Stilla malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Stilla malawi

    Har nyligen bytat akvarium från ett 125liters till 225liters och använde filter-grejset och ca 50% vatten från det gamla karet. Resterande vatten tillsatte jag tetrasafe till.

    Det har gått bra i några dagar nu men idag när jag planterade lite växter och möblera, röjde jag runt rätt kraftigt och matade dem efter ett tag och nu, några timmer efter simmar fiskarna knappt, de bara "hoovrar" över sanden.

    Står man och ser på karet ser det ut som en stillbild, alla fiskar bara håller sin position och flaxar med fenorna för att hålla sig stilla.. Det ser inte ut som att de flämtar och de nuddar inte marken, de bara svävar över den.

    Vad kan det bero på?

    Tacksam för svar!
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    Ingen som vet nått?
    Inget är förändrat, samma sak nu..
    Kan det vara att pumpen är för stark?
    Eller att det är för många gömställen och för få fiskar?
    Just nu är det 7 malawi mbunas på 225L och en massa gömställen.

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Låter mkt märkligt har själv inte vart med om detta. Du gjorde inget vattenbyte i samband med planteringen av växterna eller så? (om man inte gjorde det så kontrollerat kan det bli så att temp. sticker i väg åt en a eller andra håller om man fyller direkt från kranen då kan detta beteendet uppstå). En annan lite mer långsökt teori är att de kanske blev/ är lite stressade efter att du var och rörde runt i karet men å andra sidan har det ju gått lång tid nu. Kanske skulle kolla nitrit-halten, det är åndå ett nyuppstartat kar.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • zoomi
        • August 2004
        • 829

        #4
        Jo kollade nitrit, nitrat, kH, gH och pH..
        Allt va bra och exakt som förr..

        Jag gjorde inte ett vattenbyte efteråt, kan ju bero på det..
        Tempen har jag inte kollat men varför skulle den sticka iväg? karet har ju stått i några dagar, då borde tempen vara rätt säkrad. obs. jag har ingen doppvärmare i, det räcker med rumstempen tror jag.

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ursprungligen postat av zoomi
          Jo kollade nitrit, nitrat, kH, gH och pH..
          Allt va bra och exakt som förr..

          Jag gjorde inte ett vattenbyte efteråt, kan ju bero på det..
          Tempen har jag inte kollat men varför skulle den sticka iväg? karet har ju stått i några dagar, då borde tempen vara rätt säkrad. obs. jag har ingen doppvärmare i, det räcker med rumstempen tror jag.
          Nä jag tänkte bara på att temp. kan sticka iväg vid ett vattenbyte när man fyller på direkt från kranen om man inte känner efter då och då på det nya vattnet som kommer.
          Nä det hela verkar märkligt, vet tyvärr inte vad det skulle kunna bero på faktiskt.
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • zoomi
            • August 2004
            • 829

            #6
            Tror det beror på att de är rädda för all ny inredning och att alla har nya revir..
            De börjar lugna ner sig nu lite så hoppas det går över så småningom.

            Kommentar

            Arbetssätt...