Hur mår min delfin??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Hur mår min delfin??

    Jag köpte två st blå delfinciklid för några dagar sedan och jag tycker honan är lite mysko. Ibland är hon jättefin och ibland är hon jätteblek, nästan ljusgrå och har stora svarta fläckar på sig.

    Jag skickar med två bilder, en när hon är "fin" (hon är den översta av de två) och en när hon ser så blek och konstig ut. Är det något fel eller ska det vara så?
    Hon blev så blek när jag hämtade henne i affären, när han plockade upp henne och då sade han att det var för att hon blev stressad. Det försvann sedan när hon kom hem hit och kom ner i nya karet. Sedan kommer det och går som sagt.

    Någon som vet?
    Bifogade filer
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • pontulf
    • November 2007
    • 480

    #2
    Stressad/rädd, om hanen är på den lite kan hon dra sig tillbaka, även om en annan fisk i akvariumet jagar henne. Så är det meed alla malawi, men just delfinerna ändrar färgmönster väldigt fort

    Kommentar

    • DjTommy
      • October 2008
      • 321

      #3
      Precis så med min med i början, inte numera!
      54 liter BB
      96 liter Dagis
      375 liter Malawi

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Okej, då avvaktar jag lite och hoppas det blir bättre.
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ha gärna alltid flera honor ihop med en hanne med malawis. Om hannen är lite väl mycket "på" kan annars den ensamma honan bli stressad av det ständiga fjäskandet. Om det gäller just för delfinciklider vet jag dock inte...har aldrig haft sådana.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #6
            Hm, jag har ju faktiskt bara 1 hona och 1 hane. Men jag tycker inte det ser ut som om han är på henne jämt. Men jag är ju inte där och tittar hela tiden heller iof. Väntar några dagar till och ser om det blir bättre annars så köper jag en hona till.
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Det får nog bli en hona till. Hon är fortfarande fläckig väldigt ofta och även hanen har tappat mycket av sin blåa färg och är mer ljusblå än kornblå som han var när jag hämtade honom.
              Så det får nog bli en hona till iallafall. Eller om jag helt enkelt ska fråga om jag får lämna tillbaka dem då mitt kar egentligen är för litet för dem och att då skaffa en till känns lite fel. Men annars får det bli så.
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              • pontulf
                • November 2007
                • 480

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Ha gärna alltid flera honor ihop med en hanne med malawis. Om hannen är lite väl mycket "på" kan annars den ensamma honan bli stressad av det ständiga fjäskandet. Om det gäller just för delfinciklider vet jag dock inte...har aldrig haft sådana.
                Det behövs inte med delfinerna faktiskt, men många andra sorter är det ju svårt att ha ett par

                Kommentar

                • Torreador
                  • April 2010
                  • 523

                  #9
                  Hm, okej. Kan det finnas någon annan anledning till att honan blir blek och fläckig och att även hanen tappat färg?
                  Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                  www.bondmoran.nu

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    De är nya i karet och är nog stressade på grund av det. Annars kan man tänka sig att det kanske behövs mera gömställen / stenskravel?
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Torreador
                      • April 2010
                      • 523

                      #11
                      Okej, jag hoppas det blir bättre då, får avvakta lite. Mer sten och gömställen behövs inte för det finns mängder, har gjort ännu ett stenröse på höger sida karet så det är nog inte det. Finns gömställen överallt.
                      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                      www.bondmoran.nu

                      Kommentar

                      Arbetssätt...