Sjöodlat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karinfredholm
    • September 2008
    • 290

    Sjöodlat?

    Hej. Jag undrar vad sjöodlade tropheus är för något. Har sett detta ute i handeln.

    Hur odlas de samt vad är det för speciellt med dem jämfört med exempelvis vf och f1?
    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    I regel handlar det om fiskar som odlas i dammar vid Tanganyikasjön i Burundi.
    De har ju den fördelen att de hålls i äkta Tanganyikavatten och att de kan skickas i relativt liten storlek - med andra ord så är de inte så gamla fiskar och dessutom blir inte fraktkostnaden så hög.

    Denna typ av odling är ju den som miljöorgansiationer ser mest positivt på eftersom denna odling kommer lokalbefolkningen tillgodo och dessutom utnyttjas naturens resurser minimalt. Så denna typ av export ligger snäppet före vildfångat och långt före Asien och lokalodlat sett ur miljösynpunkt.

    Importerade förr denna typ av fiskar och kvaliten var då rätt bra hos de flesta av arterna. I regel är det troffar som odlas där, men även vissa andra och t.o.m. en art från Malawisjön - golden.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 February 2010, 13:43.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • karinfredholm
      • September 2008
      • 290

      #3
      Tack för ditt svar! Nu förstår jag lite mer.
      Såg stora fina so exemplar i handeln. Funderade på hur länge de i så fall har hållits i fångenskap & drivits upp vid Tanganyikasjön innan de forslats hit. Tänkte att de borde vara ganska dyrt för dem att dra upp dem till fullvuxna exemplar för att därefter transportera dem hit. Men de fiskar jag såg kan ju faktiskt ha mellanladat något år hos en odlare/privatperson i så fall. De var ungefär 10 cm stora.
      Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av karinfredholm
        Tack för ditt svar! Nu förstår jag lite mer.
        Såg stora fina so exemplar i handeln. Funderade på hur länge de i så fall har hållits i fångenskap & drivits upp vid Tanganyikasjön innan de forslats hit. Tänkte att de borde vara ganska dyrt för dem att dra upp dem till fullvuxna exemplar för att därefter transportera dem hit. Men de fiskar jag såg kan ju faktiskt ha mellanladat något år hos en odlare/privatperson i så fall. De var ungefär 10 cm stora.
        Nästan alla sjöodlade fiskar som kommer in är av naturliga skäl rätt små så din teori om "mellanlandning" är nog rätt sannolik - åtminstone om priset på fiskarna var vettigt. Sjöodlade fiskar i nästintill vuxen storlek borde ju vara dyrare än vildfångade - men visst kan det förekomma att de haft för mycket i lager av någon art och de då växt till sig i dammarna och sedan slumpats ut. Fast å andra sidan var det åtminstone på "min tid" rätt trångt i dammarna så det hände nästan aldrig att fiskarna "växte till sig"
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...