54 Liter snäcklekare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    #31
    Jaha ja, lite idéer som gärna få "feedbacka's" och trixas med.

    Inredning:

    Hålsten tänkte typ 3 stycken (hur stora är de?)

    Vitt cilkidgrus Alternativt Rådasand det vita ciklidgrsuet är ju väldigt ljust, kommer bli en jävla kontrast mot bakgrunden.. samtidigt kanske för ljus för att "hjälpa" fiskarnas färger? Därav rådasand som alternativ.

    Snäckskal Vinb. snäckskal ska ju uppenbarligen vara bra, var hittar man enklast ett gäng lagom stora skal av dessa elelr ev. andra att föredra alternativ till dessa?

    Basic bakgrund, japp svart och plastig men det enda som får plats i en ev. budget och roligare än bara tapeten bakom. Men som sagt svart mot ljust?


    Filtrering och värme:

    Tetratec EX 400 är tänkt som filtrering till detta och även mitt andra 54 L kar (levandefödare i det...) Ska tydligen vara väldigt tyst (om jag inte missminner mig helt är det detta filter Mats Bryzell har tipsat mig om?) och smidigt att använd? Och som jag förstår texten på i länken så är det komplett för start?

    Jäger doppvärmare

    Akvariet finna alltså och förutsatt att den i ovan liggande inlägg föreslagna "bänken" kan funka till ett klassiskt helglas 54 L kar är okej så är det dessa saker jag vill ha lite input på.

    EDIT: Missade att nämna detta silikon till fästning av bakgrund.

    Nicke
    Senast redigerad av ApeviaX; 09 July 2012, 12:42.
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #32
      Tjabba! Det var inte igår!

      Har du sett mitt lilla kar med snäcklekarna? Jag kör ju med vitt ciklidgrus, tre svartmålade sidor och snäckorna du funderar på.

      Jag har ju haft dem ett halvår nu och jag kan ge mig på någon typ av sammanfattning.

      Mitt akvarium är ett standard på 60L och det börjar bli för litet, de ynglar av sig i ett rent absurt tempo vilket gör det lite besvärligt. De är jäkla heta i lynnet vilket leder till att de gärna slåss om avstånden blir för små, de vill gärna vara ifred vid sin egen snäcka.

      Jag har Neolamprologus Multifasciatus, den heter här Lamprologus Multifasciatus. Ett standard 54 tar dig en bit på vägen men det dröjer inte innan det blir lite litet. Mina skall få sig ett 150-liters till sommaren, det tror jag mer på om man vill hålla en större mängd av dem.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #33
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Tjabba! Det var inte igår!

        Har du sett mitt lilla kar med snäcklekarna? Jag kör ju med vitt ciklidgrus, tre svartmålade sidor och snäckorna du funderar på.

        Jag har ju haft dem ett halvår nu och jag kan ge mig på någon typ av sammanfattning.

        Mitt akvarium är ett standard på 60L och det börjar bli för litet, de ynglar av sig i ett rent absurt tempo vilket gör det lite besvärligt. De är jäkla heta i lynnet vilket leder till att de gärna slåss om avstånden blir för små, de vill gärna vara ifred vid sin egen snäcka.

        Jag har Neolamprologus Multifasciatus, den heter här Lamprologus Multifasciatus. Ett standard 54 tar dig en bit på vägen men det dröjer inte innan det blir lite litet. Mina skall få sig ett 150-liters till sommaren, det tror jag mer på om man vill hålla en större mängd av dem.
        Tjena Mathias

        Jag har varit inne och i vanlig ordning sträckläst ikapp en del trådar, däribland Akvariestugan och din kubtråd.

        Ja just multifasciatus är det som får bli nr. 1 som snäcklekare och tanganyika för min del.

        Jag vet att de är som kaniner och att ett något större kar är att föredra.
        Men ska jag skaffa nytt (eller begagnat typ blocket) så tillkommer utgifter som inte finns täckning för, dessutom så är ju som sgat halv akvariebiten på plats här hemma, så därav gör jag hellre en uppgradering framöver i storlek på kar och börjar med en liten grupp i 54 L.
        Vill dock tillägga att jag inte menar att slå ner på dina förslag och dina iaktagelser etc. Tvärtom mkt uppskattat

        Undrar ju även över denna hålsten, den är ju mest till för att kunna skapa lite uppdelningar av karet samt för mina ögon skull så att säga. Jag vet ju dock inte hur stora de är eller om de ens motsvarar bilden jag länkade till?! Hmmm...
        Utöver att de får agera som avdelare så att säga i karet så kan de kanske hjälpa till att dra upp pH:t lite?

