Helt plötsligt jätteskygga malawis. Varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    Helt plötsligt jätteskygga malawis. Varför?

    Tjena!

    idag när jag kom in i rummet med mitt 720L akvarium med malawiciklider så såg det helt tomt ut.
    Alla fiskar hade gömt sig och gör samma sak varje gång jag kommer in i rummet.
    Varför har dom börjat med detta?
    Kan det bero på att jag flyttat om lite i rummet?
    Jag har flyttat 375L akvariet som stod bredvid och flyttat ett par andra saker där inne.
    Kan det bero på detta eller är det något annat?

    M.v.h Micke
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Min erfarenhet är att de lite skyggare fiskarna visar sig mer, om man har någon livlig stimfisk som simmar runt vid ytan. För då ser de skygga att kuster är klar, så att säga. Det kan ju vara så att dina malawis tyckte att kusten var klar när de såg att fiskarna var framme i det andra akvariet. Men det är en vild gissning ^^

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #3
      Är de framme när du inte är nära akvariet? Och verkar de jättestressade? Ligger och gömmer sig i de minsta gömställen som går att hitta? Om de inte är det så rekommenderar jag vattenbyte, och det snabbt. Mina Nyckelhålsciklider och Fjärilsciklider (visserligen inte Malawi, men ändå ciklider) blev plötsligt extremt skygga, superstressade och mådde allmänt dåligt, jättebleka eller med "jag-är-skräckslagen-dräkten" på. Förmodligen fick jag en topp av något ämne som cikliderna är känsliga för (de andra fiskarna, guppys, ottisar, corydoras mådde hur bra som helst). Blev genast bättre efter vattenbyte.

      Annars kanske de bara är lite nervösa pga. ommöbleringen, behöver ju inte vara så allvarligt

      Kommentar

      • mikey13
        • October 2007
        • 465

        #4
        Nu på kvällen så har det varit ännu värre, dom har gömt sig mest hela tiden, dom enda som är framme är malawiynglen och de långsträckta pansarmalarna. håller på med ett vattenbyte nu trots att det bara är en vecka sedan sist. Har bytt vatten varannan vecka konstant på dagen (söndagar) hela tiden som akvariet varit igång. Det har gått i snart 10 månader helt utan problem eller sjukdomar. Dom har aldrig varit skygga tidigare, tvärtom dom har istället kommit fram till glaset när man kommit in i rummet.
        Testar ett vattenbyte nu så får vi se sen
        Senast redigerad av mikey13; 12 July 2010, 20:53.
        __________________________________________
        Mitt 720L projekt
        375L Inbyggt i väggen-projekt

        Kommentar

        • bjornsson
          • January 2008
          • 480

          #5
          Jag har exakt samma problem i mitt 220L med malawi och vet inte alls vad det beror på.
          Har börjat mata på eftermiddag/kväll istället för på morgonen och då är de framme lite mera på dagen.

          Men annars så står det mest längs bak och gömmer sig under modulerna och under stenarna.

          Jag byter vatten var fjärde dag och ca 10% (25L)
          200L Nystart

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Jag tror absolut det kan ha att göra med att du flyttat saker utanför akvariet. Har det blivit så att det är mer spring framför akvariet nu?

            Sedan är oftast malawi skygga av naturen och det behövs något som "lockar" fram dem. När jag hade mina malawisar så skaffade jag ett par siamesiska algätare, för att röjja bort lite toffsalger, men som istället gjorde att fiskarna helt plötsligt vågade sig fram.
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • mikey13
              • October 2007
              • 465

              #7
              Ursprungligen postat av tulle89
              Jag tror absolut det kan ha att göra med att du flyttat saker utanför akvariet. Har det blivit så att det är mer spring framför akvariet nu?
              Det är hellre så att det har blivit mindre spring i det rummet. Det har dock varit ganska mycket stök och bök under några dagar.
              Idag ser det lite ljusare ut kan gå in i rummet utan att alla sticker undan, om jag sedan sätter mig en stund så kommer dom ut. >Det verkar som om dom störts av flyttandet och byggandet i rummet och är nu på väg tillbaka =)
              __________________________________________
              Mitt 720L projekt
              375L Inbyggt i väggen-projekt

              Kommentar

              • pontulf
                • November 2007
                • 480

                #8
                Vad har du för temp? Gud förbjude doppvärmare i denna värme!

                Kommentar

                • oskarljunggren
                  • June 2010
                  • 88

                  #9
                  minna fiskar blev jäkligt skygga efter att jag hade byggt en heltäckande ljusramp vet ej varför så jag tog bort den å satte dit täckglass å dom vanliga ljusramperna igen, å nu e allt som vanligt igen.. nu kommer dom fram till mig när jag ska ge dom mat:P

                  Kommentar

                  • bjornsson
                    • January 2008
                    • 480

                    #10
                    Jag har en temp på ca 25,5 +-1 grad.
                    200L Nystart

                    Kommentar

                    Arbetssätt...