Hålsten betong i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nallepojken@hotmail.com
    • January 2003
    • 16

    Hålsten betong i karet

    Är det någon som har provar att stoppa ner ett block mer hålsten i betong i karet??? Måste ju vara utmärkt för yngel... Eller???
    Någon???
  • Dr. Strange
    • March 2003
    • 995

    #2
    Betong fäller kalk, vilket höjer ph ganska drastiskt, tar ett bra tag innan ph går ner och lugnar sig om man har betong i akvariet.

    //Marcus
    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

    Kommentar

    • Nallepojken@hotmail.com
      • January 2003
      • 16

      #3
      Är inte det bra??? Att höja ph...
      Är det någon som har betong i akvariet???

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        "Är inte det bra???"
        Beror på vilka fiskar du har och hur mycket Ph höjs.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Nallepojken@hotmail.com
          • January 2003
          • 16

          #5
          Malawi ciklider socolofi och röd sebra...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Då är det bara bra med högt pH, men det kan bli för högt. Lägg stenen i en vattenbalja och avvakta tills pH har sjunkit till en bra nivå.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Robbe
              • March 2003
              • 28

              #7
              Jag har inte provet med en hålsten i betong men därimot så har jag en tegelsten med massor av hål i(vet inte vad en sådan tegelsten heter).Den är kanon för ynglen att gömma sig i.

              mvh Robin
              mvh Robin

              Kommentar

              • Nallepojken@hotmail.com
                • January 2003
                • 16

                #8
                Robbe : Tegelstenen låter ju as bra...
                Kjell : Hur lång tid kan det ta?? 2-3 veckor i ett badkar som man byter vatten varje dag i???

                Kommentar

                • PeterP
                  • January 2003
                  • 30

                  #9
                  Gäller det med högt PH även naturliga kalkstenar? Var precis och hämtade 50kg i kalkbrottet? Inte så skoj att behöva vänta flera veckor... Men jag kan gissa att detta ändast gällde betong?

                  Stenarna jag hämtade var iofs väldigt porösa... Kanske fäller ut mycket kalk i vattnet = grumligt i veckor???
                  Någon som testat?

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                    Gäller det med högt PH även naturliga kalkstenar? <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                    Nej. Anledningen till att betong/cement måste lakas ur är att cement till en stor del består av kalciumhydroxid, och inte all kalciumhydroxid förbrukas när cementen härdar. Det blir tillräckligt mycket över för att färsk cement skall kunna dra iväg pH uppemot 11... Kalksten innehåller ingen kalciumhydroxid, och kan inte höja pH över 8.

                    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Stenarna jag hämtade var iofs väldigt porösa... Kanske fäller ut mycket kalk i vattnet = grumligt i veckor???
                    Någon som testat?
                    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                    Skölj av dem ordentligt bara - det är dammet som kan sväva omkring.

                    Var tog du stenen om det var så porös kalksten? Nånstans i Halmstadstrakten?
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • PeterP
                      • January 2003
                      • 30

                      #11
                      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                      Var tog du stenen om det var så porös kalksten? Nånstans i Halmstadstrakten?
                      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                      Jag var vid ignabergabrottet vid Hässleholm, norra skåne. Låg massor av spill utanför grindarna, bara att plocka. Vet inte hur porös den var men den håller ihop om man slår stenarna emot varandra, men man kan dela dem med lite våld.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                        Jag var vid ignabergabrottet vid Hässleholm, norra skåne. Låg massor av spill utanför grindarna, bara att plocka. Vet inte hur porös den var men den håller ihop om man slår stenarna emot varandra, men man kan dela dem med lite våld.
                        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                        En snabbsökning visar att kalkstenen där är förstenad skalsand ifrån Krit-tiden. Låter som en alldeles utmärkt sten för akvariet. Måste försöka komma ihåg det om jag kommer förbi där nångång.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • urbanandersson
                          • January 2003
                          • 965

                          #13
                          Hej!

                          Vill man ha hålsten så borde väl "äkta" tegelsten vara bra. sån som är gjord av bränd lera?

                          Urban

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                            Vill man ha hålsten så borde väl "äkta" tegelsten vara bra. sån som är gjord av bränd lera?
                            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                            Ja det funkar. Kanske inte så snyggt, men det funkar.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Nallepojken@hotmail.com
                              • January 2003
                              • 16

                              #15
                              Många förslag... *ler*

                              Kommentar

                              Arbetssätt...