        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #34
          Ursprungligen postat av ApeviaX
          Jaha ja, lite idéer som gärna få "feedbacka's" och trixas med.

          Inredning:

          Hålsten tänkte typ 3 stycken (hur stora är de?)
          Jadu svårt att säga från en bild utan referens. om man går på priset skulle jag gissa på ca 2kg.


          Ursprungligen postat av ApeviaX
          Snäckskal Vinb. snäckskal ska ju uppenbarligen vara bra, var hittar man enklast ett gäng lagom stora skal av dessa elelr ev. andra att föredra alternativ till dessa?
          Jag fick tag på riktiga snäckskal från tanganyika men de var dyra och de skal jag har från saltvattenssnäckor är lika uppskattade och de var billiga.
          Ursprungligen postat av ApeviaX
          Basic bakgrund, japp svart och plastig men det enda som får plats i en ev. budget och roligare än bara tapeten bakom. Men som sagt svart mot ljust?
          då tycker jag det är snyggare med en svart plansch eller målad baksida

          Ursprungligen postat av ApeviaX
          Filtrering och värme:

          Tetratec EX 400 är tänkt som filtrering till detta och även mitt andra 54 L kar (levandefödare i det...) Ska tydligen vara väldigt tyst (om jag inte missminner mig helt är det detta filter Mats Bryzell har tipsat mig om?) och smidigt att använd? Och som jag förstår texten på i länken så är det komplett för start?
          Bryzell? kör inte han bara eheim... Men tetratec blir nog bra, även om jag själv skulle välja fluval 206 som jag anser är ett säkrare filter med bättre packningar och slangenhet. Har 3st och aldrig haft läckage, 1st tetratec Ex och läckage efter några månader. Därav kommer inget tetratec stå på mitt parkettgolv.

          Ursprungligen postat av ApeviaX
          Akvariet finna alltså och förutsatt att den i ovan liggande inlägg föreslagna "bänken" kan funka till ett klassiskt helglas 54 L kar är okej så är det dessa saker jag vill ha lite input på.
          Bänken tål inte vattenstänk och materialet gör den högst olämplig!



          Nicke[/QUOTE]
          Senast redigerad av åheim; 09 July 2012, 15:24.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #35
            Ursprungligen postat av åheim
            Jadu svårt att säga från en bild utan referens. om man går på priset skulle jag gissa på ca 2kg.


            Jag fick tag på riktiga snäckskal från tanganyika men de var dyra och de skal jag har från saltvattenssnäckor är lika uppskattade och de var billiga.
            då tycker jag det är snyggare med en svart plansch eller målad baksida

            Bryzell? kör inte han bara eheim... Men tetratec blir nog bra, även om jag själv skulle välja fluval 206 som jag anser är ett säkrare filter med bättre packningar och slangenhet. Har 3st och aldrig haft läckage, 1st tetratec Ex och läckage efter några månader. Därav kommer inget tetratec stå på mitt parkettgolv.

            Bänken tål inte vattenstänk och materialet gör den högst olämplig!



            Nicke
            [/QUOTE]

            Ja det är sant, jag frågar de direkt angående hålstenen, men "funktionen" jag vill att de ska utgöra då?

            Okej, kul att de snäckorna är ett schysst alternativ etc. det jag söker är ju också var jag "fiskar" upp dessa?

            Jo Mats kör mkt Eheim, samma här. Tycker de är kanon. Men han hade provat detta med goda resultat som jag förstod det hela?

            Okej, men bortsett från ytbehandlingen av bänken så tänkte jag mer på om den riskerar att e vika, ex. böjas i mittpartiet eller på liknande vis påfresta akvariet så det riskerar att spricka?

            Nicke
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #36
              Ja det är sant, jag frågar de direkt angående hålstenen, men "funktionen" jag vill att de ska utgöra då?

              Okej, kul att de snäckorna är ett schysst alternativ etc. det jag söker är ju också var jag "fiskar" upp dessa?

              Jo Mats kör mkt Eheim, samma här. Tycker de är kanon. Men han hade provat detta med goda resultat som jag förstod det hela?

              Okej, men bortsett från ytbehandlingen av bänken så tänkte jag mer på om den riskerar att e vika, ex. böjas i mittpartiet eller på liknande vis påfresta akvariet så det riskerar att spricka?

