Tilapia snyderae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Tilapia snyderae

    Jag har ett par Tilapia snyderae, som verkar vara i lektagen, de har börjat färga, och honan vibrerar med kroppen framför hanen. Problemet är bara att de inte verkar ha nå´t att sätta emot det Anomalochromis thomasipar som de delar akvariet (100 liter) med. Såg förut att Tilapiahanen hade fått en reva i ryggfenan, förmodligen tillfogad av thomasiparet. Nå´n som har erfarenhet av Tilapia snyderae, klarar de av att leka trots att de blir lite körda med? De verkar ju inte särskilt tuffa, men thomasi är ju heller inte känd som nå´n bråkstake.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Thomasis är i min mening väldigt underskattade..

    Förvisso så har jag enbart haft en enda, men den enda lyckades ställa till problem i mitt kar så det vet i duga..

    Thomasis kanske är lugna och beskedliga mot stimfisk och starkare ciklider, den jag hade var även yffsat lugn mot min markopdhanne jag hade samtidigt, men den lyckades slå ihjäl en bovilian, en nyckelhål, stressade sönder den guramihanne (som jag hade tänkt försöka ha i min, enligt de flesta jag snackade, med mycket konstiga ciklidblandning) så att han fick flytta från akvariet, den bråkade även med en sajica-honan jag hade i ciklidblandningen, även med den flaggciklid jag hade där, när en vuxen skalare släpptes ner där så vart det på honom som f*n, de ända fiskarna den inte gav sig på det var prinsessan och julidochomis reganin, prinsessan försökte den leka med gång på gång och varför den aldrig gav sig på jullen har jag ingen aning om..

    I min ciklidblandning hade jag även ett tag två multishannar (som fick flytta efter ett tag eftersom de bara ställde till med problem) som den gav sig på i början om den blev hotad av dem, hade även en telmatochromis som den gav sig på lite grann innan thomasisen fick för mycket spö av jullen, flaggcikliden (som hade börjat till sig med att börja vilja bossa ordentligt sedan skalaren kom till karet) och sajica och fick flytta från karet, eftersom den började bli väldigt stressad av allt spö den fick eftersom karet heller inte var stort nog för att den skulle kunna undkomma dem..

    Hoppas det inte vart helt hoptrasslat..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Tja, jag har haft lekpar av thomasi flera gånger, och upplever dem inte som särskilt bråkiga, mer än att de naturligtvis försvarar sitt revir, och sin avkomma. Mest aggressiva är de gentemot sin egen art verkar det som. Just nu går i akvariet, förutom de två ciklidparen, 14 kilfläcksrasboror, ca 10 kuhlii, 10 Corydoras panda, och två Ancistrus. Thomasiparet är i lektagen för tillfället, och även Tilapiaparet försöker muta in en terrakottakruka som ligger på sidan i ena änden av akvariet, men så fort thomasiparet kommer dit, så jagar de bort Tilapiorna, ingen vild och våldsam jakt, de kör bara bort dem nå´n decimeter, men det är väl störande nog för dem kan jag tänka mig.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Är de vuxna? Snyderae-hanen blir nästan dubbelt så stor som en thomasciklid.

        Mitt intryck av snyderae är att de är som tilapior är mest, dvs snarare översittare än särskilt tuffa, men jag hade nog inte trott de skulle ha några problem med thomasciklider.

        Det är inte säkert att skadan du såg är orsakad av thomascikliderna. Jag fick flytta ut min hona, paret blev osams och det var nätt och jämt att hon överlevde.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Jag tror de är vuxna, hanen är väl ca 10 cm, och det är vad zoopets artbeskrivning säger att de blir, t.o.m bara 6 cm i naturen. Och de är svagt revirhävdande, och kan hållas med andra fredliga fiskar. Honan är visserligen bara hälften så stor som hanen, men det är väl en normal storleksskillnad? Har aldrig sett dem vara osams, oftast simmar de mest omkring, då och då när de möts, så börjar honan vibrera framför hanen. Hon är även rätt rund, och har ett synligt äggläggningsrör.

          Thomasihanen är ungefär lika stor som Tilapiahanen, thomasihonan något mindre.
          Senast redigerad av Shepard; 01 December 2010, 16:49.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Jag tror de är vuxna, hanen är väl ca 10 cm, och det är vad zoopets artbeskrivning säger att de blir, t.o.m bara 6 cm i naturen.
            De är säkert könsmogna i alla fall, fast kanske inte helt fullvuxna. Vilduppgifter är alltid lite tveksamma, de baseras på typserien, dvs de fiskar den som beskrev fisken hade tillgång till, ofta ganska få.
            Den hane jag hade var betydligt större än en palett, jag skulle nog säga den var 10 plus stjärt och ungefär dubbelt så grov som en palett.

            Mina fiskar var måttligt aggressiva, mera surmulna än direkt elaka, ungefär samma som... jag vet inte, rödciklid kanske. Hanen ägnade mycket tid åt att halvhjärtat trakassera övriga fiskar (diverse malar och karpfiskar) i akvariet. Typiska tilapior.
            vara osams, oftast simmar de mest omkring, då och då när de möts, så börjar honan vibrera framför hanen. Hon är även rätt rund, och har ett synligt äggläggningsrör.
            Jag tror honan alltid har synligt äggläggningsrör. Flera gånger färgade de upp ordentligt och blev rätt rejält aggressiva mot övriga fiskar och jag trodde att "nu blir det lek", men det blev aldrig något. Att leken misslyckades kan ha varit anledningen att hanen anföll honan.

            Thomasihanen är ungefär lika stor som Tilapiahanen, thomasihonan något mindre.
            Det låter i och för sig som en stadig thomasi. De jag sett har nog inte varit över 5-6 cm.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Tja, jag har en paletthane i ett annat akvarium, som är större än Tilapiahanen, med stjärtfena kanske han är ca 12 cm eller så. Har inte sett några aggressioner från Tilapiorna, vare sig mot varandra, eller de andra fiskarna. De som är lite småsura är som sagt thomasiparet, men de jagar inte runt Tilapiorna våldsamt, utan föser undan dem bara.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Nu börjar de färga ordentligt, vinröda, med svart strupe. Men rangordningen är ungefär densamma fortfarande, thomasihanen pendlar mellan att tillsammans med honan dominera Tilapiorna vänligt men bestämt, och att köra lite även med honan.

                Kanske ska flytta på thomasiparet, så Tilapiorna får vara ifred?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...