Blanda ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    Blanda ciklider?

    Är det något problem att blanda amerikanska- och afrikanska ciklider? Förutsatt då att ph, värme, gömställen och sånt stämmer?
    www.devons.se
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av Sophia_
    Är det något problem att blanda amerikanska- och afrikanska ciklider? Förutsatt då att ph, värme, gömställen och sånt stämmer?
    Nä det går bra, se dock till att det är arter med liknande temperament och storlek. Sen skadar det säkert inte att inreda rikligt så att de som ev. visar sig vara lite vekare kan få skydd.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #3
      Tack! Spännande då ska vi se om det inte blir lite nya invånare snart!!
      www.devons.se

      Kommentar

      • FiaLotta
        • August 2009
        • 219

        #4
        Sophia_ . då vill vi se bilder sen!

        Kommentar

        • Sophia_
          • January 2009
          • 454

          #5
          Det hoppas jag med! Måste bara övertyga make eller kompis att köra mig dit och hämta då jag lyckats bryta benet!
          www.devons.se

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Ja lite bilder är ju alltid kul. Vad har du/blir det för fiskar i karet förresten? (kommer ju att synas på ev. bilder förvisso men...)
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • Sophia_
              • January 2009
              • 454

              #7
              Jag är en typisk nybörjare så det är rätt bra blandning! Ett stim kardinaltetror på 15-20 stycken. Ett litet stim kolglödstetror tror de är 6 stycken nu. Två palettciklider, tre kakaduaciklider, en gibbiceps, 2st L134, en siamesisk algätare och en gul algätare som jag inte kommer ihåg vad den heter. Karet är på 250liter så det är inte packat direkt men tja... Det får inte bli för mycket men just nu tycker jag det är för lite. Och när jag började ville jag ha små fiskar nu vill jag ha stora! Eller ja inte STORA stora men typ 10-13cm nånting. Och färgglada. Ska se om jag får tag på killen så vi kan hämta firrarna i kväll!
              www.devons.se

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Ursprungligen postat av Sophia_
                Jag är en typisk nybörjare så det är rätt bra blandning! Ett stim kardinaltetror på 15-20 stycken. Ett litet stim kolglödstetror tror de är 6 stycken nu. Två palettciklider, tre kakaduaciklider, en gibbiceps, 2st L134, en siamesisk algätare och en gul algätare som jag inte kommer ihåg vad den heter. Karet är på 250liter så det är inte packat direkt men tja... Det får inte bli för mycket men just nu tycker jag det är för lite. Och när jag började ville jag ha små fiskar nu vill jag ha stora! Eller ja inte STORA stora men typ 10-13cm nånting. Och färgglada. Ska se om jag får tag på killen så vi kan hämta firrarna i kväll!
                Ok då har du mao redan bestämt fiskar, annars hade jag rekommenderat skalarer då de inte konkurerar med paletterna och kakaduorna om botten så mkt, dessutom är skalarer i lämplig storlek, fredliga och lugna vilket hade passat bra till sällskapet. (Skalarer kan iofs ibland äta upp små tetror men..) Aja det blir nog bra!
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • Sophia_
                  • January 2009
                  • 454

                  #9
                  Jag lär säkert ändra mig om det med, men scalarer är inte mina favoriter, tror de är för kantiga och färglösa för min smak. Men tja min smak ändras ju då det gäller annat så jag sitter säkert med ett helt kar scalarer om några år eller så. Men tack för förslaget och intresset!!!

                  Discusar däremot tycker jag verkar jättespännande dne du har som avatar är ju skitfin!!! Men "alla" säger jämt att de är så svåra så jag vågar mig inte på dem ännu.

                  Tetrorna räknar jag med att de kan komma att gå åt, det är inte så mycket att göra något åt. Men så länge de är kvar så njuter jag av dem!

                  Ska hämta nykomlingarna senare i kväll, få se om jag grejar lite bilder! Akvariet står på nedervåningen och det är lite läbbigt ännu att gå på kryckor nerför trappor. Men firrarna måste ju ner i vilket fall och med barnens assistens kan jag säkert hantera kameran med!
                  www.devons.se

                  Kommentar

                  • fredrik_4044
                    • September 2008
                    • 65

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sophia_
                    Jag är en typisk nybörjare så det är rätt bra blandning! Ett stim kardinaltetror på 15-20 stycken. Ett litet stim kolglödstetror tror de är 6 stycken nu. Två palettciklider, tre kakaduaciklider, en gibbiceps, 2st L134, en siamesisk algätare och en gul algätare som jag inte kommer ihåg vad den heter. Karet är på 250liter så det är inte packat direkt men tja... Det får inte bli för mycket men just nu tycker jag det är för lite. Och när jag började ville jag ha små fiskar nu vill jag ha stora! Eller ja inte STORA stora men typ 10-13cm nånting. Och färgglada. Ska se om jag får tag på killen så vi kan hämta firrarna i kväll!

                    risken är väl att dina tetror komemr försvinna en efter 1 när dina paletter blir större.. har haft den erfarenheten med en kompis akvarium..

