metraclima röd zebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lukas_08
    • February 2010
    • 63

    metraclima röd zebra

    Hej jag skall bli förälder!!!!!
    Såg idag att min hona har börgat ruva...detta har haft sin start under natten eller idag på morgonen. Min fråga är nu hur lång tid tar det innan hon spottar? (förutsatt att rommen e befruktad) och när är det dags att flytta över henne i yngel karet? som nu e beolkat med guppy yngel?
  • pontulf
    • November 2007
    • 480

    #2
    Rommen är alltid befruktade när honan ruvar Som dom flesta malawi=20-25 dagar ungefär!
    Tror att guppyn kommer få det svårt att överlev efter ett tag, malawi är rätt bra på att stressa andra fiskar. Hur stora är ynglen?

    Kommentar

    • Lukas_08
      • February 2010
      • 63

      #3
      ok kul då kommer det bli yngel då inte så farligt om det stryker med några guppys då de flesta av dom ändå e tänkta som mat...dom e från 7 till 14 mm stora yngel även ett par ancistrus yngel på ca 12 mm finns i karet

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #4
        Romen är inte alls alltid befruktad. Just rödzebra är en av de knepigaste att flytta eftersom hanen kan vara väldigt elak när honan kommer tillbaka. Min erfarenhet är att det är bra att ha honan så kort tid som möjligt utanför gruppen.

        Kommentar

        • Lukas_08
          • February 2010
          • 63

          #5
          ok får hoppas hanen hann lura henne med sina äggfläckar då
          jag hade tänkt försöka ta henne typ nån dag innan hon spottar och sedan låta henne göra sitt jobb i 2-3 veckor för att ynglen senare skall kunna bli bra föräldrar i sin tur då jag hört att de kan bli "dåliga" föräldrar om man tar bort honan för tidigt. sant/falskt?

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Inte när det gäller rödzebror, iallafall. Efter att de släppt ut sina yngel får de klara sig själv.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            Arbetssätt...