Jag har tre stycken vuxna prinsessor i ett 100-liters akvarium. För ca 5 veckor sen så visade det sig att de hade ynglat av sig och helt plötsligt stod en svärm med ca 40 yngel vid framrutan. Alla tre vuxna har vaktat och det har sett väldigt snyggt ut fram till nu. Den nuvarande kullen fick de fram i en plastgrotta i akvariet, men nu har de börjat gräva under en rot och en kolsten. En av de vuxna prinsessorna ser ut som den jagar runt ynglen, lite som att den vill äta upp dem. Den går på väldigt aggressivt och jagar runt ynglen, som tidigare stod som i stim nu mera är uppsplittrade och ligger i gruset eller försöker trycka på någon annan plats runt sin bohåla.
Är detta något beteende som de har för att få ynglen att byta plats i akvariet eller håller de på att ta död på sina småttingar? Ska jag försöka flytta på ynglen?
Eftersom det är första gången jag fått prinsessor att leka uppskattar jag om någon har input att ge. Jag håller på att göra i ordning ett 450-liters akvarium där jag tänkte ha prinsessor framöver, men det lär inte komma igång förän tidigast nästa vecka, så det är svårt att flytta de vuxna fiskarna om det är det som behövs.
Är detta något beteende som de har för att få ynglen att byta plats i akvariet eller håller de på att ta död på sina småttingar? Ska jag försöka flytta på ynglen?
Eftersom det är första gången jag fått prinsessor att leka uppskattar jag om någon har input att ge. Jag håller på att göra i ordning ett 450-liters akvarium där jag tänkte ha prinsessor framöver, men det lär inte komma igång förän tidigast nästa vecka, så det är svårt att flytta de vuxna fiskarna om det är det som behövs.
Kommentar