Hur gör ni med multisar med sandhögar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lisette
    • January 2010
    • 8

    Hur gör ni med multisar med sandhögar?

    Gokväll i stugan

    Jag har nyligen införskaffat några söta multisar och är fortfarande väldigt mycket nybörjare, därför undrar jag lite hur ni andra med multisar resonerar när ni städar? Jag menar, de är ju duktiga på att gräva vilket gör att sanden inte går att suga ren för då rasar ju alla deras snygga högar. Brukar ni jämna till sanden eller låta den vara?

    Jag tänker också att om jag kommer och förstör deras arbete så blir de förbannade och kanske trivs mindre?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    menar du multispinosa? för de är väl andå amerikanska ciklider?

    jag jämnar bara till lite sådär som det blir av när man dammsuger. de bygger ju nytt tillslut igen så.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      multis = multifasciatus
      Du bör låta bli botten och det borde inte finnas något behov av det om du har tillräcklig filtrering och inte övermatar!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        aha! jobbigt med samma slang för olika ciklider. haha

        Kommentar

        • Don Kiwin
          • April 2007
          • 114

          #5
          Brukar låta dom hållas.
          Jag brukar jämna till i högarna när stenarna börjar hänga för mycket.
          Lite irriterande att de inte har fattat vad snäckorna är till för. Mina bor i bland stenarna.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Lustigt, de brukar vara helt fanatiska med sina snäckor...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Don Kiwin
              • April 2007
              • 114

              #7
              Kan kanske bero på att det börjar bli trångt i hörnet där jag har snäckorna. De hade fria händer på 375liter och passar väl på att breda ut sig när de inte har någon konkurens.

              Kommentar

              • Johan0201
                • June 2007
                • 708

                #8
                Jag brukar inte bry mig om sandhögarna, för även om man fixar till det på kvällen så har de flyttat runt det till morgonen igen.
                1* 540 liter med SA/CA ciklider
                9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                www.tvspel.ifokus.se

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Och om man kollar lite hur de grävt så ser man att de gärna gräver så att det blir vallar runt snäckan och att snäckan hamnar i en svacka, min teori omkring detta är att det skyddar den från strömmar som kan vara ganska kraftiga och utmattande för fisken att hela tiden kämpa mot och skyddar fisken från att upptäckas av rovfisk på avstånd
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Lisette
                    • January 2010
                    • 8

                    #10
                    Tack för utmärkta svar!!

                    Jag har fram till nu jämnat till lite men inte städat sanden nämnvärt. Jag läste någonstans (här?) om ett tips att lägga snäckorna långt fram i karet så firrarna spottar sanden baktill för att slippa högar framtill. jag ska prova det under morgondagen vid vattenbytet.

                    Och så en följdfråga på detta. Vilken mal/algätare passar i ett multis-kar som kan käka lite tradiga alger och städa lite?

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lisette
                      Tack för utmärkta svar!!

                      Jag har fram till nu jämnat till lite men inte städat sanden nämnvärt. Jag läste någonstans (här?) om ett tips att lägga snäckorna långt fram i karet så firrarna spottar sanden baktill för att slippa högar framtill. jag ska prova det under morgondagen vid vattenbytet.?
                      Jag har märkt att de brukar föredra snäckorna som ligger vid fronglaset så det är nog en bra idé!
                      Ursprungligen postat av Lisette
                      Och så en följdfråga på detta. Vilken mal/algätare passar i ett multis-kar som kan käka lite tradiga alger och städa lite?
                      Tveksam till det faktiskt. jag har ju iofs lamprologus ocellatus och de skulle bli tvärförbannade på andra fiskar som kom i närheten men jag tycker du ska hålla ditt kar artspecifikt! Har du problem med alger kan du istället minska belysningen och vara noga med delvattenbytena och ha ordentlig filtrering!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Johan0201
                        • June 2007
                        • 708

                        #12
                        Personligen har jag märkt att mina multisar hellre leker när där är lite grönalger i karet=)
                        1* 540 liter med SA/CA ciklider
                        9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                        www.tvspel.ifokus.se

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Ursprungligen postat av Johan0201
                          Personligen har jag märkt att mina multisar hellre leker när där är lite grönalger i karet=)
                          Ja och lite alger ska man ha tycker jag, det ger en naturlig look
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Johan0201
                            • June 2007
                            • 708

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Ja och lite alger ska man ha tycker jag, det ger en naturlig look
                            Sant!
                            1* 540 liter med SA/CA ciklider
                            9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                            www.tvspel.ifokus.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...