Hålla Malawiciklider med andra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matte J
    • November 2009
    • 9

    Hålla Malawiciklider med andra fiskar?

    Har precis upptäckt malawicikliderna i den lokala djurbutiken och jäklar vilka fina fiskar.

    Men går dom att hålla i ett 112 liters tillsammans med vanliga sällskapsfiskar?
    Har lite tetror, mollys, svärdbärare och två scalarer. Har även en regnbågshaj.

    Hur funkar det? Ska dom ha nån speciell biotop?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    nej! malawi är ganska aggressiva. kan gå väldigt hårt åt dina fiskar. särskillt scalarerna!
    sen är det så att malawi vill ha högt pH o hårt vatten. medans de fiskar du har nu vill ha lågt pH o mjukt vatten. sen är biotopen helt annortlunda. scalarer o tetror etc lever bland rötter o löv i typ te-färgat vatten. medans malawi vill ha myclet sten! eller bara sten.

    så nej jag skulle verkligen inte mixa. helt fel!

    köp hellre ett nytt kar o starta ett malawi kar!

    Kommentar

    • Matte J
      • November 2009
      • 9

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      nej! malawi är ganska aggressiva. kan gå väldigt hårt åt dina fiskar. särskillt scalarerna!
      sen är det så att malawi vill ha högt pH o hårt vatten. medans de fiskar du har nu vill ha lågt pH o mjukt vatten. sen är biotopen helt annortlunda. scalarer o tetror etc lever bland rötter o löv i typ te-färgat vatten. medans malawi vill ha myclet sten! eller bara sten.

      så nej jag skulle verkligen inte mixa. helt fel!

      köp hellre ett nytt kar o starta ett malawi kar!
      Haha okej, ord o inga visor där inte!

      Har förstått det när jag läst lite mer att det är en sorts fisk man håller i ett eget akvarium.

      Hur justerar ni Ph-balansen då så att den blir annorlunda mot hur det är ut "kran" så att säga?
      Okej, så akvariet ska vara utan växter i stort sett o bara stenbotten?
      Var en himla fin fisk så det är något att tänka på. När du säger hårt vatten, vad menar du då?

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #4
        Ursprungligen postat av Matte J
        Haha okej, ord o inga visor där inte!

        Har förstått det när jag läst lite mer att det är en sorts fisk man håller i ett eget akvarium.

        Hur justerar ni Ph-balansen då så att den blir annorlunda mot hur det är ut "kran" så att säga?
        Okej, så akvariet ska vara utan växter i stort sett o bara stenbotten?
        Var en himla fin fisk så det är något att tänka på. När du säger hårt vatten, vad menar du då?
        Och jag håller med hannesc Tycker verkligen man ska ha malawicikklider för sig själv för att få ut det bästa ur dem. Minsta storlek bör vara 200 liter då dessa ciklider oftast blir 10 cm eller större (undantagsvis vissa av arterna, men som ändå är agressiva och behöver stor yta).
        Växter har en tendens att bli grönsakssallad för malawiciklider men vill man för det estetiska ha lite grönt i så fungerar lite hårdare växter såsom vallisneria och anubias super. Men i övrigt är det mycket stenar och find sand som gäller så att cikliderna kan gräva.
        Det kommunala vattnet är i regel lite hårdare (generellt benämner man vatten med över pH 7 som hårt, och under 7 som mjukt) och ligger på 7,5 i pH. Men med rötter i så sänks pH:t som hannesc skrev. Dock brukar man buffra (höja pH lr hålla stabilt) vattnet till malawi genom att ha i kalkhaltiga stenar eller sand (ex. ciklidsand) samt att man även kan buffra vattnet med hjälp av att tillsätta bikarbonat vid vattenbytena.
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Ursprungligen postat av Matte J
          Har precis upptäckt malawicikliderna i den lokala djurbutiken och jäklar vilka fina fiskar.

          Men går dom att hålla i ett 112 liters tillsammans med vanliga sällskapsfiskar?
          Har lite tetror, mollys, svärdbärare och två scalarer. Har även en regnbågshaj.

          Hur funkar det? Ska dom ha nån speciell biotop?
          112 l är också alldeles för litet för malawi

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Det går att hålla malawis med andra fiskar. Dock måste de fiskarna vara ganska tuffa och/eller snabba själva. T ex Ancistrus och hyggligt stora siamesiska algätare fungerar bra. Förmodligen hade även en regnbågshaj eller eldstjärt också funkat.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Sedan kan man kanske diskutera lämpligheten att ha scalarer i ett 112 liters kar...............


              Good idea ?........Aj Dånt Think Så......



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                håler med kensa.

                matte! satsa hellre på dvärgciklider. med ett gäng tetror tex. blir nog najs!

                sen köper du ett 250L kar o kör igång malawi!

                Kommentar

                • Matte J
                  • November 2009
                  • 9

                  #9
                  Då har jag grepp om malawis lite mer, tack.

                  Och angående Scalarerna så håller jag med er nu, dock så skaffade jag dom när vi började med akvariet o
                  var ganska okunniga. I det läget så litar man ju på "kunnig" butikspersonal som säger att "det är är absolut inga problem!"...

                  You know the drill.. Nu vet man bättre att kolla upp fiskar innan man frågar i butiken.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    se om du kan byta in dom mot nått annat kanske.

                    ja tyvärr kan man inte lita på personalen i akvariebutiker alltid. tyvärr. man måste skaffa egen info

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Påminner om en bekant som hade problem med för många platies. Skulle ett par vuxna rödzebror kunna reducera antalet kanske?
                      Det blev massaker.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • tulle89
                        • March 2006
                        • 1183

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Påminner om en bekant som hade problem med för många platies. Skulle ett par vuxna rödzebror kunna reducera antalet kanske?
                        Det blev massaker.
                        Oj! Och helt plötsligt var för många platies inga platies?
                        Med Vänliga Hälsningar Tulle

                        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                        Kommentar

                        Arbetssätt...