paletter + lejonskallar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jim_J
    • October 2009
    • 254

    paletter + lejonskallar?

    Funderar på att köra lite VA tema i mitt 160L kar, och är vansinnigt sugen på lejonhuvudciklider. Skulle dessa funka att köra tillsammans med ett par paletter + någon tetra i det här relativt lilla karet?
    160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
    350L Diskus
    160L Vattenskalle (lejonhuvud)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tveksamt, både lejonhuvud och paletter är riktiga tjurskallar och kommer troligen att fajtas så det ryker vid lek...och leka lär de nog göra.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • katti73
      • June 2010
      • 48

      #3
      Har ett 300 liters akvarium med ett palett par med yngel just nu och jag kan säga att dom härskar i hela akvariet, lugnar dom inte ner sig så åker dom tillbaka till akvariebutiken tillsammans med ynglena när dom är tillräckligt stor. Gillar dom hel skarpt och dom är vackra men det är trist när dom jagar allt som rör sig.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        I ett 160-liters blir det nog krig, båda arterna är ganska bestämda när det kommer till revir och yngelvård. Hade ett lejonhuvudspar med yngel i ett 250-liters en gång, och de tog hela akvariet i besittning, ynglen simmade högt och lågt, och de andra fiskarna stod upptryckta i ett hörn. Men de har onekligen personlighet, och en viss fulsnygg charm.

        Paletter känns nog som snäppet lugnare då, har ett stort par i ett 240-liters, som lyckades föda upp några yngel ihop med bl.a scalarer och regnbågsfiskar, och de höll sig ganska lugna. Å andra sidan lyckades ett zebrapar föda upp yngel i samma akvarium och ungefär samma motstånd, också utan att göra nå´t större väsen av sig.
        Senast redigerad av Shepard; 21 June 2010, 21:01.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Jim_J
          • October 2009
          • 254

          #5
          Var lite grann det jag befarade.. Hade hoppats på att de eventuellt kunde vara ganska "jämna" motståndare så de kanske kunde leva i någorlunda harmoni.
          Är det värt att göra ett försök eller är det bara att glömma hela idén? Om inte, finns det några andra som skulle kunna vara lämpligt sällskap till lejonhuvuden?
          160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
          350L Diskus
          160L Vattenskalle (lejonhuvud)

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Du kan ju göra ett försök, men se till att möblera och plantera bra, så att de får många gömställen, tydliga revirgränser, och att de kan skapa revir utan att de ser varandra hela tiden. Annars kan en idé vara att skaffa lejonhuvuden, och t.ex kongotetror. Lejonhuvuden och t.ex Hemichromis lifalili kan kanske funka bättre, eftersom den ena är grottlekare och den andra leker öppet, så de inte omedelbart konkurrerar om lekplatser, och kompletterar nog varandra bättre än två grottlekare. Satsar du på paletter istället för lejonhuvuden, så kan t.ex Anomalochromis thomasi (räknades till Hemichromis förr tror jag, men är lugnare, och inte lika mycket av en rovfisk) vara bra sällskap.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag skulle nog personligen hoppa över det försöket, däremot kan det vara en idé att skaffa ett kar till och ändå ha kvar kakan.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Jim_J
                • October 2009
                • 254

                #8
                Glömde bort att tacka för de bra svaren i denna tråd!

                Har nu bestämt mig för att det blir lejon och H. lifalili som får befolka karet. Hur stora ska lejonen vara för att kunna se könsskillnad på dem?
                160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                350L Diskus
                160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Tja, precis som med paletter så är det rätt stor storleksskillnad mellan könen. Svårt att veta exakt hur stora de bör vara, men en en hona runt 4-5 cm är nog rätt säker att se, och en hane börjar nog få sin större puckel vid 7-8 cm skulle jag tro, men det är gissningar.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...