Hur räknar man ut volymen med välvd framruta??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Hur räknar man ut volymen med välvd framruta??

    Hej alla matematiska zoopetare.. Tänker köpa ett hörnakvarium med välvd framruta, det finns 2 olika volymnoteringar. Antingen 280 L eller 350 L. Måtten är 70x70x75..

    Det ingår ett innerfilter som pumpar 1500L i timmen, jag vet inte hur stor filtermassan är. Jag tänkte stoppa ner en massa malawis i karet, skulle ni köpa ett ytterfilter också lr räcker innerfiltret, tror ni??

    Tacksam för svar..
    Ha dé bäst... Tina
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    #2
    http://henrik.eketjall.se/page/19/ där finns lite beräkningshjälp.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Åhh.. Tack snälla du.. Vad jag blir glad, som jag beräknar när jag ritar upp en modell av karet så är tvärmåttet ca 65 och då blir karet 280 L..

      Jippi.. Då går karln med på det.. Han hotade med ett 200 L kar annars och då kan jag ju inte ha malawis.. Han säger att 350 L blir för tungt för bjälklagen..

      Då återstår tankarna kring innerfiltret... Vet som sagt inte filtermängden, som sagt, men 1500 L i timmen till ett 280 L med malawis. Tror ni att det räcker???
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Katharina
        Åhh.. Tack snälla du.. Vad jag blir glad, som jag beräknar när jag ritar upp en modell av karet så är tvärmåttet ca 65 och då blir karet 280 L..

        Jippi.. Då går karln med på det.. Han hotade med ett 200 L kar annars och då kan jag ju inte ha malawis.. Han säger att 350 L blir för tungt för bjälklagen..

        Då återstår tankarna kring innerfiltret... Vet som sagt inte filtermängden, som sagt, men 1500 L i timmen till ett 280 L med malawis. Tror ni att det räcker???

        filtermängen räcker säkert till, bara att rengöra var 3-4.e månad.

        dock kanske det vore på plats med en extra cirk.pump på 5-700 liter......to be on the safe side....



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av Kensa
          filtermängen räcker säkert till, bara att rengöra var 3-4.e månad.

          dock kanske det vore på plats med en extra cirk.pump på 5-700 liter......to be on the safe side....
          .
          Men är det inte så mkt bättre för balansen med ett ytterfilter?
          Skräper inte malawis ner väldigt mkt?? När man inte kan ha så mkt växter...

          Det var 20 år sen jag hade malawis, så mitt minne är inte så bra... Måste läsa på lite, tror jag

          Det jag minns är att man bytte en attans massa vatten, typ 1/3 en gång i veckan. Hällde i extosonsalt och Aquasafe och sen fick man nästan slå ihjäl fiskarna De var väldigt tåliga.

          Men jag har läst nu att ni använder Bikarbonat för att höja Ph värdet.. Räcker det inte med några kalkstenar? Använder ni salt?
          Blästersand från Jula, har jag läst om också.
          BNT bakgrunderna är ju snygga också.
          Svarta kolstenar.. De borde gå att limma ihop med silicon så man minskar risken för ras när firrarna härjar runt?!
          Jättevalisneria och andra växter som håller i hop roten så att det bara är att peta ner dem igen..

          Som sagt, jag måste läsa på lite före starten.. Men tips i tråden mottages tacksamt..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          Arbetssätt...