Funkar Malawi eller Tanganyika ciklider i ett 120 liters kar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J.E
    • June 2009
    • 276

Funkar Malawi eller Tanganyika ciklider i ett 120 liters kar?

Hej alla.....

Går i funderingarna om man ska göra om karet i vardagsrummet. Just nu har jag räkor i det och en del växter, men börjar tröttna på 120 liter som endast inhusar räkor...Har ändå tänkte byta ut bakgrunden och filtret till ett ytterfilter...

Så frågan är egentligen, finns det några Malawi eller Tanganyikaciklider som skulle fungera i ett 120 liters Lido(Se bild nedan)..Vilket är det vanligaste tillvägagångssättet för att höja sitt PH till 8-9?
    Bifogade filer
    Juwel Lido 120, "räkvasen"
    Juwel Vision 450, projektet!
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

snäcklekare från tanganyika. mööjligtsvis golden från malwi

Kommentar

• Mr J.E
      • June 2009
      • 276

Ursprungligen postat av hannesc
      snäcklekare från tanganyika. mööjligtsvis golden från malwi
      Snäcklekare låter intressant! Är det något som du har själv?

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Snäckskalslekare och julidochromis från Tanganyika (en art av varje) skulle säkert funka.

En del malawi behöver i och för sig inte så stora akvarier hellre, men det de framförallt behöver är långa akvarier så ett avlångt 120 liters hade funkat, men ditt akvarium verkar ju mer kubliknande och där funkar de inte alls
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• hannesc
          • December 2009
          • 13085

Ursprungligen postat av Mr J.E
          Snäcklekare låter intressant! Är det något som du har själv?
          nej har inte startat upp nått t-yika kar än. men de finns på >DM :P

Kommentar

• bossep
            • March 2010
            • 4447

Om du vill studera intresant familjeliv så ta en titt på Neolamprologus brichardi. Mina favoriter från Tanganyika. Ph höjer du med bikarbonat om du nu skall göra det. Inred också med kalkhaltigt material.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• Mr J.E
              • June 2009
              • 276

Tog mig en tur ner till djurmagazinet i Jönköping för att köpa en yngelkasse och studera vad dom hade att erbjuda ifrån Tanganyika..
              Snäcklekare såg intressanta ut. Kul att du nämner den fisk du gör bossep :-) för den fanns i karet brevid, otroligt vacker. Hade något svagt skimrande över sig.... Svenska handelsnamnet är Prinsessan av Burundi va?

Hur mycket skötsel är det med ett Tanganyika kar förutom VB? Vill ha ett kar i vardagsrummet som lyser upp, växtfritt och är en fröjd för ögat.
              Ett kar som är förhållandevis underhållsfritt... Jag jämför med mitt Hightech Växtkar om man nu ska jämföra med något...

Mvh J.Ekqvist

Kommentar

• Auratusen
                • March 2010
                • 874

Du sköter ett tanganyika eller malawikar som ett vanligt sällskapskar. Inte så svårt.

Kommentar

• Mats Bryzell
                  • February 2007
                  • 18959

Halloj J.E.!

Ditt kar är kubformat och därmed ganska högt. En grupp mindre snäcklekare skulle såklart kunna funka, men de uppehåller sig mestadels vid bottnen. För att utnyttja "hela" karet skulle jag föreslå, som du själv och Bosse varit inne på, någon av Neolamprologus-varianterna - "prinsessor". Min personliga favorit är; N. gracilis.
                  Ditt kar skulle kunna fungera mycket bra till att ha ett par som efter en tid bildar en väldig koloni med sina yngel, som dessutom "hjälper till" att i generationer se efter nya, yngre yngel.
                  Karet kan du bygga med ett stenröse som sträcker sig ända från botten och upp till vattenytan bakåt, samt några plättar med sand i förgrunden. Fiskarna utnyttjar i princip hela röset och därför "används" också hela karet - detta ser väldigt vackert ut och kan säkerligen tjäna som ett fenomenalt blickfång. Med andra ord bara sten som inredning! Enkelt och snyggt. Med bra filtrering behöver du i stort sett enbart byta vatten regelbundet och kanske, vid behov, rensa lite skit som blir synligt.
                  Har du frågor om dessa vansinnigt intressanta och vackra cikliders beteende o.s.v. så ös på bara!
                  Bifogade filer

Kommentar

• PiaJo
                    • August 2009
                    • 13001

Så vackra de är!
                    /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

• hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

prinssesor är en gammal favvo dags för ett tanga-kar snart. med bara prinsessor :P

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Eftersom man gärna vill va en besserwisser
                        så får jag väl påpeka att några snäcklekare inte existerar vare sig i naturen eller i akvarium, däremot förekommer det en del snäckskalslekare
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

aaaaooow.. ordpolisbesserwissemesserschmidt!

Kommentar

• bossep
                            • March 2010
                            • 4447

Ursprungligen postat av Mr J.E
                            Tog mig en tur ner till djurmagazinet i Jönköping för att köpa en yngelkasse och studera vad dom hade att erbjuda ifrån Tanganyika..
                            Snäcklekare såg intressanta ut. Kul att du nämner den fisk du gör bossep :-) för den fanns i karet brevid, otroligt vacker. Hade något svagt skimrande över sig.... Svenska handelsnamnet är Prinsessan av Burundi va?

Hur mycket skötsel är det med ett Tanganyika kar förutom VB? Vill ha ett kar i vardagsrummet som lyser upp, växtfritt och är en fröjd för ögat.
                            Ett kar som är förhållandevis underhållsfritt... Jag jämför med mitt Hightech Växtkar om man nu ska jämföra med något...

Mvh J.Ekqvist
                            Som jag hade hoppats kom Mats in här! Då slapp jag undan inrednings biten. Jag hade skrivit ungefär samma sak.
                            Sedan har jag lite idéer om filtrering, etc. Men då får vi filter diskussion här också!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• Mats Bryzell
                              • February 2007
                              • 18959

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Eftersom man gärna vill va en besserwisser
                              så får jag väl påpeka att några snäcklekare inte existerar vare sig i naturen eller i akvarium, däremot förekommer det en del snäckskalslekare
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Som jag hade hoppats kom Mats in här! Då slapp jag undan inrednings biten. Jag hade skrivit ungefär samma sak.
                              Sedan har jag lite idéer om filtrering, etc. Men då får vi filter diskussion här också!
                              Ja, det är bra att "farsan" håller reda på begreppen! Snäckskalslekare skall det ju såklart vara!

Prinsessorna gräver duktigt! Även om de har en skyskrapa till röse att utnyttja - så jobbar de neråt, till någon sorts gräns där det helt enkelt inte går att gräva längre. Bottenfilter är därför icke att rekommendera.
                              Inredningsmässigt kan man tänka i "katakomber" som grund för själva röset. Tankar, idéer och möjliga lösningar kan man få lite inspiration av i början på den här lilla tråden; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834

Kommentar

Arbetssätt...