              Nicke[/QUOTE]

              Det är uppbyggt som ett getingbo däri. Blev lite sur en gång, markerade detta genom att slå näven i bänken varpå jag klöv den övre skivan på mitten. Det kan man ju prova med en ordentlig skiva..

              Det är en kass idé att ha ett akvarium på den möbeln, lägg en skiva till på ovansidan isåfall.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #37
                Det är uppbyggt som ett getingbo däri. Blev lite sur en gång, markerade detta genom att slå näven i bänken varpå jag klöv den övre skivan på mitten. Det kan man ju prova med en ordentlig skiva..

                Det är en kass idé att ha ett akvarium på den möbeln, lägg en skiva till på ovansidan isåfall.

                Oj! Då önskar jag tips på något i stil med den i storlek och prisbildning om så kan finnas?

                Hittade ingen länk till snäcklekarkar, vad heter den tråden?
                Senast redigerad av ApeviaX; 09 July 2012, 18:31.
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #38
                  Det finns med långt bak i projekt vintermörker
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13134

                    #39
                    Ja det är sant, jag frågar de direkt angående hålstenen, men "funktionen" jag vill att de ska utgöra då?

                    Okej, kul att de snäckorna är ett schysst alternativ etc. det jag söker är ju också var jag "fiskar" upp dessa?

                    Jo Mats kör mkt Eheim, samma här. Tycker de är kanon. Men han hade provat detta med goda resultat som jag förstod det hela?

                    Okej, men bortsett från ytbehandlingen av bänken så tänkte jag mer på om den riskerar att e vika, ex. böjas i mittpartiet eller på liknande vis påfresta akvariet så det riskerar att spricka?

                    Nicke[/QUOTE]I en välsorterad akvarieaffär "fiskade" jag upp båda snäcksorterna. Annars kan du köpa tillagade vinbergssnäckor på matbutiken och rensa ur (äta skiten är ju sjukt)! Ang. stenen så bryr sig inte snäcklerare eftersom de värnar om snäckskalen(de kan ju iofs nyttja nån liten skreva då och då), men hålstenen är ju lätt att bygga med om du vill ha lite på höjden. Bänken du funderar på riskerar nog att vika sig eftersom det är svårt att få stadga i "papp"
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #40
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Det finns med långt bak i projekt vintermörker
                      Ahaa! Tackar

                      I en välsorterad akvarieaffär "fiskade" jag upp båda snäcksorterna. Annars kan du köpa tillagade vinbergssnäckor på matbutiken och rensa ur (äta skiten är ju sjukt)! Ang. stenen så bryr sig inte snäcklerare eftersom de värnar om snäckskalen(de kan ju iofs nyttja nån liten skreva då och då), men hålstenen är ju lätt att bygga med om du vill ha lite på höjden. Bänken du funderar på riskerar nog att vika sig eftersom det är svårt att få stadga i "papp"
                      Då ska jag checka efter snäckor på Arken här i stan. Inget online? Nej fy fan äta sniglar usch, så fransk är jag inte. Vin, baguette o lite annat gott däremot

                      Stenarna tänkte jag mest som avdelade för att kanske lite grann minska bråk mellan fiskar? Samt för att höja pH:t lite, mest det jag tänkte på.

                      Har du tips på bänk? Om inte finns en för strax under 600 på nätet som jag hitta, men får gärna hamna längre ner i pris om det går.
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #41
                        Halloj ApeviaX!

                        Jo, jag kör med Eheim-filter, framförallt 2250- och 2260-ytterfilter, dessa är mycket tysta och driftsäkra. Jag hade ett Eheim 2080 Pro 3 en period också, men detta filter var bökigt och brummade med låg frekvens, så jag skippade det efter ett tag. Som innerfilter är ju Eheim 2252 en femetta - har aldrig haft några bekymmer med dessa och de är synnerligen tystgående.
                        Jag dissar absolut inga andra märken - men har aldrig liksom haft några anledningar till att byta till något annat märke, och kör således på det som har fungerat finfint under alla år.
                        När vi var i Tyskland senast så köpte jag ett litet Eheim 2010 innerfilter, som jag har i en av kuberna nu. Detta har gått några månader och tycks fungera fint - och man kan i stort sett inte höra att det är igång.
                        Men testa gärna de andra märken du får rekomendationer på - dessa är säkerligen toppenbra.

