paletthane som är elak

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lukas_08
    • February 2010
    • 63

    paletthane som är elak

    tjenare, vi har skaffat en stooor paletthane, och skaffade då en större hona till honom, har sedan tidigare en jättefin mindre hona. så vacker mörk färg. och till henne skaffade vi en mindre hade, men lite för liten då han inte är lekmogen.

    nu är de så att denna stora hanen jagar dom mindre paletterna. och andra småfisk. tycker lixom att halva karet borde räcka som revir. trycker lixom upp dom så i ett hörn och hotar dom. undrar om detta kommer gå över eller om man måste göra något??? vill ju inte att någon ska komma till skada.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Hur stort akvarium? Var i akvariet finns grottan han valt?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Lukas_08
      • February 2010
      • 63

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Hur stort akvarium? Var i akvariet finns grottan han valt?

      det är på 160L .den är i nedre hörnet. men vet inte om dom valt den än, men båda ligger och kikar ut lite då och då. och simmar omkring. så tror de blir den till slut.

      Kommentar

      • Constantine
        • September 2009
        • 431

        #4
        Ursprungligen postat av Lukas_08
        tjenare, vi har skaffat en stooor paletthane, och skaffade då en större hona till honom, har sedan tidigare en jättefin mindre hona. så vacker mörk färg. och till henne skaffade vi en mindre hade, men lite för liten då han inte är lekmogen.

        nu är de så att denna stora hanen jagar dom mindre paletterna. och andra småfisk. tycker lixom att halva karet borde räcka som revir. trycker lixom upp dom så i ett hörn och hotar dom. undrar om detta kommer gå över eller om man måste göra något??? vill ju inte att någon ska komma till skada.
        Jo detta kommer nog att gå över så fort honorna är lekmogna, testa med att trigga dem med hjälp av några vattenbyten med kallt vatten och eftersom du har 2st par så borde du ha minst 2 grottor till och försökt att avgränsa deras revir så mycket som möjligt med tex växter och se till att de inte har översikt över karet från själva grottöppningen.

        Men personligen så tycker jag att karet är lite för litet för 2st par med paletter för att när de väl börjar leka så blir det liv i luckan om man säger så.


        Men lycka till
        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

        Kommentar

        • Lukas_08
          • February 2010
          • 63

          #5
          Ursprungligen postat av Constantine
          Jo detta kommer nog att gå över så fort honorna är lekmogna, testa med att trigga dem med hjälp av några vattenbyten med kallt vatten och eftersom du har 2st par så borde du ha minst 2 grottor till och försökt att avgränsa deras revir så mycket som möjligt med tex växter och se till att de inte har översikt över karet från själva grottöppningen.

          Men personligen så tycker jag att karet är lite för litet för 2st par med paletter för att när de väl börjar leka så blir det liv i luckan om man säger så.


          Men lycka till
          honorna är lekmogna. bytta vatten för någon dag sedan. och han har valt den större honan. det finns ca 4st grottor till. kan säkert göra fler med lite fantasi =P jo satt och tänkte på de innan ifall jag skulle köpa mer växter. eller flytta några. jag ska kolla lite hur dom beter sej och se om jag kan klura ut något.

          jo de var inte meningen att de skulle bli 2par. tänkte kolla om de går. eftersom jag är så fäst vi båda paren. men annars så får någon ta över dom de mindre paret =/


          men eftersom hanen är stor. han är säkert 10cm kräver han större revir då? kan ju säkert få byta ut han om jag vill. men han är så stor och vacker.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det går att ha två par i ett 160 men det kräver att man får till "terrorbalans" mellan paren, och för att få det krävs att cikliderna är jämnt matchade. I och med att du har en hane som är väldigt mycket större än de andra kan de andra inte stå emot när han försöker driva bort hanar och icke-könsmogna honor.
            Det bästa är kanske att lyfta ut den mindre hanen och eventuellt den hona han inte valt.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Lukas_08
              • February 2010
              • 63

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Det går att ha två par i ett 160 men det kräver att man får till "terrorbalans" mellan paren, och för att få det krävs att cikliderna är jämnt matchade. I och med att du har en hane som är väldigt mycket större än de andra kan de andra inte stå emot när han försöker driva bort hanar och icke-könsmogna honor.
              Det bästa är kanske att lyfta ut den mindre hanen och eventuellt den hona han inte valt.

              gäller de även storleken på honorna? för hon är ju snäll mot dom andra. han kan inte få för sej att byta hona?

              tack för alla svar.

              Kommentar

              • Svetsaren
                • July 2009
                • 193

                #8
                Min paletthane var rätt stöddig mot allt och alla i sällskapsakvariet. Men därefter skaffade jag andra ciklider, som scalarer och eldbukar. I och med det så insåg paletthanen att han inte var störst och starkast och lugnade ner sig rejält.
                "Den största fisken skall vara snäll"-principen kanske skulle funka?

                Kommentar

                • Lukas_08
                  • February 2010
                  • 63

                  #9
                  Ursprungligen postat av Svetsaren
                  Min paletthane var rätt stöddig mot allt och alla i sällskapsakvariet. Men därefter skaffade jag andra ciklider, som scalarer och eldbukar. I och med det så insåg paletthanen att han inte var störst och starkast och lugnade ner sig rejält.
                  "Den största fisken skall vara snäll"-principen kanske skulle funka?

                  hmm jadu, han är ju ganska stor. och vill inte att de ska bli allt för stora fiskar i detta kar. nyss jaga han i väg pygme pansarmal. så han verkar lite väl elak. dom gör ju inte så mycket väsen av sej om man säger så.

                  men ska se lite hur de går de närmaste. verkar som han vill leka. men inte den honan han har valt. hon är ju röd om magen och så, men har inte vibbrerat ännu. han har gjort de några gånger.

                  Kommentar

                  • Speedo
                    • January 2010
                    • 602

                    #10
                    Jag har också en stor hane men där är det tvärt om så att den lilla honan är helt galen och jagar undan allt och alla...Medas hanen måste hugga mot den andra fisken för att den ska simma iväg....
                    Men båda mina har darrat...Är dom lekmogna då och är dom på väg att leka då?
                    Har jag stavat fel....Är det sant?
                    Rätta mig gärna!

                    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                    Kommentar

                    Arbetssätt...