Börja med Tropheus - råd sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • museo12
    • May 2005
    • 135

    Börja med Tropheus - råd sökes

    Har äntligen bestämt mig för att prova Tropheus i mitt 420 liters akvarium. Under juledigheten kommer jag att flytta mina Malawis till ett annat akvarium och några angenäma problem uppstår.

    1. Vilken Tropheus ska jag satsa på? Jag kan väl inte säga att jag nybörjare på akvarium, utan hållt Tanganyika och Malawi och lite till, utan några större problem. Däremot är jag nybörjare på Tropheus. Kan tänka mig att det flesta Tropheus har ungefär samma beteende, men det jag söker är något ovanligare, vackra (helst med rött i), intressant beteende och ändå tåliga. Jag kommer inte köpa VF, utan hålla mig till odlade, helst då F1.

    2. Kan man hålla andra Tanganyika tillsammans med Tropheus? I så fall vilka? Jag är lite intresserad av Hästnosar och Snäckskalslekare. Men, är idealet att bara ha Tropheus?
    Den ständiga frågan är hur många fiskar bör man starta med? Och hur många kan man ha sammanlagt? Någon som känner till en bra handlare att ha att göra med i sydligaste Sverige när det gäller Tropheus?

    3. När jag nu flyttat över mina återstående Malawi är ju akvariet tomt (logisk slutsats). Akvariet har varit igång nästan två år och jag har aldrig rengjort det. Utan bara byttvatten och rengjort filtren Bör jag göra något mer innan jag ”häller” nya fiskar?

    4. Sista frågan – räcker min utrustning? Idag kör jag med två stycken innerfilter Eheims 2252 med extra filtertillsats. Har fungerat bra till Malawi. De har lekt och frodats. Räcker det för Tropheus också?
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    1,
    Det är helt och hållet upp till dig vilken troffe du väljer. Men jag säger dig att Tropheus duboisi är den lugnaste och man kan ha mindre antal individer i gruppen, än andra troffar kan.

    Men om du vill ha någon med rött i så rekomenderar jag Moorii, sp. "black" eller sp. "red". Men du behöver minst 20-30 st.


    2,
    Jo, det går med andra tanganyika. Hästnosar är ett av de bästa sällskapen till troffar. Sandlekare borde nog funka, de med.

    När du kör troffar är det lika bra att köra en stor troffegrupp från början mellan 20-30 st (eller stor och stor, det är en normal grupp).


    3,
    Nä, beror ju på. Om du inte har sand, så borde du byta till det... Typ Blästersand (eller har du redan det?)

    Annars, skrapa rutorna om det behövs skulle ju inte skada.


    4,
    Jo, det tror jag nog. Bara det blir bra ytcirkulation. Troffar vill ju ha riktigt flås i vattnet.


    PS. Du vet väll vad de ska ha för foder? De är mycket känsliga med det och kräver vattenbyten ungefär 1-2 ggr/veckan och 50% varje gång.

    Kommentar

    Arbetssätt...