snäcklekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bettaman
    • June 2008
    • 127

    snäcklekare

    hej

    jag funderar på att skaffa snäcklekare till mitt 100 litersakvarie och då undrar jag följande:

    hur många kan man ha ? kan man blanda olika sortes snäcklekare ? kan man ha nångon annan tanganyikaciklid i karet ex: juldochromis.

    mvh bettaman
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av bettaman
    hej

    jag funderar på att skaffa snäcklekare till mitt 100 litersakvarie och då undrar jag följande:

    hur många kan man ha ? kan man blanda olika sortes snäcklekare ? kan man ha nångon annan tanganyikaciklid i karet ex: juldochromis.

    mvh bettaman
    Jullar brukar va ett bra sällskap till snäcklekare men 100L är nog lite i minsta laget. Jag vet att man vill ha så mkt fisk som möjligt och att det är kul med olika arter men jag hade satsat på att bara ha snäckisarna i det karet. Tror du skulle få ett lugnare och mer enhetligt kar då. (Jullar blir dessutom med tiden för stora för 100L). Kör på en sorts snäcklekare, kör gärna multifasciatusen då kan du ha fler individer än om du väljer tex. ocellatus, eller dyl.
    Lycka till!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • bettaman
      • June 2008
      • 127

      #3
      är multifaciatus en bra art som bildar kolonier ??

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Jo, det gör de. Gräver som attan, också...riktigt roligt att se på granntjafset också!
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Broddan
          • February 2007
          • 536

          #5
          De mindre jullarna tycker jag går bra i 100L. Julidochromis ornatus och J. transcriptus blir inte stora och fungerar bra i mindre burkar.
          Jag personligen gillar haremslekande snäcklekarna väldigt mycket (gillar också multifastius och simillis som är de kolonibyggande)
          Ocellatus är min favorit kan dock vara rätt bitska men brevis är parbildande och väldigt snäll i sinnet.
          Vilka du än väljer tror jag du skulle kunna ha ett par av ornatus/transcriptus om du bara inreder efter detta. Dvs du ger dessa ett lite större grottsystem på give and take 25% av botten ytan. Kanske två grottsystem i varsitt hörn på burken.
          Senast redigerad av Broddan; 07 February 2010, 12:06.
          Hälsningar

          D

          Kommentar

          • bettaman
            • June 2008
            • 127

            #6
            haha då ät fet rätt onödigt att inreda då XD

            Kommentar

            • bettaman
              • June 2008
              • 127

              #7
              ok då gör jag så XD

              Kommentar

              Arbetssätt...