Malawi gömställen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Malawi gömställen!

    Har ett 225L akvarium med malawi och än så länge har jag bara ca 8st mbunas.
    Det står överallt och alla säger det att malawi och särskilt mbunas ska ha GOTT om gömställen.. men hur många är många?

    Jag har några konstgjorda dekorationsklippor som utgör olika grottor men även en stor hög med kalksten. Kalkstenen tar upp för mycket plats och det är inga av fiskarna som bråkar vilket leder fram till min fråga.

    Räcker det att ha stora grottor och några stenar eller måste de ha stora högar med stenar för att skapa sina gömställen.

    En annan sak jag tänkt på är att jag har en dekorationsklippa http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=29&page=5 som är väldigt stor med 3 stora öppningar men räknas det som en grotta eller kan de samsas om den?


    ps. ungefär såhär ser karet ut, gammal bild dock vid uppstarten, ergo dimman..
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    Ingen?

    Kommentar

    • Jost
      • April 2009
      • 114

      #3
      Det är något som jag också kämpade med.

      Ska du ha fler mbuna i karet (vilket du kan ha) så tycker jag du ska ha fler grottor i karet. Själva har jag sten över större delen av bottenytan och massor med grottor. Det tycker jag personligen är finast när man ser cikliderna hela tiden försvinner in i grottorna och dyker upp en annan stans. Det är spec kul på morgonen när man ser karet tänds. Då är större delen av cikliderna i sina grottor och när ljuset tänds så poppar det ut firrar ut stenröset för att få frukost:P Ska försöka senare elelr imon visa med bilder eller filmer

      Kommentar

      • pontulf
        • November 2007
        • 480

        #4
        Jag har mycket mer sten! Malawi ciklider färgar ut bättre med mer gömställen, en skrikande gul auloncara vet att den syns därför känner den sig tryggare om den har ett ställe att dra sig undan i. Detta gäller såklart alla malawi(dom flest) så jag skulle lägga i mer sten.

        Lycka till!

        Kommentar

        • lunka
          • September 2009
          • 2

          #5
          hej, var har du fått tag i den konstgjorda grottan??har en liknande bakgrund, var snyggt att det passade bra ihop. jag har väldigt mycket sten över hela botten, lade i det innan sanden, så nu har dom grävt grottor överallt.
          Senast redigerad av lunka; 11 February 2010, 17:36.

          Kommentar

          Arbetssätt...