Prinsessan av Burundi jagar yngel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henchman
    • December 2002
    • 88

Prinsessan av Burundi jagar yngel

Jag har tre stycken vuxna prinsessor i ett 100-liters akvarium. För ca 5 veckor sen så visade det sig att de hade ynglat av sig och helt plötsligt stod en svärm med ca 40 yngel vid framrutan. Alla tre vuxna har vaktat och det har sett väldigt snyggt ut fram till nu. Den nuvarande kullen fick de fram i en plastgrotta i akvariet, men nu har de börjat gräva under en rot och en kolsten. En av de vuxna prinsessorna ser ut som den jagar runt ynglen, lite som att den vill äta upp dem. Den går på väldigt aggressivt och jagar runt ynglen, som tidigare stod som i stim nu mera är uppsplittrade och ligger i gruset eller försöker trycka på någon annan plats runt sin bohåla.

Är detta något beteende som de har för att få ynglen att byta plats i akvariet eller håller de på att ta död på sina småttingar? Ska jag försöka flytta på ynglen?

Eftersom det är första gången jag fått prinsessor att leka uppskattar jag om någon har input att ge. Jag håller på att göra i ordning ett 450-liters akvarium där jag tänkte ha prinsessor framöver, men det lär inte komma igång förän tidigast nästa vecka, så det är svårt att flytta de vuxna fiskarna om det är det som behövs.
  • Mats Bryzell
    • February 2007
    • 18959

Ursprungligen postat av henchman
    Jag har tre stycken vuxna prinsessor i ett 100-liters akvarium. För ca 5 veckor sen så visade det sig att de hade ynglat av sig och helt plötsligt stod en svärm med ca 40 yngel vid framrutan. Alla tre vuxna har vaktat och det har sett väldigt snyggt ut fram till nu. Den nuvarande kullen fick de fram i en plastgrotta i akvariet, men nu har de börjat gräva under en rot och en kolsten. En av de vuxna prinsessorna ser ut som den jagar runt ynglen, lite som att den vill äta upp dem. Den går på väldigt aggressivt och jagar runt ynglen, som tidigare stod som i stim nu mera är uppsplittrade och ligger i gruset eller försöker trycka på någon annan plats runt sin bohåla.

Är detta något beteende som de har för att få ynglen att byta plats i akvariet eller håller de på att ta död på sina småttingar? Ska jag försöka flytta på ynglen?

Eftersom det är första gången jag fått prinsessor att leka uppskattar jag om någon har input att ge. Jag håller på att göra i ordning ett 450-liters akvarium där jag tänkte ha prinsessor framöver, men det lär inte komma igång förän tidigast nästa vecka, så det är svårt att flytta de vuxna fiskarna om det är det som behövs.

Halloj Henchman!
    Parbildandet och lekbeteendet hos "prinsess"-gruppen är verkligen speciellt och facinerande att beskåda. En hona och en hane kan, om de får gå hyfsat ostörda i ett kar - (eller så ser de till att gå ostörda...), bilda riktigt stora kolonier där äldre yngel hjälper till att "passa" yngre yngel i flera generationer. Föräldrarna tillåter detta till dess att ungdjuren når en viss storlek. När de äldre ungdjuren når mogen ålder förpassas dessa ut ur gruppen och bildar egna kolonier - i många fall (och i större akvarier) sker detta inte långt från föräldragruppens tillhåll.
    Vad jag funderar på är att du nämner tre vuxna individer. Helt klart är att två av dessa har lekt - och jag gissar att det är den tredje, alltså den som inte ingår i hane/hona-förhållandet - som är den "störande" faktorn. Detta är inte så konstigt egentligen - den tredje vuxne vill också bilda familj och är nog ganska frustrerad på de små ynglen.
    Det som är underligt, dock, är att två familjer kan passa varandras yngel utan att det verkar bekomma dom - jag har sett detta själv hos prinsessor jag haft i rejält stora Tanganyika-kar.
    Men föräldrarna bryr sig inte ett dyft om var ynglen går i karet och de försöker inte få dom att byta plats eller något liknande - jag är i stort sett säker på att det är den tredje vuxne individen - som inte ingår i det biologiska paret som är "boven".
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 June 2010, 10:44.

Kommentar

• henchman
      • December 2002
      • 88

Fullt möjligt att det är som du säger att det är den tredje individen som är ute på lite störuppdrag. Det som var intressant var att jag köpte tre stycken och de kom överens först, men tillslut mobbade två ut den tredje rejält så jag fick ta den åt sidan och lade den ensam i ett eget akvarium som en lösning tills jag köpt ett större. Senare flyttade jag även över de andra två, även det som en nödlösning, men jag var beredd på att samma fight skulle uppstå. Den fighten kom dock aldrig, istället så såg jag då stimmet med yngel stå vid framrutan en dag och alla tre står i olika försvarställningar runt yngelhopen och har försvarat dem kollektivt. Väldigt intressant att se då jag aldrig sett tre stycken ciklider försvara yngel tillsammans tidigare. Då akvariet inte är långt så är det ingen yttre gräns som den försvarat heller, utan alla tre har stått precis runt detta yngelstim.

Hur stora brukar ynglen bli innan de får klara sig själv? Just nu är de ifrån storleken på ett nyfött guppyngel till ca ½-centimeter och vissa kan man se att de börjar likna prinsessor med ryggfenan och allt.

