Frontosa i 600 l. Vad mer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jost
    • April 2009
    • 114

    Frontosa i 600 l. Vad mer?

    Hade tänkt köra frontosa i mitt nya 600 l kar. Men jag är lite kluven i mitt val om vad jag ska ha med dem. De som jag gärna skulle vilja ha med dem men inte vet helt hur det skulle gå är:
    Någon typ av prinsessa
    C. moorii
    Röd zebra
    Demasoni
    Calvus
    Golden

    Min andra fråga är vad skillnaderna det är på de olika typerna av frontosor?
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Som sällskap till frontosor hade jag nog kört nått julidochromis-par tex. regans julle och en grupp apelsinciklider.
    Din andra fråga låter jag nån som är mer insatt på området svara på.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Jost
      • April 2009
      • 114

      #3
      Även kollat på apelsinciklider men det verkar som bara kan ha ett par i ett akvarium då de är rätt elaka mot varandra.

      Jullar hade jag innan i min 240 burk och jag fann dem rätt tråkiga. Hoppas inte jag får halva zoopet på mig nu:P

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av Jost
        Även kollat på apelsinciklider men det verkar som bara kan ha ett par i ett akvarium då de är rätt elaka mot varandra.

        Jullar hade jag innan i min 240 burk och jag fann dem rätt tråkiga. Hoppas inte jag får halva zoopet på mig nu:P
        Jo de kan va lite aggro men i ett såpass stort kar skall det inte vara några problem att ha ett litet gäng sådana. Har man dessutom platsen hade jag nog passat på att ha dem då de är rätt färgglada ciklider i synnerhet om man jämför med de allara flesta andra tan.ciklider.
        Hehe ja det är väl inte alltid full fart o fläkt på jullar men det passar väl bra i ett kar med frontosor som åtminstone när fiskarna har blivit äldre och större är mkt lugna fiskar, å så har man som sagt lite apelsiner i för att ändå lite mer rörelse och färg. Jaja det är ditt kar...
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag skulle nog ha satsat på antingen jullar eller apelsinciklider eftersom de har vett på att gömma sig om nätterna - av de som du nämner kommer de flesta av dom att med tiden blir uppätna av frontosorna.

          Med tiden blir också ditt akvarium väl litet - jag sålde mina när de blev väl stora och då gick de ändå i ett 720.

          Rent allmänt så är det mer blått i de populationer som lever på rejält djupt vatten, men de är också dyrare. Dessutom kan antalet band variera något mellan olika populationer.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Jost
            • April 2009
            • 114

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jag skulle nog ha satsat på antingen jullar eller apelsinciklider eftersom de har vett på att gömma sig om nätterna - av de som du nämner kommer de flesta av dom att med tiden blir uppätna av frontosorna.

            Med tiden blir också ditt akvarium väl litet - jag sålde mina när de blev väl stora och då gick de ändå i ett 720.

            Rent allmänt så är det mer blått i de populationer som lever på rejält djupt vatten, men de är också dyrare. Dessutom kan antalet band variera något mellan olika populationer.
            Det får definitivt bli apelsinciklider om det ska väljas.

            Joo klart att de till slut blir för stora. Men förmodligen kommer de inte växa så fort att man inte hinner ha dem ett tag. Får då göra precis som du att sälja dem.

            Jo demasoni är nog lite väl tappert. Har sett en hel del kar på olika forum där man kört moorii med frontosa och det funkat.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Jost
              Har sett en hel del kar på olika forum där man kört moorii med frontosa och det funkat.
              Om det är rejält stora Cyrtocara moori så kan det funka - men fiskar upp till 15 cm har frontosor inga problem att sätta i sig.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Jost
                • April 2009
                • 114

                #8
                Hur skulle frontosorna vara med rowmalawi?

                Kommentar

                Arbetssätt...