T. vittatus - snäckskalslekare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus W
    • March 2003
    • 247

    T. vittatus - snäckskalslekare?

    För ett par dagar sedan skaffade jag en liten grupp Telmatochromis vittatus. Till min stora förvåning verkar de ha lekt i ett av de större snäckskal jag hade. En av firrarna har liksom backat in i snäckan och ligger nu med bara huvudet stickande utanför. Kommer någon för nära gör hon ett snabbt utfall, men lämnar inte snäckan. Där ligger hon nu och fläktar ivrigt.

    Är det någon annan som har haft lek av sina Telmor i snäckskal? Är det bara en slump, eller brukar de göra så här?

    nyfiken -- MW

    [___] <-- 150 liter Tanganyika
    Plats här för fyndig signatur
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Eftersom de är grottruvare http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=760 så kan de mycket väl leka i ett stort snäckskal.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Magnus W
      • March 2003
      • 247

      #3
      Bläddrande i böcker och kikande på nätet har givit mig lite ny intressant info. Flera fall av lek i tomma snäckskal beskrivs, och Heintz H. Büscher kallar den i den här artikeln:
      http://www.cichlidae.ch/artikel/schneckencichliden/schneckencichliden.html
      för "opportunistiska snäckskalslekare"; dvs om det finns snäckskal så kan de välja dessa att leka i, annars klarar de sig utan.
      Hur som helst så ser det väldigt kul ut med ett litet telma-huvud stickande ut ur snäckskalet. Mycket charmig liten fisk.

      -- MW

      [___] <-- 150 liter Tanganyika
      Plats här för fyndig signatur

      Kommentar

      • MiNaX
        • March 2003
        • 32

        #4
        Finns det någon som har bra blider på ett akvarium med snäckskalslekare? Hade varit kul att se hur nu inreder etc.
        MiNaX
        <*+++++-<

        Kommentar

        Arbetssätt...