Palettciklid, nybörjare...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Silkisif
    • August 2009
    • 96

    Palettciklid, nybörjare...

    Hej alla! Jag är just nu sugen på att skaffa ett par paletter, mest för att jag bara haft levandefödare. Tänkte börja med lättlekta, fina fiskar. Hur vill de bo? Tänkte ev låta dem ha ett eget kar, hur stort vill de ha det? Ni kloka zoopetare får gärna avråda och rådge mycket! Vad är stora skillnaden mot levandefödare? Andra tips mottages tacksamt
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Paletter är verkligen inte kräsna men vill gärna ha några grottor att välja på så se till att de får en del gömmor.
    Minst 80L skulle jag rekommendera och att ha dom själv låter lysande så slipper du att andra fiskar stressas av deras lek. Men en ancistrus kan du ha om du vill ha någon som håller koll på algerna åt dig
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #3
      Helt klart mina favoritfiskar i karet just nu! Dom är mycket personliga och trevliga fiskar, tills dom började leka :P
      Nu jagar dom bort de mesta, tom den 15cm stora skalaren blir jagad om han får för sig att simma bort till deras bo, vilket är en kokosnöt =)
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • Silkisif
        • August 2009
        • 96

        #4
        Okej Har nog fastnat för dem på riktigt nu... Har ett relativt tomt 60-liters igång nu, det är på tok för litet? Får försöka hitta ett större i så fall
        Har redan en grotta däri, men lite (mycket) växter och rot + extra grotta kanske kan hjälpa?

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Du KAN ha dem i ditt 60L men du kommer bli tvungen att flytta ynglen när du märker att de börjar leka igen är jag rädd. En extra grotta skadar aldrig och mycket växter är inga problem.
          Springer du över ett större kar billigt så skulle de nog bli tacksamma
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Jag tycker absolut du skall testa Paletter!
            Har du ett akvarium på 80-120 liter så fungerar det bra.
            Dessa fantastiska fiskar fungerar bäst om de får vara ”kung och drottning” i ett akvarium med andra fiskar. Se bara till att det finns lite grottor och en massa växter i akvariet.
            De blir som Nina säger lite aggressiva och revirhävdande när de leker. Detta är normalt ciklid beteende och en del av tjusningen. Därför skall du ha ett lummigt akvarium så andra fiskar kan ta skydd.
            Enlig min uppfattning så tröttnar Paletter snabbt på sin yngelvård om det inte finns andra fiskar att hålla undan från reviret.


            Lycka till och njut av dina paletter!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Silkisif
              • August 2009
              • 96

              #7
              Tack!
              Har dem i 60 l med en zebrafisk som jag inte gillar (hehe) och en kamphona som bodde där tidigare. Där går även en ancistrus.
              Fungerar det inte får jag flytta kampfisken, men än verkar det gå bra!
              Uppdaterar om jag får broblem (vänta bara )

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #8
                Ja, sen får vi se hur bra det kommer att gå efter lek. I ett 60 l kar kommer de andra fiskarna troligtvis få storstryk (finns vissa undatag, hände mig engång). Och om äggen dör eller försvinner så kommer hanen skylla det på honan och hon kommer istället få storstryk och i ett sånt litet kar kommer det inte sluta lyckligt, om du inte kan flytta henne.

                Kommentar

                • Silkisif
                  • August 2009
                  • 96

                  #9
                  Än så länge är de mycket snälla, men ja, de leker ju inte.
                  Kampfisken och zebran är fiskar jag inte blir av med, zebran upptäckte jag när jag kom hem efter att ha köpt två malar (suck) och han har gluffsat i sig många fiskar hos mig. Kampisen flyttar jag om det inte fungerar.

                  Har mycket växter, så jag koppas att det går bra. Annars får jag ju göra mig av med dem...

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Mina paletter var jätteduktiga på att vakta sina ägg och yngel.
                    Bifogade filer

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Jo, har de väl börjat leka är det svårare att få dom att sluta.. Haha.
                      Flyttade vårt lekpar från 450L till ett 80L utan en enda grotta med enbart en liiiten svärdplanta. De löste det ändå. Grävde ner till botten i bakkant och satte romen på bakrutan. När de kläcktes grävdes en ny grop under den ensamma lilla plantan dit de flyttade alla yngel
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      Arbetssätt...