kompisar till maingano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sagittarius

    kompisar till maingano?

    Hej!
    Jag har nyligen köpt Melanochromis cyaneorhabdos/Melanochromis maingano till mitt nya akvarie och undrar om vilka andra fiskar jag kan skaffa tillsammans med dessa... Jag kan inte så mycket om Malawi, men jag har läst på lite...

    Jag har funderat på att köpa Labidochromis caeruleus... undrar om de duger...?
    Är lämpligt att ha tetror också... ex neon- eller kardinaltetror?

    förslag / idéer?

    tack på förhand
    Senast redigerad av Gäst; 16 April 2010, 23:43.
  • mika71
    • August 2008
    • 43

    #2
    Neontetror kan du ha med malawi om du tänkte mata med dom
    Jag tycker att du ska kolla efter andra mbunas (Malawi) som kompisar till dina mainganos Först o främst...hur stort akvarium har du?

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av sagittarius
      Hej!
      Jag har nyligen köpt Melanochromis cyaneorhabdos/Melanochromis maingano till mitt nya akvarie och undrar om vilka andra fiskar jag kan skaffa tillsammans med dessa... Jag kan inte så mycket om Malawi, men jag har läst på lite...

      Jag har funderat på att köpa Labidochromis caeruleus... undrar om de duger...?
      Är lämpligt att ha tetror också... ex neon- eller kardinaltetror?

      förslag / idéer?

      tack på förhand
      Ja andra mbunas är bästa sällskapet, tex. "golden" som du nämner, andra populära fiskar att köra i malawikar är loricarider gärna nån av de lite större robustare sorterna som gibbiceps, plecosar och liknande. Har du ett lite större (större än 250L) kar brukar det gå bra med aulonocaror som sällskap till mbunas oxå.
      Lycka till!
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #4
        till ett 160 l kar så är golden det bästa alternaivet

        Kommentar

        • sagittarius

          #5
          OK... tack för alla ni som har hjälpt till här... Det är nog bäst med en liten grupp golden...

          tack igen

          Kommentar

          • chainy
            • February 2007
            • 405

            #6
            Golden blir bra - blått och gult blir dessutom snyggt ihop
            Bilder på mina fiskar finns på;
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

            Kommentar

            • sagittarius

              #7
              Jag var i akvarieaffären idag, de hade tyvärr inga golden malawi... Men jag hittade några andra alternativ... vet inte om de passar ihop med mina maingano:

              - Scalare
              - Siamensis
              - Palettciklider
              - sajica ciklider
              - rödklokrabba???
              Senast redigerad av Gäst; 19 April 2010, 11:22.

              Kommentar

              • mika71
                • August 2008
                • 43

                #8
                Du ska inte blanda malawi med nån utav de arterna utan försök o håll dig till malawi

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Siamensis funkar ok ihop med malawis, bara de är stora nog. Och då får du bonusen att de käkar alger också.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • sagittarius

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jens A.
                    Siamensis funkar ok ihop med malawis, bara de är stora nog. Och då får du bonusen att de käkar alger också.
                    Jag var i djurmagazinet idag och då sa de att Siamensis inte bör vara tillsammans med malawi

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Ursprungligen postat av sagittarius
                      Jag var i djurmagazinet idag och då sa de att Siamensis inte bör vara tillsammans med malawi
                      Inte när de är små (de blir uppkäkade då - de måste vara över decimetern eller så), men sedan fungerar det alldeles utmärkt. Själv har jag alltid ett gäng siameser tillsammans med mina malawis, och har så haft i många år. Så det stämmer inte.

                      Iofs pajar man biotopen, men om man inte är så renlärig att man vill ha en strikt malawibiotop spelar ju det mindre roll.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • mika71
                        • August 2008
                        • 43

                        #12
                        Ursprungligen postat av sagittarius
                        Jag var i djurmagazinet idag och då sa de att Siamensis inte bör vara tillsammans med malawi
                        Det finns ju en massa privatodlare och dom hjälper dig med din sammansättning

                        Kommentar

                        Arbetssätt...