                        Anggående Multisarna; Man kan i och för sig sätta i lite sten som "avgränsare" i ett multiskar på 54 liter - men jag tror inte det är så effektivt rent revirmässigt. Tittar man på beteendemönstret märker man att multisarna gärna intar en en "hög" position i karet, alltså; de spanar uppifrån och sänker sig sedan mot snäckorna igen - detta upprepas hela tiden och stenar i ett så pass litet kar har ingen större betydelse. Det kan vara mer effektivt i ett större kar då kolonien av multisar breder ut sig och markerade revirgränser etableras. Men känner du att det kan vara dekorativt med några stenar i karet - så kör på det!
                        Man kan också titta på hur det faktiskt ser ut i T-sjön där Mutisar har sina snäckskalsmiljöer (kolla bild nedan). Man ser att de klassiska grävhögar och gropar inte är närvarande så som i våra kar.
                        Jag hade, för många år sedan, ett kar med lite speciella mått (tror att det kan ha varit ett saltvattenskar från början...). Det var i stort sett kvadratiskt, men inte kubformat, alltså ganska lågt i förhållande till bredd och djup, kan ha varit på styvt 300-liter. I detta hade jag finkornig sand och en hel del snäckor av varierande sort - och multisar. Man såg då att de grävde högar och gropar i cirklar, runt i karet. De grävde alltså sig runt i karet och förflyttade sina revir och områden med jämna mellanrum. Detta skedde oftast när en koloni blev lite för stor och flera par slogs om utrymmet.
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #42
                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Halloj ApeviaX!

                          Jo, jag kör med Eheim-filter, framförallt 2250- och 2260-ytterfilter, dessa är mycket tysta och driftsäkra. Jag hade ett Eheim 2080 Pro 3 en period också, men detta filter var bökigt och brummade med låg frekvens, så jag skippade det efter ett tag. Som innerfilter är ju Eheim 2252 en femetta - har aldrig haft några bekymmer med dessa och de är synnerligen tystgående.
                          Jag dissar absolut inga andra märken - men har aldrig liksom haft några anledningar till att byta till något annat märke, och kör således på det som har fungerat finfint under alla år.
                          När vi var i Tyskland senast så köpte jag ett litet Eheim 2010 innerfilter, som jag har i en av kuberna nu. Detta har gått några månader och tycks fungera fint - och man kan i stort sett inte höra att det är igång.
                          Men testa gärna de andra märken du får rekomendationer på - dessa är säkerligen toppenbra.

                          Anggående Multisarna; Man kan i och för sig sätta i lite sten som "avgränsare" i ett multiskar på 54 liter - men jag tror inte det är så effektivt rent revirmässigt. Tittar man på beteendemönstret märker man att multisarna gärna intar en en "hög" position i karet, alltså; de spanar uppifrån och sänker sig sedan mot snäckorna igen - detta upprepas hela tiden och stenar i ett så pass litet kar har ingen större betydelse. Det kan vara mer effektivt i ett större kar då kolonien av multisar breder ut sig och markerade revirgränser etableras. Men känner du att det kan vara dekorativt med några stenar i karet - så kör på det!
                          Man kan också titta på hur det faktiskt ser ut i T-sjön där Mutisar har sina snäckskalsmiljöer (kolla bild nedan). Man ser att de klassiska grävhögar och gropar inte är närvarande så som i våra kar.
                          Jag hade, för många år sedan, ett kar med lite speciella mått (tror att det kan ha varit ett saltvattenskar från början...). Det var i stort sett kvadratiskt, men inte kubformat, alltså ganska lågt i förhållande till bredd och djup, kan ha varit på styvt 300-liter. I detta hade jag finkornig sand och en hel del snäckor av varierande sort - och multisar. Man såg då att de grävde högar och gropar i cirklar, runt i karet. De grävde alltså sig runt i karet och förflyttade sina revir och områden med jämna mellanrum. Detta skedde oftast när en koloni blev lite för stor och flera par slogs om utrymmet.
                          Aaahh! Ett härligt inlägg från Bryzell Känns genast bättre hemma i sjukstugan

                          Mkt intressant, undrar vad jag fått för mig att du tipsat om Tetratec filtret för då? Hur som så är det beställt, så provas ska det
                          Ja, jo okej, att de svävar så har jag inte tänkt på, har dock som snabbast tittat på de i butik i en icke optimal miljö, kanske därför.

