Malawi kar på 200 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gurranr37
    • February 2010
    • 54

    Malawi kar på 200 liter

    Jag planerar att inom kort starta upp ett malawi kar på ca 200 liter. Jag vet inte riktigt hur många olika arter jag kan ha och hur många cilklider jag ska ha inom varje art. Kanske kan få lite tips. Är sugen på några hongis
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av gurranr37
    Jag planerar att inom kort starta upp ett malawi kar på ca 200 liter. Jag vet inte riktigt hur många olika arter jag kan ha och hur många cilklider jag ska ha inom varje art. Kanske kan få lite tips. Är sugen på några hongis
    Finns redan mkt skrivet om detta här på forumet så mitt första tips är att söka vidare här under "sök" på detta ämne. Hur långt är karet förresten, mbunas hålls med fördel i långa kar men det ligger väl runt metern eller?

    Hur som helst i 200L bör du kunna köra 3 arter mbunas även om 2 arter nog hade gått bättre. Hongi-varianter är populära fiskar så där har du ju redan en sort. Sen är det eg. mest upp till en själv vilka färgkombinationer man gillar, kan dock bara "varna" lite för de arter som ingår eller ev. tidigare ingick i släktet Pseudotropheus, de har en tendens att vara ganska aggressiva men absolut inte omöjliga att hålla.

    Själv gillar jag kombon rödzebra, golden och nått blått tex. johanni eller interuptus eller socolofi eller demasoni (socolofi och demasoni är pseudotropheusar). Sen är det alltid lämpligt att ha flera honor än hanar av varje art. gärna 1 hane på 3-4 honor (är dock svårt att se skillnad på mindre exemplar som ju ofta är de som finns butiken, men det brukar ställa in sig nån slags jämvikt i karet efter ett tag ändå så att säga).
    Lycka till!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • räven
      • December 2005
      • 18

      #3
      Riktmärke kan man ha som 15 liter vatten per 10cm fullvuxen fisk, sen inte för många arter som Rooster säger....Själv har jag 1+3 Golden, 1+5 Red Hongi, 1+3 Red Zebra, 3 praktbotia och 5 Ancistrus i mitt 240liters, rätt fullt när dom blir stora men letar större kar......

      Kommentar

      • gurranr37
        • February 2010
        • 54

        #4
        Ja det är ungefär en meter långt. Men är det möjligt att ha hongis och lejonhuvudciklider i samma kar har hört att de är rätt så aggresiva

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Har inte själv haft denna kombo men det torde inte vara några probs. Lejonhuvudena kommer att ta grottor och botten öht i beslag skulle jag tippa på medan hongisarna får hålla till lite längre upp men det beror ju såklat på inredning ocg hur många individer av lejonhuvud storlek på fiskarna osv. Men (vet inte om det var här jag skrev det men om inte annat ytterligare en anledning till att bygga på höjden (iaf när karen är små).
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • gurranr37
            • February 2010
            • 54

            #6
            okej men om jag har en blandning med johanni hongi och lejonhuvudsciklid hur många kan jag ha av varje art??skulle det funka med 1 hane och 3 honor av varje art i ett 200 liters??isåall är de svåra att odla?
            Senast redigerad av gurranr37; 05 February 2010, 19:53.

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Ursprungligen postat av gurranr37
              okej men om jag har en blandning med johanni hongi och lejonhuvudsciklid hur många kan jag ha av varje art??skulle det funka med 1 hane och 3 honor av varje art i ett 200 liters??isåall är de svåra att odla?
              Ja 1 hane och 3 honor av hongi och johanni blir bra. Lejonhuvudena däremot är parbildande och därför är det bättre att köra 1 hona och 1 hane av denna art. Ja detta är relativt lättodlade arter (beror på vilket lejonhuvud du har men Steatocranus casuarius den som bara kallas för lejonhuvudciklid är inte svår att föröka).
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • AnnikaMo
                • November 2008
                • 198

                #8
                Jag har ett 190 lit malwi. Där har jag mixat Hongi red, Viktoriazebra, Red Top Chilumba och Viktoriamunruvare. Glömde ett par Rostciklider. De blir lagom stora för den storleken på kar tycker jag.
                Det var bara ett tips!! Lycka till. A.

                Kommentar

                • gurranr37
                  • February 2010
                  • 54

                  #9
                  så det är lagom med 10 ciklider i ett 200 liters kar och vet någon var det finns en bra akvarie affär i skåne som har stort utbud av ciklider??

                  Kommentar

                  • gurranr37
                    • February 2010
                    • 54

                    #10
                    Ingen??

                    Kommentar

                    • Rooster
                      • March 2006
                      • 1468

                      #11
                      Ja då det blir lagom, skulle nog tillochmed kunna ha 15st.
                      Fish for Life!!!

                      Kommentar

                      • gurranr37
                        • February 2010
                        • 54

                        #12
                        okej tack så mycket men är det någon som vet om det finns någon akvarist i skåne som har stort utbud av ciklider??
                        Senast redigerad av gurranr37; 07 February 2010, 22:11.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...