Mat till malawi yngel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjornsson
    • January 2008
    • 480

    Mat till malawi yngel.

    Har nu två små jahanni yngel som går i ett 47L kar tillsammans med några sniglar.
    Men vad ska jag mata med, just nu smular jag sönder malawi flingfoder och släpper ner en bit räkmix imellanåt också.

    Men de är väldigt skygga, jag har sett dom två gånger på lite över en vecka och min samo har också sett dom två gånger under samma tid, är det så

    Sedan så hur ofta ska jag mata, nu blir det en gång om dagen.
    Och duger den maten elelr finns det speciellt yngelfoder för malawisar?
    200L Nystart
  • pontulf
    • November 2007
    • 480

    #2
    Flingfoder och artemia är nog det populäraste, är dom barar två stycken så blir dom lätt skygga!
    Jag matar mina med laxfoder, dom växer hur snabbt som helst. Men det är nog inte lätt att få tag i, jag köpte mitt utav en odlare!

    Kommentar

    • bjornsson
      • January 2008
      • 480

      #3
      Då ska jag höra med min far som jobbar på en fiskodling, han kanske har sånt där.
      Får hoppas de blir lite modigare när de växer sig lite större då =)
      200L Nystart

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #4
        Ursprungligen postat av pontulf
        Flingfoder och artemia är nog det populäraste, är dom barar två stycken så blir dom lätt skygga!
        Jag matar mina med laxfoder, dom växer hur snabbt som helst. Men det är nog inte lätt att få tag i, jag köpte mitt utav en odlare!
        artemia funkar hur bra som helst, lax pellets får en snabb tillväxt man nästan ser hur fort dom växer, jag slutade med det för jag tyckte fisken blev liksom
        blekare och fjällen såg lite onaturligt stora ut på mina kingzisi Likoma, nu vet jag inte om det berodde på laxpellets men när ja gick över till räkmix så tycker jag det blivit bättre.. fast det är klart när man drar upp fisk i stor skala så funkar det super bra jag mena i vissa fall har man säljbar fisk på en månad istället för 2-3 mån
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • pontulf
          • November 2007
          • 480

          #5
          Jag kör på laxpellets i början, sen när jag flyttar dom till "huvudkaren" med riktigt bra lysrör och andra bra förutsättningar övergår jag till räkmix.

          Kommentar

          • bjornsson
            • January 2008
            • 480

            #6
            Jag kunde få 25kg laxfoder om jag ville, då de köper hem flera ton åt gången =)
            Så ska testa det.
            200L Nystart

            Kommentar

            • Dragge
              • October 2004
              • 229

              #7
              Finfördelad räkmix, Artemia och Finfördelade malawiflingor funkar toppen

              Kommentar

              • gonzo44
                • October 2007
                • 2770

                #8
                Ursprungligen postat av Dragge
                Finfördelad räkmix, Artemia och Finfördelade malawiflingor funkar toppen
                jag håller med det funkar hur bra som helst
                Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                Kommentar

                • pontulf
                  • November 2007
                  • 480

                  #9
                  Ursprungligen postat av bjornsson
                  Jag kunde få 25kg laxfoder om jag ville, då de köper hem flera ton åt gången =)
                  Så ska testa det.
                  Ta 1 kg, så tar du mer nästa gång så har du färskare foder nästa gång. Det går ju åt så fruktansvärt lite, sen är laxfoder så fett med, så mata jätte jätte lite åt gången så inget sätter sig i pumpen eller hamnar på botten.

                  Kommentar

                  • bjornsson
                    • January 2008
                    • 480

                    #10
                    Har matat med laxfoder nu ett tag och de växer så det knakar i karet nästan =)
                    Men ska snart övergå till räkmix och malawi flinger.
                    Tog i en liten burk på 1dl och det kommer räcka i evigheter som det ser ut.
                    200L Nystart

                    Kommentar

                    • pontulf
                      • November 2007
                      • 480

                      #11
                      Jag skulle mata dom lite med laxfoder med, så får du även bra tillväxt

                      Kommentar

                      Arbetssätt...