                          Kommer ev. dra hem en sten eller 2, ser det bra ut får de vara i karet, annars åker de ut. Lätt som en plätt
                          Är ju tonsuren på ett stort tangakar, men sålänge blir det detta. Är dock nyfiken planera snäcklekare också, som de i länkarna nedan:


                          Lamprologus speciosus
                          Lamprologus bevis, Kapampa
                          Lamprologus wauthioni
                          Lamprologus ocellatus, Nkamba Bay

                          Några andra icke snäcklekande tangas som är intressant är:

                          Lamprologus caudopunctatus
                          Xenotilapia flavipinnis, Kasanga
                          Xenotilapia ochrogenys
                          Xenotilapia sp. 'papilio katete'
                          Neolamprologus brichardi, Ulwile
                          Neolamprologus brichardi, Rutunga
                          Neolamprologus brichardi, Malsa

                          För att nämna några
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #43
                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Halloj ApeviaX!

                            Jo, jag kör med Eheim-filter, framförallt 2250- och 2260-ytterfilter, dessa är mycket tysta och driftsäkra. Jag hade ett Eheim 2080 Pro 3 en period också, men detta filter var bökigt och brummade med låg frekvens, så jag skippade det efter ett tag. Som innerfilter är ju Eheim 2252 en femetta - har aldrig haft några bekymmer med dessa och de är synnerligen tystgående.
                            Jag dissar absolut inga andra märken - men har aldrig liksom haft några anledningar till att byta till något annat märke, och kör således på det som har fungerat finfint under alla år.
                            När vi var i Tyskland senast så köpte jag ett litet Eheim 2010 innerfilter, som jag har i en av kuberna nu. Detta har gått några månader och tycks fungera fint - och man kan i stort sett inte höra att det är igång.
                            Men testa gärna de andra märken du får rekomendationer på - dessa är säkerligen toppenbra.

                            Anggående Multisarna; Man kan i och för sig sätta i lite sten som "avgränsare" i ett multiskar på 54 liter - men jag tror inte det är så effektivt rent revirmässigt. Tittar man på beteendemönstret märker man att multisarna gärna intar en en "hög" position i karet, alltså; de spanar uppifrån och sänker sig sedan mot snäckorna igen - detta upprepas hela tiden och stenar i ett så pass litet kar har ingen större betydelse. Det kan vara mer effektivt i ett större kar då kolonien av multisar breder ut sig och markerade revirgränser etableras. Men känner du att det kan vara dekorativt med några stenar i karet - så kör på det!
                            Man kan också titta på hur det faktiskt ser ut i T-sjön där Mutisar har sina snäckskalsmiljöer (kolla bild nedan). Man ser att de klassiska grävhögar och gropar inte är närvarande så som i våra kar.
                            Jag hade, för många år sedan, ett kar med lite speciella mått (tror att det kan ha varit ett saltvattenskar från början...). Det var i stort sett kvadratiskt, men inte kubformat, alltså ganska lågt i förhållande till bredd och djup, kan ha varit på styvt 300-liter. I detta hade jag finkornig sand och en hel del snäckor av varierande sort - och multisar. Man såg då att de grävde högar och gropar i cirklar, runt i karet. De grävde alltså sig runt i karet och förflyttade sina revir och områden med jämna mellanrum. Detta skedde oftast när en koloni blev lite för stor och flera par slogs om utrymmet.
                            Pff, mitt är ett tröskverk än.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13134

                              #44
                              Jag kör ett litet tanganyika med lamprologus ocellatus och det funkar ganska fint. Jag har delat upp lite med "akvarieberg", en tillverkad sten som påminner om hålsten. Den är lätt att bygga med och skapar mycket skrevor, den fyller en bra funktion som skydd och lite reviravdelare, de slipper se varann hela tiden och det skapar lite lugn. Ocellaterna har en strategi för att hålla konkurrenter borta, genom att gräva ner alla skal inom sitt revir så de slipper vakta dem hela tiden (utom det dem själva använder förståss). Säkert 70% av alla skal jag lagt i ligger numer nedgrävda...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #45
                                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                                Pff, mitt är ett tröskverk än.
                                ... Det bara fortsätter att gå, eller är det något vajsing på det? "Pff":et antyder att det är något som är fel med ditt filter - låter det om det eller är det något annat?
                                Jag tycker debatten om Eheim kontra andra märken är fullständigt meningslös - funkar det så funkar det. Mitt 2080 brummade med låg frekvens - jag tröttnade på det. Mina 2250, 2260 och alla de andra klassiska filtren har jag aldrig haft problem med... som sagt, tysta och driftsäkra.
                                Andra märken har säkerligen tysta och bra filter också. Bara för att något enstaka exemplar, oavsett märke, kan krångla betyder ju inte detta att alla "märkets" olika modeller är kass.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...