Palettciklid (blåfenad?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hobie
    • October 2007
    • 31

    Palettciklid (blåfenad?)

    Hej!

    Köpte nyligt två st palettciklider, men misstänker det är den blåfenade "arten".
    Men nu till problemet.

    Hade dem i mitt 60liters först med lite guppy o tetror, då mina guppys ynglar så "förbannat", så tänkte det skulle bli lite naturligt svinn.. Och det vart det ju =)

    Men.. Hanen antar jag det är, den är lite större osv. Jagar honan så mycket så de gick inte att ha i akvariet, flyttade dem till mitt större 120liters, med 3 grottor av lerkrukor, växter osv. i hopp om att de skulle gå o ha tillsammans.
    Men honan får inte en lugn stund, stjärtfenan är nu lite tuggad på.
    Så flyttade honan tillbaka till 60liters o nu verkar allt fungera.

    Men!...

    Planen var ju att få yngel med dem, finns det något man kan göra för att få dem att gå ihop?
    Ha dem isär ett tag för att sedan flyttas ihop eller?

    Hanen är väldigt aggresiv mot allt och sin egen spegelbild. Det kanske går över?
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    vänta ett tag och försök sedan placera ihop dom i 120 l karet igen. men möblera om då, för då har hanen inga revir kvar.

    är du säker på att det är 1+1?

    Kommentar

    • Auratusen
      • March 2010
      • 874

      #3
      är det denna art du har?

      enigmatochromis lucanusi

      Kommentar

      • Hobie
        • October 2007
        • 31

        #4
        Ok, jag är ju inte 100% på att det är en hane o hona, hon i butiken var det dock.
        Endast hanen som "hade" färger när jag hade ihop dem, honan är blek o endast ett märkt streck över kroppen.

        Jo det är den arten de är mest lika utav palettciklid o blåfenad palettciklid.

        Men det är ju svårt när de inte har färger längre, hanen vart rätt så blek han med när honan togs bort.

        Men ska göra som du sa ang. möbleringen när ja sätter ihop dem om några dagar.

        Kommentar

        • Hobie
          • October 2007
          • 31

          #5
          Måste bara berätta.

          Satte ihop dem senare som du sa, rättare sagt igår. Och jag skojar inte, det tog max 5-10 sek. Sen var honan så praktfull att nu vet jag att det är en vanlig palletciklid, bara att döma av färgerna
          Men det går jätte bra nu, o hanen e inte alls på henne på samma sätt o hon rymmer inte när han kommer.
          Däremot så är det tvärtom, hon spänner ut allt hon kan för att visa upp sig o börjar dansa. Men han är inte riktigt med på noterna o hittar alltid något att göra, mat eller nå annat.. Men det går ju bättre.

          Har satt i lerkrukor 3 st, men.. dom e rätt så stora. 13cm i öppningen.. satt dem upp och ner, med en liten öppning vid sanden. Men är dem för stora?
          Dom verkar inte alls falla dem i smaken, dom vilar som i dem, men inget annat.
          Tänkte om det har med det att göra, annars är det nog bara att vänta..

          Kommentar

          Arbetssätt...