54 Liter snäcklekare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    #16
    Ursprungligen postat av Rooster
    Ja visst är de. Ja helt klart en av de intressantaste cikliderna tycker jag. Det som är så bra med dem är att man kan ha dem i så himla små kar, å dessutom flera stycken å inte bara "par" som med många andra små ciklider...
    Instämmer, mycket intressanta och fina fiskar.

    Tackar för alla fina bilder, det blir att studera lite till dess att jag kan skaffa egna små juveler
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #17
      Ursprungligen postat av ApeviaX
      Instämmer, mycket intressanta och fina fiskar.

      Tackar för alla fina bilder, det blir att studera lite till dess att jag kan skaffa egna små juveler
      No probs.
      Ja kolla gärna runt lite på folks multis/tanganyika-kar så får man ofta inspiration.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #18
        Ursprungligen postat av Rooster
        No probs.
        Ja kolla gärna runt lite på folks multis/tanganyika-kar så får man ofta inspiration.
        Japp det brukar vara mycket givande
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • Paddy
          • April 2011
          • 166

          #19
          Ursprungligen postat av ApeviaX
          Hej

          Sugen på Tangayika, men enda möjligheten för detta som jag har nu p.g.a ekonomin är att ha ett snäcklekarkar med Lamprologus multifasciatus i ett 54 L som står tomt, måste först skaffa en bänk till detta innan start. Men info. inför är ju aldrig fel så det blir så rätt som möjligt på stört.

          Tänkte mig följande:

          Rådasand som bottensubstrat någon fin variant helst inte mer än 1,5 mm?
          Snäckor typ vinbergssnäckor eller liknande, som ska kokas?
          6-8 L. multifasciatus om det inte är för mkt för denna vattenvolym?
          Någon sten för att dela av om fler par bildas så att hanarna ej mördar varann?
          Annars inga växter? I såna fall ev. anubias senare?
          Behövs malar?

          Vilket foder? Fryst typ daphnier, mygglarver o granulat?

          Funkar enkelt innerfilter som medföljde 54 L paketet då jag köpte det för ett år sedan?

          Ev. faxesten för lite högre pH?


          Nicke
          Det funkar med sand ända upp till 3mm, men mitt tips är att blanda ganska grova korn med små, kanske köra 1mm och 4-5mm, så kan du späda ut de grövre kornen i bakdelen av karet. Har själv kört den metoden, och enligt mig ser det mycket naturligare och mer välplanerat.

          Vinbärssnäckor eller neothauma-snäckor fungerar bra, att koka dom låter lite onödigt, det räcker med att skölja av dom.

          Sten kan vara bra att ha som revirgränser, beror dock på hur många hannar man tänkt sig, men om du skall ha ca. 8 multifasciatus antar jag att du har minst 3 hanar, och då kan det vara bra med lite gränser här och där. Faxesten eller kalkstenen fungerar fint, dock höjer kalksten pHt mer.

          Du skall inte mata med mygglarver, det tål dom inte och kan bli sjuka. Räkmix eller ett foder som jag passande nog har glömt namnet på fungerar kanon. Det brukar finnas speciella tanganyikafoder att köpa i zoobutiker. Men frysfoder eller sjunkfoder är bäst, det är inte säkert att dom hittar flytfoder om man använder det.

          Växter är inte nödvändligt, men om du vill ha det som prydnad får du tänka på att välja en tålig växt.

          Filtret borde fungera, om det inte är väldigt gammalt. Snäcklekare är inte så kinkiga med cirkulationen. Man skall heller inte ha för hög cirkulation i snäcklekarekar, eftersom dom är ganska små och klena.

          Håller själv på och skall starta upp ett 54l snäcklekarekar. I mitt skall jag i alla fall lägga till en slimlinebakgrund, det kan du ta dig en funderare på
          Mvh Matt

          /Ingen regel utan undantag

          Kommentar

          • Paddy
            • April 2011
            • 166

            #20
            Whoops...! såg i efterhand att tråden var ganska gammal......
            Mvh Matt

            /Ingen regel utan undantag

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #21
              Det funkar med sand ända upp till 3mm, men mitt tips är att blanda ganska grova korn med små, kanske köra 1mm och 4-5mm, så kan du späda ut de grövre kornen i bakdelen av karet. Har själv kört den metoden, och enligt mig ser det mycket naturligare och mer välplanerat.
              Ja jo att få en naturlig look är ju nice. Och de bor ju i snäckorna och gräver väll inte riktigt på samma sätt som andra tanganyika och eller malawi om man ser det på så vis.

              Vinbärssnäckor eller neothauma-snäckor fungerar bra, att koka dom låter lite onödigt, det räcker med att skölja av dom.
              Ja vinbärssnäckor har jag funderat på, vad är neothauma snäckor för ena "kryp"?

              Sten kan vara bra att ha som revirgränser, beror dock på hur många hannar man tänkt sig, men om du skall ha ca. 8 multifasciatus antar jag att du har minst 3 hanar, och då kan det vara bra med lite gränser här och där. Faxesten eller kalkstenen fungerar fint, dock höjer kalksten pHt mer.
              Japp, men faxestenen var snygg och har inte hittat vanlig kalksten i min zoobutik.

