Golden tuggar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjTommy
    • October 2008
    • 321

    Golden tuggar!

    Har en Golden som går i ett spottkar och har tuggat i ca. 3 veckor nu. Märkt under dagen att den hela tiden står lodrätt mellan pumpen och bakgrunden, stjärtfenan ner.

    Lite nyfiken på varför den gör så här. Ingen risk att den råkar svälja något/några yngel när den står så?
    54 liter BB
    96 liter Dagis
    375 liter Malawi
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Den vill väl gömma sig och kan inte stå vågrätt där. Den har nog koll på sina yngel Om den ändå råkar svälja nått yngel så är det väl inte hela världen
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • DjTommy
      • October 2008
      • 321

      #3
      Ursprungligen postat av DAHLBERG
      Den vill väl gömma sig och kan inte stå vågrätt där. Den har nog koll på sina yngel Om den ändå råkar svälja nått yngel så är det väl inte hela världen
      Nej det hade inte vart något.. Bara känns lite skumt att den börjar skygga först nu efter ett par dagar.
      54 liter BB
      96 liter Dagis
      375 liter Malawi

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        på tal om tuggande. htog upp en greshaki-hona från karet igår som gått o tuggat i tre veckor. la henne i ett eget kar. gissa vem som inte hade några yngel kvar när jag kom hem från jobbet?

        jojo..jag skulle tömt henne istället. fan.

        Kommentar

        • DjTommy
          • October 2008
          • 321

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          på tal om tuggande. htog upp en greshaki-hona från karet igår som gått o tuggat i tre veckor. la henne i ett eget kar. gissa vem som inte hade några yngel kvar när jag kom hem från jobbet?

          jojo..jag skulle tömt henne istället. fan.
          Satan vad tråkigt! Känner att jag inte har stenkoll på detta med att "tvångstömma" riktigt så jag låter nog bli det och hoppas på det bästa.
          54 liter BB
          96 liter Dagis
          375 liter Malawi

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            Ursprungligen postat av DjTommy
            Satan vad tråkigt! Känner att jag inte har stenkoll på detta med att "tvångstömma" riktigt så jag låter nog bli det och hoppas på det bästa.
            de är inte så jättesvårt. första gången jag tömde en fisk på yngel var för några månader sedan. det var en Cyprichromis leptosoma hona.

            det är jobbigare med egyptisk munruvare. för de är mycket mindre och har mindre munnar, så det blir svårare att öppna

            men lycka till

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Vi gör istället så, att vi tar en sådan där Pet-Box man kan köpa i butiken och sänker ner hela köret i akvariet. Sedan får den tuggande honan plus lite sten gå i den tills hon släpper själv. Kan dock vara svårt att få plats med en box som är stor nog om man inte har ett rätt stort akvarium.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                jo tanken var ju att hon skulle släppa själv. o det gjorde hon..o åt upp....fasen.

                tömma är inte så svårt.. bara klämma lite försiktigt på sidorna av munnen så den öppnar sig o sen "skaka" ur ynglena lite försiktigt.

                Kommentar

                • pontulf
                  • November 2007
                  • 480

                  #9
                  Jag drar med fingret under munnen, då spottar hon ut ynglen... Jag tycker det är lite roligt när honan vaktar sina yngel med...

                  Kommentar

                  • mika71
                    • August 2008
                    • 43

                    #10
                    Ursprungligen postat av DjTommy
                    Satan vad tråkigt! Känner att jag inte har stenkoll på detta med att "tvångstömma" riktigt så jag låter nog bli det och hoppas på det bästa.
                    Har det blivit några yngel ännu

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Ursprungligen postat av pontulf
                      Jag drar med fingret under munnen, då spottar hon ut ynglen... Jag tycker det är lite roligt när honan vaktar sina yngel med...
                      ska testa det.. har en ny greshaki-hona som börja tugga igår.

                      min vill ju uppenbarligen itne vakta sina yngel utan äter upp dom istället!

                      Kommentar

                      • DjTommy
                        • October 2008
                        • 321

                        #12
                        Ja, jag följde pontulfs beskrivning försiktigt och det gick bra.. Fick ut 14 st från en liten hona.
                        54 liter BB
                        96 liter Dagis
                        375 liter Malawi

                        Kommentar

                        • Slatan
                          • August 2009
                          • 277

                          #13
                          Är lite okunnig på den här biten. Var är det ni pratar om egentligen? Tuggar på vad? =)
                          -Varför är bladlöss så små?
                          -De stannar i växten!

                          54 liter akvarium

                          Kommentar

                          • DjTommy
                            • October 2008
                            • 321

                            #14
                            Malawi munruvar på äggen och sedan föds dom i munnen på dom. Honorna behåller sedan sina yngel i munnen ett par veckor och det ser ut som att dom tuggar, rör på munnen i en tuggande rörelse hela tiden. När det är dags och honan känner sig trygg så spottar dom ut sina yngel.
                            54 liter BB
                            96 liter Dagis
                            375 liter Malawi

                            Kommentar

                            • Slatan
                              • August 2009
                              • 277

                              #15
                              Ahh ok, tackar =)
                              Men era struntar i att spotta ut dom o äter upp dom istället eller?
                              -Varför är bladlöss så små?
                              -De stannar i växten!

                              54 liter akvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...