Vad är detta för ägg?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joakim05
    • April 2009
    • 5

    Vad är detta för ägg?!

    Hejsan!
    Idag såg ja till min stora förvåning att det låg en klump rom i mitt akvarium!
    Jag är helt ställd över vad det kan vara för ägg, och kan inte komma på vilka det skulle kunna vara som är ansvariga
    Jag har ett palett par men deras ägg brukar vara mycket mindre, och varken honan eller hanen visar det minsta intresse för det , dessutom ligger äggen helt öppet.

    Jag har även ett nyinköpt nicolsi par men tvivlar mer på att det är dem då de är munruvare och inte heller visar minsta intresse..

    Kan det vara mina skalarer ? de visar dock heller inget intresse av äggen och brukar väl lägga rommen på undersidan av blad eller dylikt?

    övrigt har jag bara mina ancistrus samt en gibbiceps.. som jag förstår det har ja inte "tilllåtelse" till att bifoga bilder i inlägg, men tog ett par för att visa, men ja rommen är gula och relativt stora!
  • joakim05
    • April 2009
    • 5

    #2
    Fuskade lite ;-)



    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #3
      Tycker det ser ut som ancistrus-ägg.

      Kommentar

      • joakim05
        • April 2009
        • 5

        #4
        Ursprungligen postat av myslas
        Tycker det ser ut som ancistrus-ägg.

        ja minsann! rommen hade flutit ut lite och nu när jag tittade 20 minuter senare hade Ancistrus hanne flyttat in dem i båten och ligger nu över dem och vaktar.

        Vad gör jag? klarar dem sig med hjälp av hannen, eller ska ja flytta dem till mitt 20 liters?

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hanen vaktar dem och syresätter och håller rent dem genom att fläkta dem med fenorna, så de klarar sig nog bäst med honom.

          Nu när identitetsfrågan är löst borde ju frågan ligga under malar istället
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • joakim05
            • April 2009
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Hanen vaktar dem och syresätter och håller rent dem genom att fläkta dem med fenorna, så de klarar sig nog bäst med honom.

            Nu när identitetsfrågan är löst borde ju frågan ligga under malar istället
            ja, absolut malarna var nästan min sista gissning.

            Kommer hanen ta hand om dem även efter de kläcks eller kan ja vänta mig att det blir mat av dem?

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #7
              Ursprungligen postat av joakim05
              ja, absolut malarna var nästan min sista gissning.

              Kommer hanen ta hand om dem även efter de kläcks eller kan ja vänta mig att det blir mat av dem?
              Han kommer inte att ta hand om dom efter dom har kläckts vad jag fick se av min hanne. Men ynglen klarar sig rätt bra själva, dom är väldigt robusta och ingen av mina fiskar har vågat gå på mina ancistrus yngel som ligger på rötter lite här och var.

              Kommentar

              • joakim05
                • April 2009
                • 5

                #8
                Ursprungligen postat av Andrém
                Han kommer inte att ta hand om dom efter dom har kläckts vad jag fick se av min hanne. Men ynglen klarar sig rätt bra själva, dom är väldigt robusta och ingen av mina fiskar har vågat gå på mina ancistrus yngel som ligger på rötter lite här och var.
                jaha ok!

                Nu ligger en "romkaka" fritt i akvariet och hanen bryr sig inte alls, kanske har han fler i grottan där han konstant ligger.

                tack alla för era svar och hjälp

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Han tar hand om de nykläckta ynglen tills dess att deras gulesäckar är förbrukade, se´n lämnar de grottan och börjar leta mat själva.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...