Röda juvelciklider - skumt beteende.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ImPulse
    • August 2009
    • 203

    Röda juvelciklider - skumt beteende.

    Tjo.

    Köpte idag in lite nya invånare till både mitt lilla och mitt stora kar. Köpte bland annat en röd juvelciklid, en hane, då den förra hanen gick bort och jag ville inte låta honan gå ensam i karet. Efter ca fem minuter då hanen fick gå in i karet så gick honan på honom och bägge visade ett beteende jag inte sett förr, ett beteende som honan och den förra hanen aldrig visade. Så jag undrar helt enkelt om de "slåss" om vem som är dominant, eller om det är en typ av lek?

    Givetvis måste ni se beteendet själva, vilket ni kan göra här. Det är filmat med mobilkamera men man ser klart och tydligt vad de gör, de hade hållit på sådär i någon minut innan jag beslutade mig för att filma det. Har ni någon aning om vad detta beteendet innebär?

    (och ja, det är en av öronålarna som ville vara med lite på film )
    65 liter
    220 liter
  • vordf
    • May 2010
    • 106

    #2
    Fightas- kommer troligen sluta med att du hittar en avdem flytande. Har hänt mig några gånger med lilfalilin. Det är svårt att få fiskar som kommer överens.
    460L Amerika

    Kommentar

    • ImPulse
      • August 2009
      • 203

      #3
      Ursprungligen postat av vordf
      Fightas- kommer troligen sluta med att du hittar en avdem flytande. Har hänt mig några gånger med lilfalilin. Det är svårt att få fiskar som kommer överens.
      Jag var rädd för det svaret, men jag hade det ändå lite på känn eftersom de inte direkt såg ut o vara snälla mot varandra. Jag får helt enkelt hoppas på att de lugnar ner sig och kommer överens, det vore väldigt trist att vakna upp imorgon och upptäcka att någon av dom är död.
      65 liter
      220 liter

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Halloj Impulse! Det kan vara vanskligt att avgöra kön på dessa - men vi skippar det tillsvidare!
        H. lifalili är en svår ciklid att para med "en åt gången-metod". Om vi nu säger att du har en hona där som som har etablerat sig så känner sig hanen inte på något sätt hemma i initialskedet - det kan var en av anledningarna till det beteende du/vi ser.
        H. lilfalili är också en ciklid där det ena gången kan funka hur bra som helst att göra som i ditt fall - och lika ofta sluta med att "paret" inte alls funkar - jag har upplevt båda varianterna! Dessa ciklider parar ut sig bäst i en grupp där hierarki får råda - och värre blir det ju äldre de blir... i sanning ett nervdallrande företag. Låt det gå ett par dagar och kolla hur det utvecklar sig - annars, addera några till i samma storlek och plocka sedan bort övriga när ett par etablerat sig!

        Kommentar

        • ImPulse
          • August 2009
          • 203

          #5
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Halloj Impulse! Det kan vara vanskligt att avgöra kön på dessa - men vi skippar det tillsvidare!
          H. lifalili är en svår ciklid att para med "en åt gången-metod". Om vi nu säger att du har en hona där som som har etablerat sig så känner sig hanen inte på något sätt hemma i initialskedet - det kan var en av anledningarna till det beteende du/vi ser.
          H. lilfalili är också en ciklid där det ena gången kan funka hur bra som helst att göra som i ditt fall - och lika ofta sluta med att "paret" inte alls funkar - jag har upplevt båda varianterna! Dessa ciklider parar ut sig bäst i en grupp där hierarki får råda - och värre blir det ju äldre de blir... i sanning ett nervdallrande företag. Låt det gå ett par dagar och kolla hur det utvecklar sig - annars, addera några till i samma storlek och plocka sedan bort övriga när ett par etablerat sig!
          Det kan vara klurigt att avgöra kön på dessa ciklider ja, men som jag förstått det så är, generellt sett, honan mer färgrik än vad hanen är. Honans färg blir dessutom mycket starkare under lek.