Kommentar

• Mats Bryzell
        • February 2007
        • 18959

Ursprungligen postat av henchman
        Fullt möjligt att det är som du säger att det är den tredje individen som är ute på lite störuppdrag. Det som var intressant var att jag köpte tre stycken och de kom överens först, men tillslut mobbade två ut den tredje rejält så jag fick ta den åt sidan och lade den ensam i ett eget akvarium som en lösning tills jag köpt ett större. Senare flyttade jag även över de andra två, även det som en nödlösning, men jag var beredd på att samma fight skulle uppstå. Den fighten kom dock aldrig, istället så såg jag då stimmet med yngel stå vid framrutan en dag och alla tre står i olika försvarställningar runt yngelhopen och har försvarat dem kollektivt. Väldigt intressant att se då jag aldrig sett tre stycken ciklider försvara yngel tillsammans tidigare. Då akvariet inte är långt så är det ingen yttre gräns som den försvarat heller, utan alla tre har stått precis runt detta yngelstim.

Hur stora brukar ynglen bli innan de får klara sig själv? Just nu är de ifrån storleken på ett nyfött guppyngel till ca ½-centimeter och vissa kan man se att de börjar likna prinsessor med ryggfenan och allt.
        Har man fler vuxna i ett kar verkar det ibland som att de i vissa lägen kan fördra varandra riktigt bra, men oftast är det nog så att föräldraparet resolut jagar bort andra vuxna ur reviret. Det är ett intressant beteende dina har - och påminner en aning om hur det kan se ut när ungindivider från yngelgruppen bildar egna par och leker alldeles intill föräldrarnas revir - det finns en viss osämja, men de tycks kunna ha vardera yngelsvärmar som ofta blandas, under förutsättning att karet är ganska stort. Det vore fränt om du kunde ta några bilder eller en filmsnutt på dina prinsessor!
        Ynglen blir ganska stora innan de motas bort av föräldrarna - flera centimeter. Du kommer att märka att många generationer kommer att samexistera i kolonin.
        Jag har en Tanganyikatråd här; http://www.zoopet.com/forum/showthre...it.-Tanganyika
        där finns bilder och filmer på bland andra prinsessvarianten Gracilis. Det är en ganska lång tråd, men om du har en stund över letar lite så hittar du gracilisarna bland alla inlägg.

Kommentar

• henchman
          • December 2002
          • 88

Jag ska försöka ta några bilder och visa hur de kan stå och hänga runt yngelhopen sedan. Måste nog ta några bilder på en BTN-modul som jag vill ta loss i akvariet också i förhoppning på att någon har en bra lösning på hur man får loss den när bara ena sidan är tillgänglig att skära i.

Kommentar

• Mats Bryzell
            • February 2007
            • 18959

Aaahh, bara vi två här i tråden - du hajar vilket jätteintresse Tanganyikaciklider är här på zoopet...?
            Skit samma - hoppas du kan få svar på hur du skall ta bort modulen!

Kommentar

• henchman
              • December 2002
              • 88

Det är ju en sååå ovanlig fisk, så det kanske bara är du och jag som har någon erfarenhet av den.

Fick bort modulen utan ett nytt inlägg. Borde kanske gjort en fotoserie av all vilja, våld och horder av skärverktyg som användes i processen.

Kommentar

• Mats Bryzell
                • February 2007
                • 18959

Ja, du vet, det går i perioder här på zoopet - just nu är Tanganyika inte så hett precis...
                Gôtt att du fick fixat bort modulen!

Kommentar

• Auratusen
                  • March 2010
                  • 874

jag har tanganyika kar. ett 240 l med lite altolamprologus calvus, callochromis pleurospilus "purple head", julidochromis marlieri och neolamprologus tretocephalus

Kommentar

• Mats Bryzell
                    • February 2007
                    • 18959

Ursprungligen postat av Auratusen
                    jag har tanganyika kar. ett 240 l med lite altolamprologus calvus, callochromis pleurospilus "purple head", julidochromis marlieri och neolamprologus tretocephalus
                    Härlig blandning du har i karet - låter som ett fint och livligt T-kar!
                    Hur många callochromis har du, och hur mycket utrymme, yta har de på bottnen?
                    Det vore jättespännande att få se en bild på ditt kar.

Kommentar

• Auratusen
                      • March 2010
                      • 874

jag har 1+3, men ska skaffa 4 st till. han som sålde dom hade bara dom i den storleken. resten var bara 2-3 cm. mina är 5-6 cm. bottenytan vet jag inte men här har du en bild på karet på hur det ser ut på ett ungefär.

jag håller på att flyttar om i karet. för mina N. tretocephalus kommer inte så bra överenns

Kommentar

• Mats Bryzell
                        • February 2007
                        • 18959

Ursprungligen postat av Auratusen
                        jag har 1+3, men ska skaffa 4 st till. han som sålde dom hade bara dom i den storleken. resten var bara 2-3 cm. mina är 5-6 cm. bottenytan vet jag inte men här har du en bild på karet på hur det ser ut på ett ungefär.

jag håller på att flyttar om i karet. för mina N. tretocephalus kommer inte så bra överenns
                        Jag antar att det är med varandra tretocephalusarna inte kommer överens..? Dom kan vara rejält ettriga. Det verkar vara fin sandbotten och bra yta för callochromisarna - det är ju fränt när de får mycket yta att dra runt på - karet ser helskönt ut!

Kommentar

• Auratusen
                          • March 2010
                          • 874

tack

aa, det är varandra dom ej kommer överens.

fast mitt problem kan jag har i en anna tråd istället för här

Kommentar

Arbetssätt...