Palettciklid rom (Kh värden)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    Palettciklid rom (Kh värden)

    Tjenis gott folk.

    Det är så här att mitt palettciklid par la rom i Söndags och jag undra bara om rommen är känslig mot Kh värdet i vattnet alltså att rommen inte kläck pga av hög Kh enligt kommunens hemsida så har vi ett mellen 4 - 6,1dH antar att dH är samma sak eftersom det står under vattnets hårdhet och ett snabbt test vissa ett Kh på 5 cirkus.

    Ska detta vara något problem??


    Har dock inte sett rommen eller några yngel för den delen pga grottans utformning och placering men i söndags när jag tror att honan la rom så såg jag att äggläggningsröret var ute och sedan dess har honan endast varit ifrån grottan i några sekunder vid matdags. Så jag är på dag 4 nu vilket borde betyda att rommen har kläcks?

    Tack på förhand
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ska inte vara några problem.
    Att äggen kläcks till du ser yngel tar även det några dagar, då det tar lite tid innan de är frisimmande.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Ska inte vara några problem.
      Att äggen kläcks till du ser yngel tar även det några dagar, då det tar lite tid innan de är frisimmande.
      Jo det tar väl ca 1 vecka innan de blir frisimmande så jag hade inte räknat med att se några yngel än men jag blev bara lite orolig när jag läste om fjärilsciklider men tack blev genast mycket lugnare nu och att honan är vid grottan hela tiden måste ändå va ett bra tecken


      Hade inte varit så roligt om man fick rom hela tiden men inga yngel av det
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det kan vara så i början, lek men inga yngel, då de kan behöva träna först.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          Skulle bara säga att jag såg mina 3 första palett yngel precis, de titta ut i grott öppningen vid vattenbytet


          Alltid lika roligt med yngel även om det nu inte är den svåraste fisken att få lek på hehe

          Yey
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Grattis!
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • casperigranarp
              • January 2010
              • 148

              #7
              grattis!!<(*-*)>!!

              Kommentar

              • Constantine
                • September 2009
                • 431

                #8
                tackar, de är utanför grottan för första gången idag och varje gång jag räknar dem så får jag det till mellan 24 - 27st
                450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                Kommentar

                • Constantine
                  • September 2009
                  • 431

                  #9
                  Dum fråga kanske, men vad ska jag mata ynglen med nu i början, eller klarar de sig på slammet och eventuella rester på botten nu i början.

                  har en pipett som jag sög in lite Cyklops och försökte spruta lite över stimmet men det locka bara till sig andra fiskar hehe,
                  450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                  170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    De klarar sig bra på det de hittar, men skalad artemia som du förväller en stund före matningen är namnam för dem annars, då detta flyter omkring i hela karet.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Constantine
                      • September 2009
                      • 431

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      De klarar sig bra på det de hittar, men skalad artemia som du förväller en stund före matningen är namnam för dem annars, då detta flyter omkring i hela karet.

                      okej tack, ser ut som de äter för fullt på botten iaf ska testa med artemia imorgon, tror du att cyklops är för stora nu i början för att jag märkte att flöt omkring i hela karet fast jag spruta lite vid botten hehe
                      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ja, det är troligen lite för stort för dem ännu. Skrapa med en kniv på den frysta maten så blir det mer finfördelat, men risken är även större att övriga fiskar drar sig dit och även käkar upp palettynglen...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Constantine
                          • September 2009
                          • 431

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Ja, det är troligen lite för stort för dem ännu. Skrapa med en kniv på den frysta maten så blir det mer finfördelat, men risken är även större att övriga fiskar drar sig dit och även käkar upp palettynglen...

                          Okej det ska jag testa men jag skippar nog pipetten och låter det flytta runt i karet istället så kommer de nog få i sig lite iaf

                          Blir väl ett vattenbyte om dan nu då hehe
                          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                          Kommentar

                          Arbetssätt...