          När jag först köpte dessa röda juvelcikliderna så var det ju en hona och en hane, ett redan etablerat par som kom överens när jag köpte dom vilket resulterade i att de lekte två gånger, trist bara att rommen blev fiskmat, och ännu mer trist är det att honan inte verkar acceptera den nya hanen.
          Jag visste ju redan innan jag köpte hanen att det finns en risk att honan inte accepterar honom, men samtidigt kände jag att hon förmodligen inte heller trivs med att gå ensam i karet, om du förstår hur jag menar.

          Det blir sängdags för mig nu, akvariet släcktes vid 21.00 så vad som sker/har skett i det ser jag inte förrän imorgon bitti. Jag tackar för ditt råd och kommer högst sannolikt köpa in ett par till om några dagar, såvida inte det nuvarande paret börjar komma överens med varandra.

          Jag återkommer med lite uppdateringar i denna tråden om hur detta paret utvecklas.
          65 liter
          220 liter

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Japp, gör så! Jag hajar precis hur du resonerat - och har gjort samma grej själv, med varierande resultat. Hur jävla nerv-wrecking det än känns så är det bästa att bara hålla koll på dom och se hur det utvecklar sig. Hoppas att allt fixar till sig!

            Kommentar

            • ImPulse
              • August 2009
              • 203

              #7
              Vaknade imorse, tittade in i karet, såg bara en juvelciklid, och det var honan. Så jag tänkte nog mest.. "Skit också..". 2 minuter senare såg jag den stora hanen simma ut ur en grotta och stimma med honan. De bråkar inte alls idag vad jag sett, de följer bara efter varandra precis som honan gjorde med den förra hanen och det ser inte alls ut som om de på något sätt bråkar eller är våldsamma. Hanen har dessutom fått mycket mer färg än vad han hade igår, ni såg ju på klippet hur färglös han var igår. Enorm skillnad mot hur han ser ut idag, kan ev. filma lite till och lägga upp så ni får se deras nuvarande beteende.

              Men först ska jag ner till min syster och hämta upp ett gäng krukor som ska agera grottor åt mina två ancistrus (hona+hane, 7-8cm styck) och förhoppningsvis lyckas jag odla dom litegrann. Jag har hållit på med akvarier nu i lite över 2 år men aldrig lyckats odla ancistrus, vilket känns lite skumt. Lite off-topic där men det är min tråd så.. :P
              65 liter
              220 liter

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ah, vad skönt! Då verkar det ju som att de där två kan bli ett bra par. Härligt!

                Kommentar

                • ImPulse
                  • August 2009
                  • 203

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ah, vad skönt! Då verkar det ju som att de där två kan bli ett bra par. Härligt!
                  Som det ser ut nu - absolut! Jag är lite nervös över mina två ancistrus dock, de är ju stora (ca 7cm båda två) men ingen av dessa verkar våga sig fram och det är högst sannolikt pga öronålarna som regerar bottenskiktet. Igår, innan jag gick o la mig, så la jag ner ett par skivor gurka i förhoppning om att bägge malarna skulle våga sig fram och äta lite under natten. Men när jag vaknade idag så var gurkan orörd. Hanen ligger och tryter bakom pumpen och har inte rört en fena sedan jag släppte ner honom där igår, honan hittade ett ställe under en rot och där stannade hon.. hmz.

                  Hur som helst, här kommer ett klipp till. I slutet filmade jag algerna jag beskrivit här, så jag ska faktiskt uppdatera den tråden och länka filmklippet där också då filmen visar algerna mycket, mycket bättre än bilderna gjorde.
                  65 liter
                  220 liter

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Det ser ju jättebra ut - där blir det lek snart. Jag kan inget om de där ålarna, jag vet inte vad de har för inverkan på ancistrusarna - men dessa kan vara lite skygga och ligga och trycka långa tider. Om det dessutom är lite "rörig fart" i karet så kan det nog vara så att de ligger lite mer still.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hade själv ett par röda ciklider som jag bytte tillbaka nyligen, de lekte, och jag misstänker att de hade ihjäl mina Kongotetror. Men vackra fiskar är de.

