Lekmogen paletthona som nobbas av hanen...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomtebolycka
    • November 2009
    • 59

    Lekmogen paletthona som nobbas av hanen...?

    Har ett par albinopalettciklider sedan ca tre månader. De har aldrig brytt sog om varandra mer än att hanen varit revirhävdande emot henne i matsituationer.

    Honan är nu röd och rund om buken. Hanen har varit det av och till i några veckor. Honan pockar nu på hanens uppmärksamhet genom att simma kring honom, vända sidan till och göra sig till en båge plus att hon 'darrar' Han verkar inte alls intresserad. Jagar bort henne ibland men simmar annars till synes oberörd kring henne.

    Kan jag göra något för att förbättra deras situation? Kommer de leka eller är de ett omaka par?

    Någon som vet om malar (corydoras, ancistrus och pleco) äter rom? Ifall vi nu får någon...
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Så kan det nog vara ibland, att de inte är redo samtidigt. Tror de leker ändå till slut. Är du säker på att det inte är två honor? Ciklidhonor "leker" tillsammans ibland, men det blir såklart inget av äggen.

    Om en Ancistrus eller pleco kommer in i paletternas grotta så kan de äta både ägg och yngel. Pansarmalar kan säkert ta yngel som ligger på botten, men min erfarenhet är snarare att pansarmalar brukar få en del stryk av lekande paletter. Pansarmalar simmar ju mest omkring planlöst och letar mat, och då simmar de ju lätt över paletternas osynliga revirgränser.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • tomtebolycka
      • November 2009
      • 59

      #3
      Jag vet inte vad jag ska tro. Hanen rodnade under eftermiddagen och för första gången höll de sig kring varandra utan kiv. De hölls i en lite öppen hög grotta och simmade kring varandra en lång lång stund och nu har de separerat igen.

      Känns spontant som det kvittar, vi har så många som kan äta av rom och yngel och dessutom tror jag inte att de skulle vakta heller utan kanske rent av äta dem själva? Med tanke på deras beteende.

      Jaja, det var spännande att det hände något annorlunda i karet i alla fall :-D

      Kommentar

      • tomtebolycka
        • November 2009
        • 59

        #4
        Förresten. Det är ingen som helst tvekan om att det är en hane och en hona. De är väldigt olka på fenorna och även olika i storlek. Hanen fantastiskt vacker med sina långa utdragna fenor och honan ganska oansenlig.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ibland kan paletthanar vara lite trögstartade. Jag brukade sätta fart på slöa hanars hormoner genom att låta dem slåss med sin spegelbild i en minut eller så, ett par tre gånger per dag. Redan efter ett par "ronder" kommer du att märka att hanen färgar upp och börjar patrullera i jakt på sin "rival".
          Se bara till att ronderna inte blir för långa, för då kan han bli besegrad (och subdominant) av sin spegelbild.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • tomtebolycka
            • November 2009
            • 59

            #6
            Haha, gud så lustigt. Jag tror att det var en nypa foder som fick fart på hanen för min del. Har märkt att han alltid rodnar när det vankas mat.

            Kommentar

            Arbetssätt...