Tips på fisk i ett 180l akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Firreforden
    • July 2010
    • 65

    Tips på fisk i ett 180l akvarium

    Hej, jag vill gärna ha lite tips på fiskar till mitt 180l akvarium. I karet finns redan ett par Lamprologus multifasciatus, ett par Julidochromis ornatus och 5st paracyprichromis.
    Har funderat på Prickig hästnosciklid, Prinsen av burundi eller ett par neolamprologus tretocephalus. Någon som har erfarenhet av dessa arter? Eller har ni några andra förslag?
    Firreforden
    Senast redigerad av Firreforden; 11 December 2010, 20:50.
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    om du ska ha neolamprologus tretocephalus... nej. du behöver en grupp på 5 st och ett kar på 250 l minst. dom är agressiva.

    hästnosar borde funka. de är relativt fredliga. men skaffa ävn 5 st av dom, så de får para ut sig. och du måste plocka bort dom andra så fort du har fått ett par. annars kan de bli ihjälslagna efter ett tag.

    prinsessor är relativt fredliga, men riktigt agrro när det kommer till att försvara revir. de leker som bara den och kan lätt ta över ett akvarium.

    Kommentar

    • Firreforden
      • July 2010
      • 65

      #3
      Okej, om jag ska sattsa på någon Hästnosciklid så undrar jag om det är stor skillnad på de olika sorterna? villken skulle du sattsa på i mitt kar? det finns ju några olika arter. Vilken är lättast att få ungar av? Och hur de vill ha det t.ex lava grottor, kalkstenar eller mest öppna simytor?
      Har läst lite om att de inte kan äta "mjuk" mat och då undrar jag vad jag ska ge då?
      Jag ger mina andra fiskar räkmix, cyclops, spirulina, något huvudfoder eller ett hemmagjort vegetariskt foder, jag brukar variera. tror du att något av detta skulle funka till hästnosarna?
      Hur ser man skillnad på hona/hane?
      Var finns de att köpa? Gärna i Skåne!!
      Vill ha fler tips på andra arter.
      Senast redigerad av Firreforden; 12 December 2010, 17:43.

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #4
        Spathodus erythrodon tycker jag.

        vart har du läst att de inte kan ta mjuk mat? jag har matat mina med räkmix.

        Det är svårt att se könsskillnad, så därför bör du skaffa 4-5 st

        Kommentar

        • Firreforden
          • July 2010
          • 65

          #5
          Jag vet inte var jag har hört det, tror det stod på zoopets artförklaring. De påverkade matsmältningen negativt.
          Varför tycker du Spathodus erythrodon? Är det för den är snyggast eller finns de någon annan anledning?
          Tack för svaren men vill gärna ha mer info om hästnosciklider och tips på andra arter
          Senast redigerad av Firreforden; 13 December 2010, 18:41.

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6

            bästa ciklidsidan

            jag tycker den är snyggast av dom. hade en grupp VF. skitsnygga

            Kommentar

            • Firreforden
              • July 2010
              • 65

              #7
              Okej, hur många tror du att jag kan ha i mitt akvarium?
              Är de lätt lekta?
              Senast redigerad av Firreforden; 13 December 2010, 21:27.

              Kommentar

              Arbetssätt...