Paletthannen mosar honan....?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matknu
    • April 2010
    • 22

    Paletthannen mosar honan....?

    Hej,
    Ett par paletter som vaktar ca 15 st 1 cm yngel. Härom dagen var hannen väldigt utfärgad och tokaggressiv mot honan. Hon fick fly för livet och klämma in sig bakom pumpen. Hon är gråbeige och inte fräsch. Varför beter sig hannen så här...har inte varit så tidigare...haft dem i ca tre å och de har varit ett snällt par.
    /M
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    #2
    Ursprungligen postat av matknu
    Hej,
    Ett par paletter som vaktar ca 15 st 1 cm yngel. Härom dagen var hannen väldigt utfärgad och tokaggressiv mot honan. Hon fick fly för livet och klämma in sig bakom pumpen. Hon är gråbeige och inte fräsch. Varför beter sig hannen så här...har inte varit så tidigare...haft dem i ca tre å och de har varit ett snällt par.
    /M

    Det blir så ibland, tror inte de ens vet själva vad de gör....men när jag hade dessa fiskar så märkte jag att hanen gjorde så när han blev stressad av något tex vatten byte, ibland så var det honan som var aggressiv mot hanen men de blev alltid vänner igen.


    eller så kan det va så att hanen vill starta en ny kull vem vet men jag tror inte det är någon större fara iaf
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

    Kommentar

    • matknu
      • April 2010
      • 22

      #3
      Ursprungligen postat av Constantine
      Det blir så ibland, tror inte de ens vet själva vad de gör....men när jag hade dessa fiskar så märkte jag att hanen gjorde så när han blev stressad av något tex vatten byte, ibland så var det honan som var aggressiv mot hanen men de blev alltid vänner igen.


      eller så kan det va så att hanen vill starta en ny kull vem vet men jag tror inte det är någon större fara iaf
      Låter tryggt. Jag undrade också om det var så att hannen var sugen...grymt vackert utfärgad men ganska brutal uppvaktning isf. Det är inte lika ihållande jakt idag...mer utfall.
      Vad gör man förresten med palettsmåttingar...hade ju varit smartare att ha en sort vars avkomma akvarieaffären i alla fall vill ta emot.
      /M

      Kommentar

      • Getingen
        • August 2010
        • 325

        #4
        Detta händer ständigt i mitt akvarie och ett tag såg honan så sliten ut så jag var rädd att hon skulle dö men nu är allt frid och fröjd tills vidare iaf har tänkt skaffa fler honor för att inte belastningen ska bli lika stor på honan. Men ingen av djurbutikerna jag har varit i har haft några palettciklider till salu

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          Ursprungligen postat av matknu
          Låter tryggt. Jag undrade också om det var så att hannen var sugen...grymt vackert utfärgad men ganska brutal uppvaktning isf. Det är inte lika ihållande jakt idag...mer utfall.
          Vad gör man förresten med palettsmåttingar...hade ju varit smartare att ha en sort vars avkomma akvarieaffären i alla fall vill ta emot.
          /M

          ja du jag gav bort alla yngel till min lokala Zoobutik, ingen ide att försöka sälja dem då de är så pass lättodlade.
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • matknu
            • April 2010
            • 22

            #6
            Ursprungligen postat av Constantine
            ja du jag gav bort alla yngel till min lokala Zoobutik, ingen ide att försöka sälja dem då de är så pass lättodlade.
            Bra ju! Min zoobutik vill inte ens ta emot dem...blir la tyvärr giljotinen.

            Kommentar

            Arbetssätt...