Lepidiolamprologus attenuatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frontosan
    • February 2002
    • 154

    Lepidiolamprologus attenuatus

    Hej jag har ett akvarium på 170l som jag skulle vilja satsa lite tanganyikor i. Jag hade tänkt att ha ett par attenuatus men kan man ha någon mer ciklid i det akvariet? Är attenuatus lätta att få i lek?Vad kostar attenuatus ungefär och kan man få tag i de i sthlm trakten?
    Tacksam för svar: Matte

    Mattias forselius
    Mattias forselius
  • blaps
    • February 2002
    • 153

    #2
    Hejsan!

    Lepidiolamprologus låter kul tycker jag! Du kan säkerligen ha något mer i ditt akvarium, men kom ihåg att attenuatus ju är rovfiskar (som väl alla Lepidiolamprologus) så dina akvariekompisar bör inta vara för små. Jag kan iofs tänka mig att ditt akvarium är i minsta laget. L. attenuatus blir ju åtminstone halvstora (ca 15cm tror jag).

    Jag skulle misstänka att bästa sättet att få tag på dom är att knata in på akvarieleasing och fråga om dom kan få hem dom.

    Annars så tycker ju jag att L. kendalli är ännu snyggare och ska dessutom enligt uppgift inte vara lika agressiv som andra Lepidiolamprologusar.

    Tala gärna om hur det går, jag har alltid själv varit sugen på "rovlamprologusar".

    Fridens liljor,
    <b><font color=red>Klas</b></font id=red>
    Fridens liljor,
    <b><font color=red>Klas</b></font id=red>

    Kommentar

    • blaps
      • February 2002
      • 153

      #3
      Fin bild på L. kendalli förresten: http://www.exotic-cichlids.com/L%20kendalli.jpg

      Fridens liljor,
      <b><font color=red>Klas</b></font id=red>
      Fridens liljor,
      <b><font color=red>Klas</b></font id=red>

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej,
        Man kan hålla ett par med L.attenuatus i ett akvarium som är minst 100 cm långt och som innehåller fint grus samt några grottor.
        Som Klas nämner är den en rovfisk och kan därför inte hållas ihop med små fiskar. Tycker att det krävs ett något större akvarium än dit för att man skall kunna ha dem ihop med andra fiskar. Detta eftersom det lämpliga sällskap som finns behöver större akvarium och dessutom pga att L.attenuatus är rätt aggressiv i sitt revirhävdande när de leker och försvarar avkomman. I rätt miljö är de relativt lättlekta.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Frontosan
          • February 2002
          • 154

          #5
          Kan man ha kendalli istället fö attenuatus men hur mycket kostar dessa två arter ungefär.
          Tacksam för svar: Matte

          Mattias forselius
          Mattias forselius

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Hej igen,
            L-kendalli bhöver ett akvarium som är något större än L.attenuatus eftersom den blir något större. I övrigt liknar de varandra mycket i beteende.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...