Demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonteeh
    • September 2008
    • 50

    Demasoni

    tja, jag har ett 375 kar med 9 st demasoni, men jag måste flytta karet p g a lutningar i golvet, så firrarna går nu så länge i ett 112 liters och det har funkat hur bra som helst i ca 4 dagar nu. Har inte haft tid med att flytta 375 karet ännu (skola och annat), men tänkte fixa det nu i helgen.

    en annan sak jag ska göra är att köpa ny sand, då min gamla sand dammar riktigt mycket (sandlådesand), tror ni blästersand från jula funkar bra? liknar det den naturliga sanden i malawisjön?

    Sen så undrar jag också om det finns någon annan fisk som lever på samma ställe som demasonin? verkar väldigt svårt att hitta och när jag köpte fiskarna på akvarielagret för någon vecka sen så hittade inte ens dom någon annan art, det jag tänkte är alltså att få det så naturligt och biotop-riktigt som möjligt.

    Ge gärna också andra tips om stensorter, inredningstips osv

    tacksam för svar!
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Demasonin är en av få Malawi som kan vara lite luriga. I sjön verkar de vara hur fredliga som helst, men i akvarium kan de slå ihjäl varandra så det står härliga till. Tips som brukar förekomma är att hålla dem rätt trångt och med massor av inredning. Flera grottor per fisk samt inredning som skymmer sikten för dem. Gärna också ett bra gäng med små grottor, som enbart honorna kommer in i. Tror inte de bryr sig ett jota om sanden, kikar man på biotopbilder där demasonin förekommer så är det sten, klippblock, mer sten och mer klippblock. Tror de kommer fungera bättre i det kar du har dem i nu än i det stora. Vågar påstå att man håller arten bäst om man inte kör akvariet biotopriktigt.

    Har själv testat arten i omgångar (en av de vackraste cikliderna öht, och definitivt den vackraste Malawin enligt mig). I första omgången visste jag inte vad det var för art, och då funkade den hur fredligt som helst. Hade enbart tillgång till en hane och två honor. Inget bråk, inget strul och regelbundna lekar. Läste sedan på om arten och tänkte att det med aggressiviteten var överdriven. Bytte till mig en grupp på 16 st som jag släppte ned i ett 375-liters. Efter några veckor fanns en hanne kvar...

    Lade arten "på hyllan" tills jag fick ett erbjudande jag inte kunde säga nej till. Köpte in ca 30 st F1:or som jag släppte ned i ett 400-liters, med massor med inredning. Tre hannar (av ca 7 st) strök med rätt omgående, efter det blev det mängder med lekar. Nu är antalet uppe i ca 150 st och burken är hur lugn som helst. Lite gruff, visst, men inga dödsfall eller trasiga fenor. Fyra hannar håller revir, i varsitt hörn av burken. De lägger ned reviren vid matning, verkar som om de bestämt sig för att hålla fred då eftersom det gynnar alla att få mat.

    Så, jag tror på trångt och massor med inredning/grottor. Så såg för övrigt det slugaste odlingskar jag sett för demasonin ut också. Ca 100 liter, ungefär 10 fiskar och en slug yngelfälla. Klockers!!

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Merparten av de malawis man kan köpa i handeln lever i liknande biotoper som demasonin. Det är bara att kolla vad som finns. Själv hade jag nog haft mera enfärgade fiskar, och definitivt inte fiskar som liknar demasonin. Så typ golden, rödzebra etc borde passa.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Jonteeh
        • September 2008
        • 50

        #4
        okej tack så det bästa är alltså att ha kvar dom i 112 karet och ha något annat i 375an?

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5
          Det är mitt tips, ja. Proppa det fullt med inredning och grottor.

          Hilsen,

          /P
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • Jonteeh
            • September 2008
            • 50

            #6
            har gjort det nu, alla har fått riktigt starka färger och dom leker hela tiden tack för tipset!

            Kommentar

            • AnnikaMo
              • November 2008
              • 198

              #7
              Vad gäller sand så funkar rådasand på jula toppen. Hade det i ett 200 liters. DE lekte ofta och snyggt var det.
              Rådasand av mörkare sort ligger ca 120kr för en säck i djuraffärer...A.

              Kommentar

              Arbetssätt...