snäcklekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bettaman
    • June 2008
    • 127

    snäcklekare

    hej kan man ha ett gäng 'Lamprologus' multifasciatus och ett par Neolamprologus kungweensis och ett par alto compressiceps shell i ett 105L kar /bettaman
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    nä, det är lite litet för compressiceps. men de andra borde nog funka

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av bettaman
      hej kan man ha ett gäng 'Lamprologus' multifasciatus och ett par Neolamprologus kungweensis och ett par alto compressiceps shell i ett 105L kar /bettaman

      Ja precis compressicepsen är för stor. Det skulle nog kunna funka men i och med att det är ett så pass litet kar blir det snyggare och mer homogent om du bara kör en av "snäckcikliderna". Nått å tänka på är att N. kungweensis och de andra liknade arterna där är hanarna relativt aggressiva mot varandra, så med fördel skaffar du max 2 hanar, helst 1. Kör du däremot multisar kan du ha fler av varje kön och öht fler ind.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • bettaman
        • June 2008
        • 127

        #4
        men går det inte med dvärgvarianten. det trodde jag. står i back to nature tanganyikaciklider att det går att ha i ett 80l akvarie och dom blír ju inte större än 5 cm så den borde väl gå?

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          jo, det går såklart. men jag tyckte att du skrev bara altolamprologus compressiceps. och den vanliga varanten blir 15 cm. men ett 105 l kar .

          men det blir väldigt mycket snäcklekare. tre olika arter med snäcklekare i ett 100 l kar. jag tror nog att det kommer bli lite tajt mellan reviren.

          Kommentar

          • bettaman
            • June 2008
            • 127

            #6
            det är lugnt XD men går det bra att bara ha compressiceps shell och multisar. om jag gör en bra inredning med stenar som avskärmare? ska man bygga grottor också till shell elr går det bra med vanliga vinbärgsnäckor? ska man ha sådana äkta tanganyika snäckor till shell?

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              det gör du som du vill.
              men alt. compressiceps och mulitsar kommer nog bli jättebra. med grottos som avskärmar.

              snäckor är inte så noga, bara de är rätt storlek.
              jag har äppelsnäckskal till mina + 3 st vinbergssnäckor jag fick av min brorsa.

              www.akvarieteknik.se levererar ju rikitga tanganyikasnäckskal till affärer. kolla vilka grosisster din lokala affär har. jag ska nog kanske be min lokala affär att ta hem några

              Kommentar

              • bettaman
                • June 2008
                • 127

                #8
                bra, men med tanke på alla alger som lär bli så kan man ha typ någon sånhär http://www.ciklider.se/tanganyika/te...richardi.shtml också elr blir det fullt.hade tänkte att kanske dra upp yngel från compressicepsarna. /bettaman

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av bettaman
                  bra, men med tanke på alla alger som lär bli så kan man ha typ någon sånhär http://www.ciklider.se/tanganyika/te...richardi.shtml också elr blir det fullt.hade tänkte att kanske dra upp yngel från compressicepsarna. /bettaman
                  Dom äter försumbart med alger.
                  Skall du odla på någon av arterna så nöj dig med en art i akvariet. Compressiceps-yngel växer dessutom oerhört långsamt
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 August 2010, 13:50.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Auratusen
                    • March 2010
                    • 874

                    #10
                    inte bara compressiceps, utan också calvusar. jag hade funderat på att odla dom själva, men när jag hade köpte en grupp på 4 st på ca 2 cm och såg hur långsamt de växte ångrade jag mig. på mer än ett halvår har dom bara vuxit 1-2 cm. och de blir 15. tänk hur lång tid det kommer ta för att få dom till fullvuxna.

                    sedan också hur lång tid det tar att få dom i försäljningsstorlek

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Auratusen
                      inte bara compressiceps, utan också calvusar. jag hade funderat på att odla dom själva, men när jag hade köpte en grupp på 4 st på ca 2 cm och såg hur långsamt de växte ångrade jag mig. på mer än ett halvår har dom bara vuxit 1-2 cm. och de blir 15. tänk hur lång tid det kommer ta för att få dom till fullvuxna.

                      sedan också hur lång tid det tar att få dom i försäljningsstorlek
                      Det finns ju många som växer långsamt - men calvus kan han inte ha i ett så litet akvarium.
                      Däremot så funkar ju "Shell-varianten" av compressiceps.

                      Men som sagt - om du vill odla så nöj dig med en av arterna. Annars kan nog multisar och Shell-compressiceps funka ihop.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Auratusen
                        • March 2010
                        • 874

                        #12
                        jo, men calvusar växer ju också lika långsamt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Auratusen
                          jo, men calvusar växer ju också lika långsamt.
                          Ja och massor av andra arter oxå och då kan du ju räkna upp dom också.
                          Det intressanta i denna tråd är väl att diskutera de fiskar som bettaman har frågat om och inte andra arter som han inte skall ha
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Auratusen
                            • March 2010
                            • 874

                            #14
                            jag drog endast upp calvus som är likadan som compressiceps, alltså växer långsamt och att jag skrev bara hur långsamt de växer. ca 1 cm/6 mån. det är ju lite med tråden att göra


                            men åtrer till frågan. jag tor att compressiceps "shell" och multisar funkar bra. Vänta med att skaffa en tredje art. då får du se om det finns utrymme för det eller inte. och dra upp yngel är roligt, men inte så lönsamt om man satsar på compressicepsodling på det ekonomiska planet. men yngel är alltid roligt

                            sedan kan du annars skaffa en ancistrus. problemet med dom är att dom är bökiga bland snäckorna och kan störa snäcklekarna mycket
                            Senast redigerad av Auratusen; 11 August 2010, 14:57.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Vill man algätare i akvariet så satsa på snäckor
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...