Fråga ang blandande beteenden samt yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pwrdesign
    • January 2003
    • 384

    Fråga ang blandande beteenden samt yngel

    Hej!

    Vi stoppade i 5 Lombordoi i vårt 540-liters igår! 2 hanar och 3 honor.
    Otroligt spännande att de redan börjat visa sina personligheter

    En av hanarna är lite större än de andra, denna beter sig lite skumt ibland.
    Den stannar till, och liksom vibrerar i 1-2 sekunder innan den får ett ryck och simmar som en tok igenom akvariet, oftast jagandes någon av de andra fiskarna. Varför skakar den på det sättet?

    Ett annat beteende vi sett är att damerna i församlingen simmar upp och ner i ena hörnet av akvariet, kan pågå i 1-2 minuter innan de lämnar hörnet för att fortsätta utforska akvariet.

    Hur kan man lägga märke till att ett par leker?
    Och hur går det sedan till?
    Läggs rommen i någon grotta, befruktas av en hane, men hur kommer sedan ynglen in i munnen på honan? Tar hon in rommen i munnen efter befruktning eller sker det först efter att ynglen kläckts?

    OM vi vill att ynglen ska överleva, vad är bästa tipset då?
    Flytta över honan till ett eget mindre kar när vi ser att hon munruvar?
    Eller ska man bara flytta över ynglen?

    Hur stor är chansen att de överlever om man inte gör något alls?

    MvH Patrik
    Malawi 540 Liter
    26 Liter Aquascaping
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    okej. många frågor!

    när han skakar o simmar runt så är det för att visa dominans. o till viss del ragga på brudarna.

    damerna simmar väl u utforskar karet. kan nog ha lite svårt att fatta att "världen" tar slut där plötsligt. så gör mina med ibland.

    så här går det till när de leker. paret simmar runt varandra o skakar. hon lägger ett par ägg på sanden o plockar upp dom i munnen när hgon svängt runt. under tiden så har hannen lagt mjölke över dom.

    sen ruvar honan äggen i munnen i ca 2-3 veckor. ynglena kläcks o hon har kvar dom i munnen. under denna tiden äter hon inget alls. efter ca 4-5 veckor släpper hon ut ynglena.

    du kan låta henne gå i karet medans hon ruvar men om du vill spara ynglena så tipsar jag att ta upp henne efter ca 3 veckor coh "töm" henne i ett yngel kar,. det kan man göra genom att hålla henne i handen o klämma försiktigt på munnen så den öppnas o sen försiktigt skaka ur ynglena.

    jag har yngel som överlevt i mitt kar. men de är ju itne så många. de gömmer sig bland stenarna.

    video på när malawi leker:

    Kommentar

    • pwrdesign
      • January 2003
      • 384

      #3
      Tack för svaren och filmen!
      Ska bli spännande att se om de börjar leka!

      När jag gick upp imorse så såg hela botten ut som en puckelpist!
      Antar att det är cikliderna som möblerat om lite
      Malawi 540 Liter
      26 Liter Aquascaping

      Kommentar

      • pwrdesign
        • January 2003
        • 384

        #4
        Mer frågor om yngel!

        Vår Azureus-hona har haft yngel i munnen sedan vi köpte henne.. en vecka nu, och de växer verkligen varje dag.
        Om man tittar på henne framifrån så kan man se små yngel där inne, som börjar bli ganska stora.
        När släpper hon dem, och måste man hjälpa till på traven? Antar att ynglena måste börja käka nåt snart? De är säkert 5-6mm långa nu!

        mvH P
        Malawi 540 Liter
        26 Liter Aquascaping

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          om du vill behålla dom skulle jag fånga upp henne o tömma henne i ett yngelkar. håll henne i handen o kläm försiktit på sidorna av munnen så den öppnas o skaka ur dom. det är nog verklgien dags att göra det nu.

          för släpper hon dom i det stora karet kommer ett gänmg bli uppätna förmodligen o nägra kanske överlever bland stenarna. men de är svåra att få upp därifriån.

          så det är bara att sätta igång ett kar omgående :P

          Kommentar

          • AnnikaMo
            • November 2008
            • 198

            #6
            Har du nåt litet yngelkar typ 30-50 liter...häll isåfall över vatten dit från det stora och släpp i henne där. Brukar inte dröja länge för hon öppnar munnen själv och släpper ut alla yngel. Låt henne gärna gå däri 1-2 dygn i lugn och ro . Hon kan ju käka upp sig lite oxå.
            Sedan kan ju ungarna växa där i några veckor och honan går ju ganska snart tillbaka till ursprungskar.
            Har själv fått mycket yngel att överleva på detta sätt.
            Lycka till. A.

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              man måste inte klämma på sidorna. ta en tandpetare och öppna munnen på henne och skaka ut inglen under vattnet. men de felsta simmar ut om du bara öppnar munnen.

              Kommentar

              • pwrdesign
                • January 2003
                • 384

                #8
                Tog upp vår hona nu, höll bara försiktigt om munnen och höll henne uppochner, det trillade ur 7 yngel! Hon verkar ha många kvar i munnen! De är ca 7-8mm långa

                Hur ska man göra med mat och så nu?
                Ska man mata ynglena när man matar det övriga karet eller får dom i sig näring på något annat sätt?

                Mvh P
                Malawi 540 Liter
                26 Liter Aquascaping

                Kommentar

                • pwrdesign
                  • January 2003
                  • 384

                  #9
                  Hehe det blev ett yngelkar Bilder kommer upp i min 540L tråd!
                  Men en snabb fråga som jag gärna tar svar på asap...
                  Har ingen doppvärmare i yngelkaret ännu, får inhandlas på söndag.
                  Kan vi släppa i våra yngel i karet redan nu? Vi har 23 grader i lägenheten så kallare än så lär det inte bli under helgen iaf...
                  Vad tror ni?
                  Malawi 540 Liter
                  26 Liter Aquascaping

                  Kommentar

                  Arbetssätt...