Mångbandad snäcklekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    Mångbandad snäcklekare

    Har kikat runt lite i forumet efter information om dessa och det jag hittat har fått mig ännu mer sugen på att skaffa ett gäng sådana. I artbeskrivningen finns ett krav på 25 liter och 35 cm, i BTNs guide om Nanoakvarier liknande krav. Om jag skulle skaffa dessa snäcklekare så skulle det bli i en liten kub på ca 30 liter (32 x 32 x 32 cm). Är detta något som funkar? Och hur många? 1, 2 eller 3 par? Kommer inreda burken med kalksten, vinbergssnäckor och en och annan liten växt som tål högt pH. Detta är dock inte aktuellt förrän till hösten. Men är nyfiken ändå
  • Broddan
    • February 2007
    • 536

    #2
    De funkar i små akvarier. Dock förökar de sig rätt snabbt och fyller snabbt ut burken men det går ju att plocka ut fisk allt eftersom förstås.

    Jag personligen tror din bottenyta blir i minsta laget i så fall ska du typ bara ha snäckor över hela botten kanske en sten/växt.
    De är inte parbildande utan lever i stora kolonier och är haremslekare (en hane + flera honor)

    Kanske ska köpa 4-5 st. Ta 2 större och 2-3 mindre ur akvariet du handlar ifrån. Inte så noga att du får si och så många hanar kontra honor utan bara att du får båda könen.

    Lycka till!
    Hälsningar

    D

    Kommentar

    • Auratusen
      • March 2010
      • 874

      #3
      ja, de fyller som sagt ganska snabt upp karen.

      könsfördelning är inte så jättenoga. men felra honor än hanar. kanske 2+4 eller nått sånt. jag odlar lite sånna och jag ha 2+4 som går i ett 70 l kar

      snäckor som man ska ha till dom kan vara vinbergssnäckor. men jag anväder äppelsnäckor. tänk då på att minst ha 2 snäckor per fisk, så de får lite valmöjlighet

      Kommentar

      • Vimsa
        • November 2008
        • 768

        #4
        Hade tänkt mig vit slimline, litet ryggsäcksfilter, ett par kalkstenar, ljus sand, en planta med jättevallisneria (bladen kommer klippas av var och varannan dag, i alla fall om den växer som den gör i mitt 150-liters ) och massor med snäckor. 2+4 låter bra, och då antar jag att ca 12-14 snäckor blir lagom. Är vinbergssnäckor väldigt dyra?

        Det är det här akvariet jag funderar på att köpa: http://www.akvariecenter.com/Shop/In...?sArtId=916622

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Ursprungligen postat av Vimsa
          Hade tänkt mig vit slimline, litet ryggsäcksfilter, ett par kalkstenar, ljus sand, en planta med jättevallisneria (bladen kommer klippas av var och varannan dag, i alla fall om den växer som den gör i mitt 150-liters ) och massor med snäckor. 2+4 låter bra, och då antar jag att ca 12-14 snäckor blir lagom. Är vinbergssnäckor väldigt dyra?

          Det är det här akvariet jag funderar på att köpa: http://www.akvariecenter.com/Shop/In...?sArtId=916622
          jag vet inte. jag har inte köpt vinbergssnäck-skal. utan jag köpte tpmma äppelsnäckskal istället

          Kommentar

          Arbetssätt...