbart med flingor (Tropicals Malawifoder). Ibland får de dock nykläckt artemia eller räkrom som godis...jag antar att det är som att äta popcorn för oss.
              Hej... Vad är räkrom???
              Blir malawis mätta på flingfoder?

              Jag tänkte också starta upp ett malawikar. När jag hade malawis för 20 år sen så hade man ciklidpellets som jag blötte upp. Nu kör många alltså fryst artemia mestadels?
              Någon nämnde enbart artemia, ska inte malawis ha mkt vegitabiler???


              Ursäkta att jag lånar tråden TS..

              Jo, en fråga till.. Har ni frigolit i botten av karet, under stenar???
              Senast redigerad av Katharina; 06 February 2011, 09:28.
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #8
                Jag har liggunderlag i botten! De gräver som tokar och stenar flyttar sig hela tiden så jag är glad att jag lade ett underlag.

                Jag matar med räkmix och granulat, 50/50. Har köpt räkmix innan men nu ska jag börja göra eget. Jag matar 2 ggr per dag, men det räcker säkert med 1 gång.
                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Hej... Vad är räkrom???
                  Blir malawis mätta på flingfoder?

                  Jag tänkte också starta upp ett malawikar. När jag hade malawis för 20 år sen så hade man ciklidpellets som jag blötte upp. Nu kör många alltså fryst artemia mestadels?
                  Någon nämnde enbart artemia, ska inte malawis ha mkt vegitabiler???


                  Ursäkta att jag lånar tråden TS..

                  Jo, en fråga till.. Har ni frigolit i botten av karet, under stenar???
                  Jo, malawis (mbunas mm) skall ha mestadels vegetabilier. Flingfoder fungerar utmärkt. Artemia är bara "godis". Räkrom är rommen som följer med när man köper frysta räkor.

                  Och liggunderlag är kanon att ha med malawis.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jens A.
                    Artemia är bara "godis".
                    Fast det i negativ bemärkelse - extremt onyttigt och farligt foder för herbivora arter.
                    Då menar jag förstås fryst artemia - levande nykläckt är OK
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Fast det i negativ bemärkelse - extremt onyttigt och farligt foder för herbivora arter.
                      Då menar jag förstås fryst artemia - levande nykläckt är OK
                      Jag har inte tid och lust att hålla på med levande om det går att undvika. Kan du lägga upp ett förslag på optimal kost för malawis som inte innehåller levande grejer..

                      Då ställer jag mig hellre någon gång och gör en räkmix lr liknande och fryser in i lagom portioner t ex.
                      Om någon har sådana förslag som optimala får ni jättegärna skriva receptet också.

                      Är det någon som har försökt att limma ihop stenarna med silcon för att hålla dem i ett fast läge??? Så att om fiskarna gräver så flyttas inte enskilda stenar. Man kan ju rent av tänka sig att man ställer hörnstenarna direkt i frigoliten då så att hela stenpartiet står fast!??
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • tulle89
                        • March 2006
                        • 1183

                        #12
                        Recept på räkmix: http://www.ciklider.se/artiklar/mp_rakmix.shtml
                        Absolut bästa maten i mitt tycke. Finns även ett "nytt" foder som heter NLS (pellets) som är bra, dyrt dock.

                        Och gällande stenplaceringen så tänker du helt rätt; ställ stenarna direkt på frigoliten så de inte kan underelimineras!
                        Med Vänliga Hälsningar Tulle

                        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av tulle89
                          Recept på räkmix: http://www.ciklider.se/artiklar/mp_rakmix.shtml
                          Absolut bästa maten i mitt tycke. Finns även ett "nytt" foder som heter NLS (pellets) som är bra, dyrt dock.

                          Och gällande stenplaceringen så tänker du helt rätt; ställ stenarna direkt på frigoliten så de inte kan underelimineras!
                          Tack för tipset.. Vi har en misse som bär samma namn som du.. Men har du/någon provat att silicona ihop "stenröset" någon gång???
                          Det borde ju vara ultimat när man ska ha simmande mullvadar?!!!
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            fast det är rätt kul när fiskarna själva får gräva o genom det designa scapen. fiskar är utmärkta scapers. myclet bättre på att få ett stenröse att se naturligt ut än vi människor.

                            Kommentar

                            • tulle89
                              • March 2006
                              • 1183

                              #15
                              Ursprungligen postat av Katharina
                              Tack för tipset.. Vi har en misse som bär samma namn som du.. Men har du/någon provat att silicona ihop "stenröset" någon gång???
                              Det borde ju vara ultimat när man ska ha simmande mullvadar?!!!
                              Haha jag sätter allt jag äger på att det är den coolaste missen?

                              Bygger man bara upp ordentligt men större stenar som grund som står direkt på frigoliten/liggunderlaget och sedan bygger på dessa ska det inte gå att välta stenarna. Men hittar du en formation som är grymt snygg där du måste ha lite silikon för att inte riskera att det ska rasa så kör på bara!

                              Tänk dock på att du förr eller senare måste plocka ur stenen om du ska lyckas fånga en ruvande hono och då är det nog en fördel att inte alla stenar sitter ihop
                              Med Vänliga Hälsningar Tulle

                              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...