Golden - missbildad? sjuk? eller normal "defekt"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Golden - missbildad? sjuk? eller normal "defekt"?

    Hej på er
    Jag köpte 7 st underbara Golden i förrgår. SHIT vad de lyser upp karet!!! Helt underbart vackra verkligen.

    Men jag såg när jag släppte i dem att en av dem ser lite mysko ut... den har röda ögon och har inget svart på sina fenor som de andra har, bara en anings gråaktig på fenan. Den ser också lite annorlunda ut i kroppen och på halsen/hakan

    Är det något fel på den?? Eller kan de se ut sådär?
    Bifogade filer
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Färgen på fenor och ögon kan jag inte svara på - men det ut som att (hon) tuggar på ägg - typisk munruvarhaka!


    Edit; är hon möjligtvis albino?
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 June 2010, 11:20.

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      #3
      Som mats säger, så ser det ut som hon tuggar på rom. Att hon inte har något svart på fenorna beror på att honorna är mer bleka än vad hannarna är. Har själv ett gäng golden i mitt malawi kar, o dom lyser verkligen upp karet. Mvh/ freddan

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Jag hade inte räknat med yngel redan.... har ju precis startat :-)

        Hur stor chans är det att yngel klarar sig utan att bli uppätna? (jag har inget annat kar att lägga dem i tyvärr)

        Här är en bild på karet så ni ser hur det är med gömställen osv.

        Förutom cikliderna och några malar har jag även två st öronålar.
        Bifogade filer
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Jag har aldrig haft Malawiciklider - däremot massor av munruvande ciklider från Tanganyika. Hade det varit mitt akvarium så skulle jag låta naturen ha sin gång, låta honan ruva och släppa sina yngel när det är dags.
          Jag förstår att man gärna vill ha yngel och låta dom växa upp i ett separat kar - men det är ändå häftigt att efter ett tag se några nya fiskar som klarat sig själva i akvariumet - enligt den naturliga gången. När det gäller munruvare så är det kanske lite knepigare att fånga ur ynglen - ofta får man flytta honan så att hon får "spotta" sina yngel ensam i yngelkaret.
          Vill du nu ändå prova på detta så låter jag Malawiexperterna råda dig hur du skall gå till väga!
          Hursomhelst, Grattis till första leken i karet! Jag tycker att den honan ser jättefin ut med sina röda ögon!

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #6
            Tack Max Det är verkligen spännande när första honan tuggar, och du - jag tycker också hon är fin, hon är lite speciell helt enkelt. Lite lustigt att det skulle vara just hon som hade yngel. Det var ju så mycket som var annorlunda på henne. Hade hon sett vanlig ut så tror jag att jag direkt förstått att det var yngel på gång men eftersom jag var så orolig för de röda ögonen och färgen så satte jag även kroppsformen i samband med det.

            Jag gör nog som du säger, jag låter henne vara och låter naturen ha sin gång och hoppas på att några små gulingar ska få klara sig :-) Det är väl ålarna jag är mest orolig för att de ska ta ynglen, det är nog svårt att gömma sig för dem, de kommer ju in i varenda skrymsle och vrå...
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Om yngelbetingelserna är det minsta lika de som hos t.ex. tropheus från Tanganyika - så kommer nog en hel del yngel att klara sig - de har en jädra förmåga att smita in bland skrevor och småställen bland stenarna.
              Visst är det fränt när en "underdog" blir den som man nästan tycker bäst om. Jag har haft några sådana fiskar också, som kanske varit lite taniga och undanskuffade.

              Här är några bilder på en J. marlieri-hane som jag knappt trodde skulle bli något alls - men han växte till sig och blev kungen i reviret.

              Edit; nu kom bilderna i lite fel ordning, men på bild två kan man se honom när han var liten och tanig.
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 June 2010, 14:33.

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #8
                Coolt!!
                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • 127bubbel
                  • March 2007
                  • 1133

                  #9
                  Det blir alltid några yngel som klarar sig. Ett tips är att sätta ner en stor o tätt svärdplanta i karet, vilket är ett perfekt gömställe för yngel. Har själv yngel utav mina golden i sällskaps karet, och vid minsta fara så simmar dom in i växten o gömmer sig. Mvh/ freddan

                  Kommentar

                  • Auratusen
                    • March 2010
                    • 874

                    #10
                    vilken snygg julle. jag har en fin jullehona (marlieri) í mitt kar hemma. inte så stor, kanske 6 cm stor. jag tycker att marlieri'n är den snyggaste jullearten

                    jag såg ett stort jullepar i norrköping. 10+ cm var dom. jag var riktigt sugen på att köpa dom kanske deet blir när jag kommer få 8 st 100 l kar och ett par 200-300 l. samt ett 310 l

                    Kommentar

                    • Malawi1
                      • February 2009
                      • 583

                      #11
                      när jag fick Golden yngel så gick jag ut och plockade MÅNGA små röda stenar och la i en hög, där bodde mina yngel. dom var i samma akvarium som sina föräldrar. gick hur bra som helst.
                      375 liter malawi / tanganyika.

                      96 liter SA

                      Kommentar

                      • Torreador
                        • April 2010
                        • 523

                        #12
                        Ok, ska gå ut och plocka lite småsten och lägga i så det blir SMÅ gömmor. Tack för tipset!
                        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                        www.bondmoran.nu

                        Kommentar

                        • Rockdoll
                          • October 2009
                          • 351

                          #13
                          Jag tänker, som MaxB nämnde, också att hon ser ut att vara albino. Röda ögon och ingen svart/brun färg tyder ju på det. Kul med yngel iaf

                          Kommentar

                          Arbetssätt...