                      Tror inte pansarålarna (de är egentligen fengäddor, och inte ålar) har så mycket med det att göra, de är fredliga, även om de kan ta småfisk. Ancistrusar brukar dessutom inte vara särskilt lättskrämda, utan brukar ta för sig vid matningar och så.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Tror inte pansarålarna (de är egentligen fengäddor, och inte ålar) har så mycket med det att göra, de är fredliga, även om de kan ta småfisk. Ancistrusar brukar dessutom inte vara särskilt lättskrämda, utan brukar ta för sig vid matningar och så.
                        Visst, jag håller med (det kanske ser ut som att jag och Micke tycker olika) - mina erfarenheter av Ancistrus är att de är företagsamma små rackare - men de kan vara lite blyga i vissa lägen - tänkte om ålarna möjligtvis röjde runt lite väl mycket... bara en tanke!

                        Kommentar

                        • ImPulse
                          • August 2009
                          • 203

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Hade själv ett par röda ciklider som jag bytte tillbaka nyligen, de lekte, och jag misstänker att de hade ihjäl mina Kongotetror. Men vackra fiskar är de.

                          Tror inte pansarålarna (de är egentligen fengäddor, och inte ålar) har så mycket med det att göra, de är fredliga, även om de kan ta småfisk. Ancistrusar brukar dessutom inte vara särskilt lättskrämda, utan brukar ta för sig vid matningar och så.
                          Röda ciklider äter mindre fisk, ja. De åt upp alla mina neontetror, t.ex, precis som öronålarna äter upp all småfisk också, vilket även får mig att tänka i banorna att om de röda cikliderna leker så kommer rommen/ynglen bli mat. Det är därför jag numera måste välja fisk som är av modell större så öronålarna inte går på dom och tror det är mat. Öronålar är fredliga, men de äter mindre fisk om de får chansen till det precis som de röda cikliderna gör.

                          Jag har ju haft ancistrus i alla kar jag haft och just ancistrus är ju enligt min uppfattning den mest vanligaste malen, men jag har aldrig upplevt att ancistrus håller sig undan på det sättet som mina två nuvarande gör. Jag kan inte hjälpa att tänka tillbaka på segelfensplecon jag hade ett tag som satt bakom pumpen konstant i 4 veckor, och som slutligen dog. Eftersom det legat gurka i karet sedan igårkväll och den är orörd så har ancistrusarna inte varit framme o ätit, vilket är bekymrande för mig. Men samtidigt kan det ju vara så att just dessa två inte gillar gurka, så jag kanske ska testa något annat.

                          Och jo, örånålarna röjer runt som tusan, både dag och natt vad jag sett hittils.
                          65 liter
                          220 liter

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Jovisst, Ancistrusar ligger ofta och trycker i nå´n håla, men när de väl kommer fram brukar de inte vara särskilt blyga, enligt min erfarenhet i alla fall Tror annars rödcikliderna stör dem mer än pansarålarna gör.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ursprungligen postat av ImPulse
                              Röda ciklider äter mindre fisk, ja. De åt upp alla mina neontetror, t.ex, precis som öronålarna äter upp all småfisk också, vilket även får mig att tänka i banorna att om de röda cikliderna leker så kommer rommen/ynglen bli mat. Det är därför jag numera måste välja fisk som är av modell större så öronålarna inte går på dom och tror det är mat. Öronålar är fredliga, men de äter mindre fisk om de får chansen till det precis som de röda cikliderna gör.

                              Jag har ju haft ancistrus i alla kar jag haft och just ancistrus är ju enligt min uppfattning den mest vanligaste malen, men jag har aldrig upplevt att ancistrus håller sig undan på det sättet som mina två nuvarande gör. Jag kan inte hjälpa att tänka tillbaka på segelfensplecon jag hade ett tag som satt bakom pumpen konstant i 4 veckor, och som slutligen dog. Eftersom det legat gurka i karet sedan igårkväll och den är orörd så har ancistrusarna inte varit framme o ätit, vilket är bekymrande för mig. Men samtidigt kan det ju vara så att just dessa två inte gillar gurka, så jag kanske ska testa något annat.

                              Och jo, örånålarna röjer runt som tusan, både dag och natt vad jag sett hittils.
                              Tja, Kongotetror kan de inte äta upp, eftersom de var större än rödciklidhonan, och nästan lika stora som hanen, ca 8 cm kanske

                              Jag tror mer de hade ihjäl dem när de lekte.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...