Tips på fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • garjzla
    • June 2007
    • 273

    Tips på fisk

    Har lyckats inhandla ett 150L kar tokbilligt ( men om min hyresvärd frågar är det bara 100L vilket är gränsen på vad jag får ha i lägenheten) och hade tänkt satsa på Malawiciklider denna gång då det verkar vara underbara fiskar.
    Dock så får jag olika svar från alla om vilka fiskar/hur många osv om vad jag bör satsa på.
    Är väldigt sugen på Golden labidochromis och Demasoni. Tror ni detta hade funkat?
    Och hur många av varje i så fall?
    En uppfödare jag pratat med säger 10 av varje utan problem men jag tycker det låter mycket?
    Bör jag satsa på någon helt annan sort kanske?
    Bakgrunden har torkat och är snart klar för att fylla på med vatten så nu ska jag bara få rätt på vilken sort som ska simma runt
    Malar säger dessutom några att man bör skaffa medan andra säger att det inte behövs alls.
    Vilken sorts malar passar bäst ihop med malawiciklider?
    Tacksam för all hjälp
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    taskig hyres värd :P det är inte dom som bestämmer hur stort kar man ska ha.


    men men.
    Golden skulle funka, men inte Demasoni. 150 l är rätt så litet kar för malawiciklider, så jag skulle inte satsa på mer en 1 art... högst 2 i såfall (om det är en völdigt lugn art).

    Lugna arter är typ acei och rostciklider. Golden är relativt lugna, men kan vara rätt så tjuriga ibland.

    De bästa malar att ha bland malawis är synodontis, tycker jag. Synodontis nyassae (malawimal), Synodontis multipunctatus (gökmal) eller Synodontis petricola (falsk gökmal).

    Men Malawimalen och den vanliga Gökmalen blir rätt så stora och passar nog inte så bra i ditt kar. Annars är det typ ancistrus. Fast ancistrusar kan lätt bli hackade på av malawis. Fast i många fall funkar det bra.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Golden fungerar ok i 150 liter, en bra art till att ha är (som sagts ovan) Psedudotropheus sp "acei", eller någon av de mindre aulonocara-arterna. De är rätt lugna i temperament, även de.

      Jag har alltid haft ancistrus ihop med malawis, och de har klarat sig bra. Deras pansarplattor är ett bra skydd även mot sura malawi-hannar som just har byggt lekgropar.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • garjzla
        • June 2007
        • 273

        #4
        Det verkligen intressant att se att inte ens uppfödare verkar ha någon koll numera (syftar på uppfödaren som rådde mig att ha 10 st golden och 10 st demasoni i samma kar) trots att här inne skriker alla nej absolut inte.
        Men om man nu satsar på en sort tex golden, hur många blir lagom i mitt kar?
        och om de skulle yngla av sig, hu många fiskar kan jag max ha innan jag får hitta någon som vill ha/köpa?
        Karet är ca 80cm långt och kommer innehålla massor med gömställen.
        Och en fråga till i malar kategorin, hur många bör man satsa på där?
        Ursäkta alla frågor men är nybörjare på malawis och även om man läser massor och frågar vad man tror är kunniga personer så får man olika svar varje gång.

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Varför jag inte tycker demasonis är för att de är grymt agressiva om man inte har en grupp på minst 10 st (många kör på 20-30). Sedan är de också grymt kännsliga för foder och vattenkvalité. Ingen nybörjarmalawi. Och i det lilla karet kommer det inte gå så bra med demasonis, då de behöver dubbelt så stort.

          Malar. Beror på vad för mal. Men kanske 3-5 st

          Gör många grottor och mycket sten, annars kommer fisken bli rätt så skygga i ett så litet kar. Ha liggunderkag i botten så stenarna inte spräcker bottenglaset.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            20 fiskar i 150 liter är lite tätbefolkat, men kan funka. Jag hade nog kört på ca 10-15 fiskar eller så, fördelat på två arter + en ancistrus.

            Likadant är det med demasonis, de kan funka i 150 liter men det är inget jag kan rekommendera som de första malawis man har.

            Malawis är inte särskilt svårodlade, och man brukar få lite rabatt på inköp eller fiskmat om man lämnar dem till butik. För mera ovanliga arter kan man få rätt ok pengar privat.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              jag sa aldrig att han/hon skulle ha 20 fiskar. Men sedan är 150 l inte så stort så för jagade fiskar finns det inte mycket de kan gömma sig på och med demasonis som kan vara rätt så agressova, rekomenderar jag det inte alls.

              Möjligtvis golden och typ acei eller rostciklid.

              Kommentar

              • garjzla
                • June 2007
                • 273

                #8
                nej nej ingen här har sagt 20 fiskar i mitt kar.
                Den som sagt det var uppfödaren jag pratat med, han tyckte 10 golden och 10 demasoni var alldeles lagom. Själv tycker jag runt en 12-14 st hade varit mer lagom (precis som Jens A) sa
                men man lyssnar ju på de man tror verkar kunniga i sin sak.
                Men nu har man äntligen startat upp karet..det enda som ska i nu (förutom fiskar såklart) är en hel del sten så att gömställena blir många.

                Kommentar

                Arbetssätt...