Paletthona äter rom!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oscar Martinsson
    • June 2010
    • 121

    Paletthona äter rom!?

    Hej alla zoopetare!
    Jag har ett Palettceklids-par som lekte i natt.
    Jag lyfte på stenen (deras lekplats) och såg att
    de hade lagt rom.
    Jag tog upp honan och stenen och flyttade den till ett mindre kar (jag har hört att hanarna
    ibland äter upp rommen).
    Nästan genast började honan äta upp rommen!
    Jag flyttade tillbaka honan till det första karet.
    Rommen (det som var kvar av den) lade jag i en "yngel-bur".

    Vad gjorde jag for fel?
    Klarar sig rommer utan honan?
    // Oscar
    Ett 100L, ett 20L, ett 6-kantigt 18L och 10L Nano
    Bilder på karen kan ses på min hemsida: http://martinsso.n.nu under fliken "Mina akvarium"
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    rommen får inte vara i kontakt med luft. jag tycker du ska låta de vara o sköta äggen själva.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Halloj Oscar!
      Det är lätt att man förivrar sig och liksom vill "kolla" sina fiskar... Men, tyvärr gjorde du i stort sett allt fel.
      Hanarna äter inte upp rommen - möjligtvis om det är en mycket ung och oerfaren hane. Nästa gång de leker; rör absolut inte stenen, grottan eller platsen där de har lagt rommen, och flytta inte någonting någonstans - paletterna är mästare på att vårda sin avkomma själva.
      Att fiskar ibland äter rom eller yngel kan i många fall bero på en skyddsinstinkt - hellre än att se en "fiende" ta avkomman kan fiskarna bli så perplexa att de äter upp avkomman istället - att din hona åt upp rommen är alltså inget underligt alls, speciellt efter den åkturen som hon fick.
      Nu pratar jag inte om att fiskar äter upp rom p.g.a. att de är oerfarna eller att de inte har lärt in sina instinkter ordentligt.

      Så, Oscar, nästa gång de leker - bara låt dom vara för sig själva så skall du se att det blir hur kul som helst att titta på dom!
      Lycka till!

      Kommentar

      Arbetssätt...