Neolamprologus leleupi i 180l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Firreforden
    • July 2010
    • 65

    #16
    Ja oratusarna och prinsessorna delar på den högra lavastens grottan och den grottan till vänster står "tom".
    Tack så mycket för alla tipps och råd, ska köpa en liten grupp och testa
    Firreforden

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #17
      Ursprungligen postat av Firreforden
      Ja oratusarna och prinsessorna delar på den högra lavastens grottan och den grottan till vänster står "tom".
      Tack så mycket för alla tipps och råd, ska köpa en liten grupp och testa
      Firreforden
      Det låter bra!

      Hoppas det är ok att jag tar upp ytterligare någon decimeter skärmspejs här i tråden?

      Till att börja med; det finns inga fasta regler för hur tanganyikaciklider, och föralldel övriga arter ciklider, beter sig i olika akvariemiljöer! Ibland, och jag har sett det själv, kan det bli lyckade blandningar i Tanganyika-kar - blandningar som på "papperet" ser omöjliga ut. Men, ofta följer de vanligaste T-cikliderna ganska väl utstakade "riktlinjer".

      Att ha T-ciklider brukar oftast resultera i att man skaffar fler mindre kar och kör arterna i strikta artkar. Själv har jag pysslat med T-ciklider sedan ungefär 1975, i olika intensiva perioder, och i början varit inne på att ha flera arter i samma kar, men det har slutat med att de till slut gått för sig själva, art för art, i kar på runt 200-liter. Ett experiment som finns dokumenterat här på zoopet var att starta upp ett Tanganyika-sällskapskar i 960-liter. Det funkade ganska bra och det blev härliga områden med revir där flera arter kunde samsas hyfsat.

      Blir man "hooked" på T-ciklider, så bildas ett nästan nördigt intresse och man specieliserar sig på ett antal arter och liksom lär sig hur dessa fungerar. Håller man på med detta så överger man ganska snabbt tanken på att försöka fösa ihop för många arter i ett och samma kar. Man sväljer liksom bort lusten att skaffa en speciell art direkt och planerar istället in ytterligare ett kar som man specialinreder och väntar in tillfälle att skaffa fisken ifråga.
      Det är väldigt lätt att som "erfaren" T-ciklidhållare vilja peka med hela handen och ge råd och tips - kanske ibland där detta inte är önskvärt - men jag hoppas och tror att jag inte framstår som någon jädra messerschmidt utan någon man kan fråga om lite grejer när det behövs.

      En sak till; Man måste få prova sig fram, det är enbart på egna erfarenheter man lär sig hur de fiskar man är intresserad av fungerar - och det som fungerar i en akvarists kar kanske inte fungerar i en annans. Så, jag tycker du gör rätt nu som tar det lite kallt, skaffar en lagom grupp leleupi och kollar läget. Snabbt märker du om det funkar eller inte - och går något tokigt kan vi (alla här på forumet) alltid diskutera möjliga lösningar och se hur man kan tråckla sig igenom besvär som kan uppstå!

      Lycka till nu!

      Kommentar

      • Firreforden
        • July 2010
        • 65

        #18
        Tack så mycket, det är bra med mycket info

        Kommentar

        Arbetssätt...