Vad tilsammans med Multisar i 110 L ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria.carm@comhem.se
    • January 2011
    • 5

    Vad tilsammans med Multisar i 110 L ?

    Har fått för mig att jag ska göra om mitt 110L akvarium som idag är ett akvarium med en salig blandning till ett mer inriktat akvarium. Jag sprang på Lamprologus multifasciatus för några dagar sen och föll pladask för dem, köpte 7 st. Nu är frågan, vad kan man ha mer?
    Gärna något med mera färg. Multisarna är roliga men ingen färgklick direkt :-/
    Senast redigerad av maria.carm@comhem.se; 08 January 2011, 21:28.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Kanske skulle Julidochromis ornatus passa dig
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ja en av de mindre jullarna skulle väl vara ett lämpligt sällskap som sagt. Sen finns det inte så värstans mkt "färgklickar" från Tanganyikasjön som passar i 110L, iaf inte vad jag kan komma på...
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #4
        Nä, standardfärgen i tanganyikasjön är biege :P

        De med färg som jag kan komma på är leleupi och troffar för de mesta. Fast ditt kar är för litet för det.
        Men jullar har ju lite färg. Om man kommer över Kipili-varianten av regani

        Kommentar

        • maria.carm@comhem.se
          • January 2011
          • 5

          #5
          Med risk för att ni tycker jag är tokig - skulle jag kunna ha någon annan ciklid tex. Malawi tilsammans med multisarna?
          Det viktiga är att de har ungefär samma krav tänker då främst på vattenvärden och temperatur. Och att de inte är allt för aggressiv (fast multisarna kan visst försvara sig rätt bra:-) ).
          Tänkte sätta i en slimline bakgrund i karet. Fin sand och ha snäckor i ena delen och bygga ett stenröse i andra delen av karet.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Kan och kan - visst kan det funka. Men sannolikt funkar det klart bättre med t.ex. jullar
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              Karet är lite litet för malawi. Skulle helst vara dubbelt så stort.

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Ursprungligen postat av maria.carm@comhem.se
                Med risk för att ni tycker jag är tokig - skulle jag kunna ha någon annan ciklid tex. Malawi tilsammans med multisarna?
                Det viktiga är att de har ungefär samma krav tänker då främst på vattenvärden och temperatur. Och att de inte är allt för aggressiv (fast multisarna kan visst försvara sig rätt bra:-) ).
                Tänkte sätta i en slimline bakgrund i karet. Fin sand och ha snäckor i ena delen och bygga ett stenröse i andra delen av karet.
                Ja jag håller med Kent och Auratusen, malawi blir inte bra i ett såpass litet kar. Utan kör helst isf nån annan Tanganyikaciklid istället. Men som sagt det finns inte allt för mkt färg från den sjön som passar i 110L. Men de fiskarna har "man" eg. mer för deras beteenden än för deras vackra färger typ. Skulle nog gå bättre med nån av de mindre jullarna eller möjligtvis nån prinsessa (prinsessor har dock en tendens att ta över hela kar men om multisarna har sin ena kortsida med snäckor kan det nog funkar tror jag). Men tro mig även om dessa fiskar inte har de vackraste färgerna så finns det inte mkt som går upp emot ett fungerande Tanganyika-kar med olika arter å deras intressanta beteenden!
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                Arbetssätt...