              Du skall inte mata med mygglarver, det tål dom inte och kan bli sjuka. Räkmix eller ett foder som jag passande nog har glömt namnet på fungerar kanon. Det brukar finnas speciella tanganyikafoder att köpa i zoobutiker. Men frysfoder eller sjunkfoder är bäst, det är inte säkert att dom hittar flytfoder om man använder det.
              Detta vet jag, förstår inte varför jag frågade om det, har ju inte använt röda mygg på ett par år, inte mer än det som dumt nog fanns i en mix av olika frysfoder

              Växter är inte nödvändligt, men om du vill ha det som prydnad får du tänka på att välja en tålig växt.
              Nejmen kan ändå vara snyggt, men vi får se, börjar nog utan oavsett Kanske någon anubias på nån sten men å"andra sidan så vill väll akvarieväxter ha surt hellre än alkaliskt typ så skiter i det troligtvis

              Filtret borde fungera, om det inte är väldigt gammalt. Snäcklekare är inte så kinkiga med cirkulationen. Man skall heller inte ha för hög cirkulation i snäcklekarekar, eftersom dom är ganska små och klena
              .

              Jag minns inte vilket filter jag skrev om och hinner inte leta upp det nu (ska käka, de andra väntar, taco på bordet) men jag ska se till att det blir en bra lösning iaf, mer frågor om det kommer senare.

              Håller själv på och skall starta upp ett 54l snäcklekarekar. I mitt skall jag i alla fall lägga till en slimlinebakgrund, det kan du ta dig en funderare på
              Ja slimline är supernice, får se hur det går ekonomiskt, gick ju segare än tänkt...

              Ursprungligen postat av Paddy
              Whoops...! såg i efterhand att tråden var ganska gammal......

              Inga probs, önskar svar tills det är "löst" säger till när det är "klart" vilket det aldrig blir i ett akvarieprojekt, så mata på med bra info. och synpunkter.

              MVH Nicke
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Paddy
                • April 2011
                • 166

                #22
                Neothauma-snäckor är dom snäckor som finns i tanganyikasjön, som de flesta snäcklekare använder i det vilda. Dom är dock ganska ovanliga i zoobutiker.
                Mvh Matt

                /Ingen regel utan undantag

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #23
                  Ursprungligen postat av Paddy
                  Neothauma-snäckor är dom snäckor som finns i tanganyikasjön, som de flesta snäcklekare använder i det vilda. Dom är dock ganska ovanliga i zoobutiker.
                  Imazo och liknande grossister har dock dem i lager så butikerna kan ta in.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Paddy
                    • April 2011
                    • 166

                    #24
                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Imazo och liknande grossister har dock dem i lager så butikerna kan ta in.
                    Jaha, där ser man
                    Mvh Matt

                    /Ingen regel utan undantag

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #25
                      Ursprungligen postat av Paddy
                      Neothauma-snäckor är dom snäckor som finns i tanganyikasjön, som de flesta snäcklekare använder i det vilda. Dom är dock ganska ovanliga i zoobutiker.

                      Jaha ja, men ar du då som skal eller levande? Vore coolt med skal som hus och levande snäckor som kryper omkring om det kunde funka? Kanske inte finns att få tag på och eller inte passar i ett 54 liters?


                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Imazo och liknande grossister har dock dem i lager så butikerna kan ta in.
                      Får checka med butiken om vad som kan göras när detta är närmre att dra igång, väntar på kosingen...

                      Ursprungligen postat av Paddy
                      Jaha, där ser man

                      Japp, där ser en

                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #26
                        Ursprungligen postat av ApeviaX
                        Jaha ja, men ar du då som skal eller levande? Vore coolt med skal som hus och levande snäckor som kryper omkring om det kunde funka? Kanske inte finns att få tag på och eller inte passar i ett 54 liters?
                        Jag har inte sett levande sådana i några listor och tydligen är anledningen alla sjukdomar levande snäckor från Riff-sjöarna kan bära på. Helt enkelt för farligt för snäckplockarna att pyssla med.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #27
                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Jag har inte sett levande sådana i några listor och tydligen är anledningen alla sjukdomar levande snäckor från Riff-sjöarna kan bära på. Helt enkelt för farligt för snäckplockarna att pyssla med.
                          Å fan, det var synd. Trodde först du menade för mycket sjuka för firrarna. Men aja då får dela va nog me skal då
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #28


                            Där fanns lite info om det.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              #29
                              Ursprungligen postat av VisualDarkness
                              Klickar upp länken i en flik och lägger i kö... ska bara läsa klart alla andra miljarder flikar först och just nu din om 222 liters karet, läste om den då jag glömt lite
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                #30
                                Då kan det ev. vara dags att börja nysta i detta igen.

                                Funderar på om en sådan här kan vara OK som "akvariebänk" för då är det redan check så att säga.

                                Nicke
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...