                    Kommentar

                    • Rooster
                      • March 2006
                      • 1468

                      #11
                      Hehe ja jag är oxå av den naturen att jag ändrar mig, det blir lixsom att man har sina perioder då det är en grej som gäller medan nästa gång är det nått helt annat. Det gemensamma temat för mig är dock att det är alltid ciklider, även om jag har andra fiskar oxå.
                      Tack så mkt! Har faktiskt inte kvar mina diskusar, sålde dom till en butik här i götet för en dryg vecka sen men jo diskus är fina fiskar. Ja svåra och svåra visst man kan ha otur och då kan det va lite trixigt nykeln till att hålla diskus framgångsrikt är att förebygga alla eventuella problem vilket innebär en hel del jobb.
                      Usch låter meckigt att grejja med akvarier när man hoppar runt på kryckor, tur att du har barn som hjälper dig.
                      No probs!

                      Ursprungligen postat av Sophia_
                      Jag lär säkert ändra mig om det med, men scalarer är inte mina favoriter, tror de är för kantiga och färglösa för min smak. Men tja min smak ändras ju då det gäller annat så jag sitter säkert med ett helt kar scalarer om några år eller så. Men tack för förslaget och intresset!!!

                      Discusar däremot tycker jag verkar jättespännande dne du har som avatar är ju skitfin!!! Men "alla" säger jämt att de är så svåra så jag vågar mig inte på dem ännu.

                      Tetrorna räknar jag med att de kan komma att gå åt, det är inte så mycket att göra något åt. Men så länge de är kvar så njuter jag av dem!

                      Ska hämta nykomlingarna senare i kväll, få se om jag grejar lite bilder! Akvariet står på nedervåningen och det är lite läbbigt ännu att gå på kryckor nerför trappor. Men firrarna måste ju ner i vilket fall och med barnens assistens kan jag säkert hantera kameran med!
                      Fish for Life!!!

                      Kommentar

                      • Sophia_
                        • January 2009
                        • 454

                        #12
                        Nu har vi hämtat fiskarna men fotografering orkade jag inte med. Dessutom var de lite blyga de nya firrarna. Aulonocara sp. “fire fish” heter de! Hanen är ungefär 7cm tror jag, och honorna ligger runt ungefär 4-5. Tetrorna lär nog ryka ja, särskilt kolglödarna... Men man kan inte få allt liksom. Levandeföda...
                        www.devons.se

                        Kommentar

                        • Rooster
                          • March 2006
                          • 1468

                          #13
                          Ja de är ena riktigt fina fiskar de! Lätt en av de snyggaste om inte den snyggaste aulonocaran. Hoppas det går bra med dina kakaduor och de andra.
                          Fish for Life!!!

                          Kommentar

                          • Sophia_
                            • January 2009
                            • 454

                            #14
                            Ja jag hoppas verkligen de håller sams! Har fixat en hel del gömställen, får se om vi behöver möblera om nu då det kom nykomlingar. Som sagt, barnarbete är bra! Men de gillar att dela hobby med oss faktiskt. De hjälper till med "mina" djur (katterna och fiskarna) och vi hjälper till med "deras" (hamstrarna) och hunden har vi gemensam vårdnad om! *S* Alltså vi gillar djur allihop och alla hjälps åt med alla djuren. Och vi vuxna har så klart huvudansvar för dem alla. Men det var jag som ville ha fiskar - mitt ansvar. De ville ha hamstrar - deras ansvar/jobb.
                            www.devons.se

                            Kommentar

                            • Rooster
                              • March 2006
                              • 1468

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sophia_
                              Ja jag hoppas verkligen de håller sams! Har fixat en hel del gömställen, får se om vi behöver möblera om nu då det kom nykomlingar. Som sagt, barnarbete är bra! Men de gillar att dela hobby med oss faktiskt. De hjälper till med "mina" djur (katterna och fiskarna) och vi hjälper till med "deras" (hamstrarna) och hunden har vi gemensam vårdnad om! *S* Alltså vi gillar djur allihop och alla hjälps åt med alla djuren. Och vi vuxna har så klart huvudansvar för dem alla. Men det var jag som ville ha fiskar - mitt ansvar. De ville ha hamstrar - deras ansvar/jobb.
                              Ja det kommer nog att gå bra. Hehe ja vad har man annars barn till!
                              Åhh det hoppas jag att mina framtida barn oxå kommer att göra, dela djurintresset men kanske ffa fiskintresset! Ja det är kul med djur, såg att du har raskatt, vi har inga katter men 2 hundar så det blir lite liv i luckan.
                              Fish for Life!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...